پاکستان موافقت کرد که هند گندم، مواد مخدر نجات بخش را به افغانستان انتقال دهد

پاکستان موافقت کرد که هند گندم، مواد مخدر نجات بخش را به افغانستان انتقال دهد

هند گفت که کمک های بشردوستانه نباید مشروط باشد. (فایل)

اسلام آباد:

پس از بروز اختلاف بین دو کشور بر سر نحوه حمل و نقل، پاکستان روز جمعه موافقت کرد که به هند اجازه دهد تا 50 هزار متریک تن گندم و مواد مخدر را به عنوان کمک بشردوستانه برای مردم افغانستان با کامیون های افغانی از طریق گذرگاه مرزی واگه منتقل کند.

روز پنجشنبه، هند گفت که مذاکرات با پاکستان برای نهایی کردن نحوه انتقال کمک های این کشور به افغانستان از طریق خاک پاکستان ادامه دارد و تاکید کرد که نباید هیچ شرطی برای ارسال کمک های بشردوستانه قائل شد.

در دهلی نو، آریندام باغچی، سخنگوی وزارت امور خارجه (MEA) گفت که کمک های بشردوستانه نباید مشروط به مشروط باشد.

پاکستان هفته گذشته رسماً هند را در مورد تصمیم خود مبنی بر اجازه انتقال گندم و مواد مخدر به افغانستان همسایه از طریق خاک خود بر اساس “مبنای استثنایی برای اهداف بشردوستانه” مطلع کرد.

روز پنجشنبه، پاکستان پیشنهاد ترانزیت گندم هند را رد کرد.

با این حال، وزارت امور خارجه روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم به دهلی نو برای ارسال گندم و داروهای حیات‌بخش به افغانستان از طریق پاکستان با کامیون‌های افغانی رسماً به هند منتقل شده است.

با هدف تسهیل بیشتر تصمیم پاکستان مبنی بر اجازه حمل و نقل 50000 تن گندم و ادویه نجات از هند به افغانستان از طریق مرز واگه به ​​صورت استثنایی برای مقاصد بشردوستانه، تصمیم گرفته شده است که استفاده از کامیون های افغانی برای اهداف بشردوستانه نیز مجاز باشد. حمل و نقل از مرز واگه به ​​تورخم.

وزارت امور خارجه گفت که این تصمیم به کاردار هند در وزارت امور خارجه ابلاغ شده است.

پاکستان قبلاً تاکید کرده بود که محموله‌های گندم و دارو به افغانستان با کامیون‌های پاکستانی از نقطه مرزی واگه منتقل می‌شود، در حالی که هند ترجیح می‌دهد از حمل‌ونقل خود استفاده کند. هند می‌خواهد اطمینان حاصل کند که این کمک‌ها بدون انحراف به ذینفعان مورد نظر می‌رسد و خواهان توزیع مواد کمکی از طریق یک آژانس معتبر بین‌المللی است.

در بیانیه FO آمده است که از دولت هند خواسته شده است تا اقدامات لازم را برای انجام سریع تحویل کمک های بشردوستانه انجام دهد.

این تصمیم بیانگر تعهد و جدیت دولت پاکستان برای تسهیل کمک های بشردوستانه پیشنهادی به مردم افغانستان است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر در زمستان امسال هوا به اندازه‌ای که پیش‌بینی می‌شود بد باشد، میلیون‌ها نفر از جمله کودکان احتمالاً با گرسنگی شدید و قحطی گسترده در افغانستان جنگ‌زده، که اکنون توسط طالبان اداره می‌شود، مواجه خواهند شد. تندروها در اواسط ماه اوت قدرت را در کابل به دست گرفتند.

بر اساس ارقام سازمان ملل از اوایل نوامبر، تقریباً 24 میلیون نفر در افغانستان، حدود 60 درصد جمعیت، از گرسنگی شدید رنج می برند.

این شامل 8.7 میلیون نفر است که در نزدیکی قحطی زندگی می کنند. تعداد فزاینده ای از کودکان مبتلا به سوء تغذیه بخش های بیمارستان را پر کرده اند.

هند به نیازهای بشردوستانه مردم افغانستان کمک کرده است. این شامل ارائه بیش از یک میلیون تن گندم به افغانستان در یک دهه گذشته است.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه در نشست سطح عالی سازمان ملل در مورد وضعیت بشردوستانه در افغانستان در ماه سپتامبر گفت که هند سال گذشته نیز با 75000 متریک تن گندم به افغانستان کمک کرد.

با این حال، در بحبوحه سردی روابط بین دهلی نو و اسلام آباد بر سر مسئله کشمیر، پاکستان از تلاش های هند برای تامین گندم به مردم افغانستان جلوگیری کرده بود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)