ویدئویی تعداد تکان دهنده زباله های انباشته شده در کمپ کوه اورست را نشان می دهد

«دل‌شکست‌کننده»: ویدیو تعداد تکان‌دهنده زباله‌های انباشته شده در کمپ کوه اورست را نشان می‌دهد

هر کوهنورد در اورست حدود هشت کیلوگرم زباله تولید می کند

فتح قله اورست برای اکثر کوهنوردان آرزوی مادام العمر است. از زمانی که ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگی در 29 مه 1953 به قله 8848 متری صعود کردند، هزاران نفر هر ساله سفری سخت را برای رسیدن به این رویای غیرممکن انجام می دهند. با این حال، دهه ها کوهنوردی تجاری، قله اورست را به “بلندترین زباله دانی جهان” تبدیل کرده است. ویدئویی ناراحت‌کننده در توییتر منتشر شده است که زباله‌ها، چادرهای متروکه و زباله‌های پلاستیکی پرتاب شده در اردوگاهی در کوه اورست را نشان می‌دهد.

دیدن انباشت زباله در کمپ IV در کوه #اورست (8848.86 متر) مایوس کننده است. زمان آن فرا رسیده است که با فوریت و تعهد به این موضوع بپردازیم. بیایید خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تر، اجرای شیوه‌های صعود تمیز و استراتژی‌های مدیریت زباله موثر باشیم.

ویدیو را اینجا ببینید:

بر اساس برآورد توسط جغرافیای ملیهر کوهنورد در اورست حدود هشت کیلوگرم زباله تولید می کند که شامل ظروف غذا، چادر، مخازن خالی اکسیژن و حتی مدفوع انسان می شود. کوهنوردان خسته که برای نفس کشیدن تلاش می کنند و با حالت تهوع دست و پنجه نرم می کنند، اغلب چادرهای سنگین را پشت سر می گذارند تا اینکه سعی کنند آنها را پایین بیاورند.

این ویدئو کاربران توییتر را نگران کرده است و از کوهنوردان و مقامات خواسته اند تا وضعیت را بررسی کنند.

یکی از کاربران نوشت: «من واقعاً این را اصلاً ماجراجویی نمی‌دانم. به نام هیجان، مردم هر کاری که دوست دارند انجام می دهند. آنها می خواهند برای هوای تازه و محیط اطراف بروند و حتی نمی توانند خانه خود را تمیز نگه دارند.»

سوپریا ساهو، بوروکرات، در واکنش به این ویدئو نیز اظهار داشت: «وقتی انسان‌ها حتی قله اورست را از ریختن زباله‌ها و آلودگی پلاستیکی خود دریغ نمی‌کنند. واقعاً دلخراش است.»

سومی نوشت: «ما به عنوان انسان ممکن است قله های غیرقابل عبور را طی کرده باشیم، اما مطمئناً در رفتار و شفقت خود نسبت به طبیعت بسیار پایین آمده ایم. چه #کوه و چه #جنگل #رودخانه، منابع طبیعی را از دخالت، آلودگی و تخریب خود دریغ نکرده‌ایم.»

چهارمی اضافه کرد: «این وضعیت برای اکوسیستم طبیعی آنجا دیوانه کننده و حیاتی است. مقامات محلی باید بتوانند مشکل را حل کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری کنند. مدیریت زمان ضایعات با خدمات تعمیر و نگهداری کارآمد یکی از گزینه‌ها و همچنین سایر اقدامات بالقوه برای مقابله با این موضوع است.»