پادشاه کامبوج نورودوم سیهامونی برای بازدید 3 روزه وارد دهلی شد

پادشاه کامبوج نورودوم سیهامونی برای بازدید 3 روزه وارد دهلی شد

نورودوم سیهامونی پادشاه کامبوج در فرودگاه مورد استقبال راجکومار سینگ وزیر اتحادیه قرار گرفت.

دهلی نو:

نورودوم سیهامونی پادشاه کامبوج روز دوشنبه برای یک دیدار سه روزه از هند وارد دهلی نو شد. راجکومار رانجان سینگ، وزیر امور خارجه اتحادیه، پادشاه کامبوج را در فرودگاه پذیرایی کرد.

آریندام باغچی، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه در توییتر خود از ورود خود خبر داد. او در توییتی نوشت: “نورودوم سیهامونی پادشاه کامبوج در اولین سفر دولتی خود به هند وارد دهلی نو شد. وزارت دفاع از RanjanRajkuma11 به گرمی استقبال کرد. فرصتی برای تعمیق بیشتر روابط تمدنی بین هند و کامبوج.”

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر نورودوم سیهامونی، پادشاه کامبوج به هند، نقطه اوج جشن هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین دو کشور است. این سفر پادشاه کامبوج پس از تقریباً شش دهه انجام می شود.

این سفر دولتی نقطه اوج جشن های هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین هند و کامبوج است که در سال 1952 برقرار شد. پدر کینگ فعلی در سال 1963، “MEA” در بیانیه مطبوعاتی گفت.

پادشاه کامبوج در 30 مه در راشتراپاتی باوان مورد استقبال تشریفاتی قرار خواهد گرفت. رئیس جمهور دروپادی مورمو یک ضیافت دولتی به افتخار نورودوم سیهامونی پادشاه کامبوج در همان شب برگزار خواهد کرد.

کینگ کامبوج در جریان سفر خود با رئیس جمهور مورمو و نخست وزیر نارندرا مودی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت. جاگدیپ دانکهار معاون رئیس جمهور و اس جایشانکار وزیر امور خارجه با پادشاه تماس خواهند گرفت. پادشاه کامبوج همچنین در طول سفر خود به مهاتما گاندی در راج گات ادای احترام خواهد کرد.

MEA در بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرد که سفر پادشاه کامبوج باعث تقویت و تعمیق روابط تمدنی بین هند و کامبوج خواهد شد.

هند و کامبوج از “ملت های گرم و دوستانه” برخوردارند که با “پیوندهای تمدنی، فرهنگی و اقتصادی و پیوندهای ریشه ای مردم با مردم” مشخص شده اند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی MEA، روابط بین دو کشور مبتنی بر ارزش‌های فرهنگی مشترک، تعهد به تقویت رشد اقتصادی، همکاری در زمینه‌های دفاعی و امنیتی و همگرایی در موضوعات منطقه‌ای و جهانی است.

MEA در بیانیه مطبوعاتی گفت: “هند به طور فعال به کامبوج در ظرفیت سازی و توسعه منابع انسانی از طریق فرصت های آموزشی تحت ITEC و بورسیه های تحصیلی تحت ICCR کمک می کند. هند همچنین کمک های مالی و وام های اعطایی را برای پروژه های توسعه اعطا کرده است. حفاظت و بازسازی معابد باستانی. Angkor Wat، Ta Prohm و Preah Vihar تحت بودجه GoI انجام می شود.”

هند کمک مالی 1.5 میلیون دلاری را برای خرید تجهیزات مین زدایی اعطا کرده است و خط اعتباری به ارزش 50 میلیون دلار خط اعتباری برای تهیه تجهیزات دفاعی از هند ارائه کرده است. دوره های آموزشی سفارشی برای پرسنل ارتش کامبوج در هند در حال انجام است و تیم های آموزشی سیار از ارتش هند برای آموزش پرسنل ارتش کامبوج به کامبوج اعزام شده اند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی MEA، تجارت بین هند و کامبوج برای سال مالی 2023-23 به 366 میلیون دلار رسید و در حال رشد است. سرمایه گذاری هند در کامبوج حدود 115 میلیون دلار تخمین زده می شود، به ویژه در داروسازی، خودرو و معدن.