پاسخ واکسن نزدیک، اما با تلاش برای مسدود کردن آن

پاسخ واکسن نزدیک، اما با تلاش برای جلوگیری از آن: رئیس سازمان تجارت جهانی

نگوزی اوکونجو-ایویلا گفت: “ما در حال نزدیک شدن به یک پاسخ، یک راه حل هستیم.”

بروکسل، بلژیک:

رئیس سازمان تجارت جهانی (WTO) روز پنجشنبه گفت: سازمان تجارت جهانی (WTO) به حل و فصل مناقشه بر سر نحوه انتشار گسترده تر و عادلانه واکسن های کووید-19 نزدیک است، اما با “تلاش سازمان یافته” برای جلوگیری از یک معامله مواجه است.

نگوزی اوکونجو-ایویلا، مدیر کل سازمان تجارت جهانی به رویترز گفت که در این ماه با وزرای بازرگانی هند، آفریقای جنوبی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده درباره چگونگی شکستن بن بست بر سر موضوع حقوق مالکیت معنوی گفتگوهایی داشته است.

او گفت که برای اجازه دادن به انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه بدون اینکه تولیدکنندگانی در آنجا در معرض خطر شکایت قرار گیرند، به توافق نیاز است.

این می تواند به جبران شکاف بین نرخ واکسیناسیون در آفریقا که تنها 8% و 67% است در کشورهای توسعه یافته ای که وی به آنها اشاره کرد، و همچنین ارائه واکسن هایی که مقرون به صرفه و توزیع آسان هستند کمک کند.

او گفت: “سهولت استفاده، توزیع آسان و مقرون به صرفه بودن. اینها چیزهایی هستند که در صورت رسیدن به این نوع توافقات می توانند بسیار بیشتر آزاد شوند.”

او گفت: “ما در حال نزدیک شدن به یک پاسخ، یک راه حل هستیم.” از سوی دیگر، به نظر من تلاشی هماهنگ برای جلوگیری از موفقیت در این موضوع وجود دارد.»

هند و آفریقای جنوبی لغو حقوق مالکیت معنوی برای واکسن‌ها و درمان‌های COVID-19 را پیشنهاد کرده‌اند، اما اعضای توسعه‌یافته مانند اتحادیه اروپا، بریتانیا و سوئیس استدلال می‌کنند که بهتر است از قوانین موجود WTO استفاده شود که به کشورها اجازه می‌دهد به تولیدکنندگان محلی مجوز دهند.

بحث در مورد این موضوع در سازمان تجارت جهانی، که تصمیمات را با اجماع اتخاذ می کند، بیش از یک سال است که به بن بست رسیده است. Okonjo-Iweala گفت که او بازیگران اصلی را گرد هم آورده است و کارشناسان فنی اکنون در تلاش برای حل و فصل جزئیات هستند.

با این حال، رئیس سازمان تجارت جهانی گفت که از آن زمان اطلاعات مربوط به مذاکرات حساس از طریق درز در رسانه ها فاش شده است و این روند را سرد می کند.

او گفت: “این سهوی نیست. من فکر می کنم این وسیله ای عمدی برای توقف مذاکرات و متوقف کردن پاسخ است. مسئله این است که میلیون ها زندگی به این بستگی دارد… قاره هایی مانند آفریقا منتظر این هستند.”

او گفت که مشخص کردن این موضوع دشوار است و به هیچ گزارش خاصی اشاره نکرد، اما گفت که آنها باعث بی اعتمادی شده اند.

منابعی در گزارشی در نشریه تجاری واشنگتن ترید دیلی، تنها در یکی از چندین نمونه از جزئیات ادعایی فاش شده در روز چهارشنبه، به چشم پوشی از حقوق مالکیت IP که باید فراتر از واکسن ها باشد، همانطور که ایالات متحده پیشنهاد کرده است، اشاره کردند و در مورد این موضوع صحبت کردند. موضع گستاخانه اتحادیه اروپا

اوکونجو-ایویلا گفت که هر چهار طرف در گفتگوها اشاره کرده اند که خواهان یک راه حل سریع هستند و او به کار خود برای این هدف ادامه خواهد داد. آنها همچنین بر روی چارچوبی توافق کرده بودند که می تواند به راه حلی رضایت بخش برای هر دو طرف منجر شود.

او گفت: “هیچ طرف 100 درصد دریافت نمی کند، اما این یک راه حل رضایت بخش است که من فکر می کنم هر دو طرف می توانند آن را امضا کنند. ما بسیار در این مسیر حرکت می کنیم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)