پاراگ آگراوال، مدیرعامل جدید توییتر، یک سال پیش از جک دورسی استقبال کرد

پاراگ آگراوال، مدیرعامل جدید توییتر، یک سال پیش از جک دورسی استقبال کرد

پاراگ آگراوال، مدیر ارشد فناوری توییتر، انتخاب اصلی جک دورسی برای سمت مدیرعاملی بود. (فایل)

هنگامی که شرکت مدیریت الیوت در فوریه 2020 تلاش برای تغییرات را در توییتر آغاز کرد، یکی از شروط آن این بود که شرکت برنامه جانشینی مدیرعامل خود را به روز کند – سرمایه گذار فعال دوست نداشت جک دورسی دو شغل تمام وقت داشته باشد و یک استراتژی می خواست. برای زمانی که در نهایت از شبکه اجتماعی کنار رفت.

در شب قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، بیش از یک سال پیش، هیئت مدیره توییتر بیانیه ای صادر کرد و گفت که طرح تغییر رهبری احتمالی تصویب شده است. چیزی که هیئت مدیره نگفته این بود که به گفته دو نفر از افراد آشنا، در صدر فهرست نامزدهای داخلی برای جانشینی دورسی، پاراگ آگراوال، مدیر ارشد فناوری قرار داشت.

در حالی که تصمیم دورسی برای کناره‌گیری از سمت مدیر اجرایی هفته گذشته، سرمایه‌گذاران و کارمندان را غافلگیر کرد، چارچوب برای خروج او – از جمله شناسایی جانشین منتخب او – بیش از یک سال بود که وجود داشت. تکرارهای اولیه این طرح، آگراوال را به عنوان شغل برتر تضمین نمی کرد، و هیئت مدیره توییتر به طور خلاصه تعداد انگشت شماری از نامزدهای خارجی را برای این نقش در نظر گرفت، افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، زیرا بحث ها خصوصی بود. اما به گفته افراد آشنا، آگراوال انتخاب اصلی دورسی برای این شغل بود و او تنها نامزد داخلی یا خارجی بود که به طور جدی مورد توجه قرار گرفت.

دورسی در ایمیلی خطاب به کارمندان نوشت: «او مدتی است که با توجه به درک عمیق شرکت و نیازهای آن، انتخاب من بوده است.

ارتقای رسمی آگراوال به مدیر عامل، یک فن‌آوری که قبلاً کمتر شناخته شده بود، که وظیفه‌اش نظارت بر زیرساخت‌های توییتر، بلاک چین و ابتکارات رمزنگاری را شامل می‌شد، به یکی از پرمخاطب‌ترین کنسرت‌ها در صنعت ارتقا داد. این اقدام، که قبلاً منجر به تغییر ساختار در میان رهبری ارشد توییتر شده است، به دنبال خرید سهام شرکت الیوت در اواخر سال 2019 و کمپین عمومی متعاقب آن برای تحت فشار قرار دادن دورسی برای بهبود تجارت شرکتش از طریق افزایش رشد و ساخت محصولات سریع‌تر انجام شد.

در مارس 2020، الیوت و توییتر به توافقی رسیدند که دورسی را به سمت کارش رها کرد، اما به تعدادی تغییرات در هیئت مدیره، اهداف تجاری جدید و طرح جانشینی نیاز داشت که در نهایت جانشین دورسی را مشخص کرد. هشت ماه بعد، در نوامبر 2020، هیئت مدیره پس از بررسی ساختار مدیریتی توییتر را تایید کرد و دورسی را تحت کنترل خود نگه داشت.

با این حال، کمتر از یک سال بعد، در اکتبر 2021، دورسی به مدیران شرکت و برخی از کارکنان ارشد آن در مورد برنامه های خود برای استعفا هشدار داد. دو نفر از آشنایان گفتند، اگرچه تحریک الیوت برای تغییر منجر به این گمانه‌زنی شد که ممکن است در نهایت دورسی را کنار زده باشد، اما این شرکت اولتیماتوم جدیدی به دورسی نداد یا درخواستی برای استعفا نداد.

مارتا لین فاکس، مدیر توییتر، که ریاست کمیته نامزدها و مدیریت هیئت مدیره را بر عهده دارد، بر روند جستجوی مدیرعامل نظارت داشت، که بسیار سریعتر از آخرین باری که توییتر در سال 2015 به دنبال مدیر عامل جدید بود، حرکت کرد. پس از یک ماه جستجوی عمومی به گفته فردی که از این فرآیند آگاه بود، هیئت مدیره این بار یک شرکت جستجوی اجرایی استخدام نکرد، و هیئت مدیره به سرعت بر روی یک مقدار شناخته شده قرار گرفت: Agrawal، یک مدیر اجرایی عمیقاً فنی، با سابقه طولانی مدت در توییتر با اهمیت خارجی کمی.

حتی با وجود اینکه دورسی ممکن است طبق جدول زمانی خود این کار را ترک کرده باشد، اما ممکن است فشار الیوت بر روی توییتر همچنان در تصمیم مدیرعامل برای کناره‌گیری و تمرکز روی شرکت دیگرش، غول پرداخت دیجیتال Block Inc، که قبلاً به نام Square شناخته می‌شد، نقش داشته باشد. سخنگوی توییتر از اظهار نظر خودداری کرد. سخنگوی الیوت به بیانیه هفته گذشته بلومبرگ اشاره کرد که در آن گفته بود “همکاری” آن با دورسی در دو سال گذشته “مولد و موثر” بوده است.

اینسایدر و نیویورک تایمز قبلاً گزارش داده بودند که آگراوال مدتهاست یکی از نامزدهای برتر بوده است.

زمانی که الیوت برای اولین بار در فوریه 2020 به هیئت مدیره توییتر نزدیک شد، این شبکه اجتماعی برای سال ها هدف بالقوه جذابی برای سرمایه گذاران فعال بود.

نفوذ فرهنگی شرکت تا حد زیادی از عملکرد تجاری آن پیشی گرفت و باعث شد که برخی از سرمایه گذاران شرکت را کم ارزش بدانند و رهبر آن دو شغل مدیر عاملی داشت، به این معنی که توجه او تقسیم شد. ساختار سهام توییتر نیز برای فعالان اشتها آور بود. برخلاف Meta Platforms Inc. یا مالک Snapchat، Snap Inc. که دارای کلاس‌های سهام ترجیحی هستند که به سرمایه‌گذاران و مدیران اولیه کنترل بیشتری می‌دهد، توییتر فقط یک دسته سهام دارد. این بدان معناست که هر کسی که پول کافی برای انجام این کار داشته باشد می تواند سهام بخرد تا بر شرکت فشار بیاورد.

در نوامبر 2019، دورسی به الیوت علوفه بیشتری برای اقدام داد، زمانی که او در توییتی نوشت که قصد دارد تا 6 ماه در سال 2020 در آفریقا کار کند. این یک رویکرد مشکوک برای مدیر عاملی بود که دو شرکت بزرگ فناوری مستقر در سانفرانسیسکو را اداره می کرد. (در حالی که این توییت در آن زمان بحث برانگیز بود و دورسی بعداً از آن طرح عقب نشینی کرد، او هنوز هم توانست به دنبال هوس سرگردانی خود باشد: او بیشتر 18 ماه گذشته را به دلیل همه‌گیری از هاوایی، کاستاریکا و پلی‌نزی فرانسه از راه دور کار کرد. )

رویکرد الیوت با نامه ای به هیئت مدیره توییتر آغاز شد که منجر به اولین جلسه بین نمایندگان هر دو طرف در اواخر فوریه 2020 در سالنی در فرودگاه بین المللی سانفرانسیسکو شد. این نامه هرگز علنی نشد، اما الیوت مشکلاتی با حاکمیت شرکتی توییتر، سرعت اجرای آن و مهمتر از همه تصمیم مدیرعامل آن برای دو شغل همزمان داشت. دورسی همچنین مخالف استخدام یک مدیر عملیاتی برای کمک به اجرای عملیات روزانه توییتر بود، افرادی که از این وضعیت آگاه بودند، حرکتی که ممکن بود برخی از منتقدان را که نگران بودند او به اندازه کافی به توییتر توجه نکرده بود، راضی کند.

زمانی که الیوت وارد خانه شد، مدیران توییتر می دانستند که در معرض خطر هستند. الیوت و بنیانگذار آن، پل سینگر، به این شهرت دارند که وقتی در شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری می‌کنند، راه خود را طی می‌کنند. سال قبل، شرکت در EBay Inc سرمایه گذاری کرده بود و تغییراتی را خواستار شد که منجر به استعفای مدیرعامل Devin Wenig 9 ماه بعد شد. در سال 2017، بلومبرگ نیوز سینگر را “ترسناک ترین سرمایه گذار جهان” نامید.

مدیران توییتر شروع به جستجوی چهره های دوستانه کردند. دو نفر گفتند که این شرکت Goldman Sachs Group Inc را به عنوان مشاور استخدام کرد و هیئت مدیره در مورد تلاش برای استخدام لورن پاول جابز به عنوان مدیر بحث کرد. این نیکوکار و تاجر سیلیکون ولی که با استیو جابز، یکی از بنیانگذاران فقید شرکت اپل ازدواج کرده بود، از دوستان دورسی است.

مدیران همچنین با شرکت سرمایه گذاری Silver Lake Partners و مدیر عامل مشترک آن، Egon Durban ارتباط داشتند. تصور این بود که دوربان و سیلور لیک با توییتر دوست خواهند بود و به جبران بخشی از فشار شدید الیوت کمک خواهند کرد. سخنگوی سیلور لیک از اظهار نظر خودداری کرد.

در پیچشی که بسیاری از ناظران را شگفت زده کرد، توییتر و الیوت به سرعت تنها چند هفته پس از اولین تماس به توافق عمومی رسیدند. توییتر جسی کوهن از الیوت را به هیئت مدیره خود اضافه خواهد کرد. هیئت مدیره حاکمیت شرکتی و طرح جانشینی مدیرعامل خود را بررسی خواهد کرد. و توییتر با اهداف جدید رشد کاربر و درآمد موافقت خواهند کرد. Silver Lake یک میلیارد دلار در توییتر سرمایه گذاری کرد و دوربان نیز به هیئت مدیره اضافه شد. دورسی شغل خود را حفظ خواهد کرد – فعلا. برخی متعجب بودند که آیا با توجه به سابقه الیوت در برکناری مدیرعامل، آتش بس کوتاه مدت خواهد بود.

با این حال، در بیشتر هشت ماه آینده، همه چیز به آرامی پیش رفت. پایگاه کاربران توییتر به لطف همه گیری جهانی افزایش یافت، که عطش شدید مصرف کنندگان برای اخبار لحظه ای را ایجاد کرد. رشد درآمد برای مدتی ناسازگار بود، زیرا دلارهای تبلیغاتی کاهش یافت، اما رشد کاربران به معنای وعده افراد بیشتری بود که وقتی بازاریابان دوباره شروع به خرج کردن کردند، از طریق توییتر به آن دسترسی پیدا کردند. توییتر گفت که ایجاد تبلیغات هدفمند بهتر “اولویت شماره یک” آن در تماس درآمدی در آوریل 2020 است – یک تغییر فاحش پس از تمرکز قبلی روی اهدافی مانند “مکالمات سالم” – و در اواسط تابستان همان سال، توییتر برنامه هایی را برای محصول اشتراکی که سال ها در داخل مورد بحث قرار گرفته بود.

در 2 نوامبر 2020، هیئت مدیره توییتر، که اکنون شامل اعضایی از الیوت و سیلور لیک است، بایگانی را منتشر کرد مبنی بر اینکه ساختار شرکتی را بررسی کرده است. همچنین “اعتماد خود را به مدیریت ابراز کرد و توصیه کرد که ساختار فعلی پابرجا بماند.” دوباره دورسی از حمایت فعالان برای حفظ شغل خود برخوردار شد.

با این حال، الیوت هرگز به طور کامل ناپدید نشد. توییتر تعداد انگشت شماری از اهداف بلندپروازانه درآمدی را در یک رویداد روز تحلیلگر در فوریه 2021 اعلام کرد – اولین روز تحلیلگر از سال 2014 – از جمله هدف دوبرابر کردن درآمد سالانه تا سال 2023. کوهن در آوریل اعلام کرد که از هیئت مدیره شرکت کنار می رود، اما فقط یک یک ماه بعد، الیوت بیش از 200 میلیون دلار سهام اضافی توییتر خریداری کرد، پس از اینکه سهام پس از گزارش درآمد ضعیف سقوط کرد.

سرمایه‌گذاری عمیق‌تر، یادآوری نه چندان ظریفی بود که در زمانی که کوهن هیئت مدیره را ترک می‌کرد، الیوت هنوز در نزدیکی بود و منتظر بود که اگر اوضاع بهتر نشد، جهش کند. به گفته یکی از افراد آشنا با این شرکت‌ها، از ماه آگوست، هنوز مالک سهام بزرگ توییتر به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بود.

این امکان وجود دارد که آن اهداف عالی و چشم‌انداز احتمالی فشار بیشتر سرمایه‌گذاران فعال به خروج دورسی کمک کرده باشد. همچنین این امکان وجود دارد که میدان، اکنون بلاک، به سادگی با احساسات دورسی نزدیک‌تر شود. او یک طرفدار صریح بیت کوین است و دائماً در مورد ارز دیجیتال توییت می کند. در حالی که توییتر در فناوری‌های کریپتو و بلاک چین فعالیت می‌کند، بلاک بیشتر بر فناوری مالی متمرکز است و یک بخش کامل دارد که خدمات مالی مرتبط با بیت کوین را ایجاد می‌کند.

مهم نیست که چرا دورسی رفت، الیوت همچنان به توئیتر توجه زیادی دارد. حتی با وجود اینکه این شرکت دیگر صندلی هیئت مدیره ندارد، بیانیه آن روز استعفای دورسی، آگراوال را کاملاً تأیید کرد.

در این بیانیه آمده است: «با آشنایی با رئیس هیئت مدیره آینده برت تیلور و مدیر عامل جدید پاراگ آگراوال، ما مطمئن هستیم که آنها رهبران مناسبی برای توییتر در این لحظه مهم برای شرکت هستند.»

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)