ولودیمیر زلنسکی و شی جین پینگ چین برای اولین بار پس از تهاجم روسیه “تماس معنی دار” داشتند.

زلنسکی و شی چین برای اولین بار پس از تهاجم روسیه،

شی هرگز تهاجم روسیه را محکوم نکرده است. (فایل)

چین:

پکن و کیف اعلام کردند که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین روز چهارشنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین تلفنی گفتگو کرد که اولین تماس بین رهبران دو کشور از زمان آغاز تهاجم روسیه بود.

زلنسکی در توییتر نوشت: «من یک تماس تلفنی طولانی و معنادار با رئیس جمهور شی جین پینگ داشتم.

وی نوشت: من معتقدم که این تماس و همچنین انتصاب سفیر اوکراین در چین، انگیزه قدرتمندی به توسعه روابط دوجانبه ما خواهد داد.

سرگی نیکیفوروف، سخنگوی زلنسکی در فیسبوک گفت که این دو “یک مکالمه تلفنی تقریباً یک ساعته” داشتند.

شبکه تلویزیونی دولتی CCTV چین گزارش داد که شی در طول این تماس به زلنسکی گفته است که “مذاکرات و مذاکره” “تنها راه خروج” از جنگ است.

سی‌تی‌وی شی گفت: در مورد بحران اوکراین، چین همیشه در کنار صلح ایستاده است و موضع اصلی آن ترویج گفتگوهای صلح است.

بر اساس بازخوانی این تماس که توسط CCTV گزارش شده است، شی گفت چین “نه آتش را از طرف مقابل تماشا خواهد کرد، نه به آتش سوخت می افزاید، چه رسد به اینکه از بحران برای سود بردن استفاده کند”.

شی گفت: «هنگام برخورد با موضوع هسته‌ای، همه طرف‌های ذینفع باید آرام و خویشتن‌دار بمانند، واقعاً بر آینده و سرنوشت خود و همه بشریت تمرکز کنند و به طور مشترک بحران را مدیریت و کنترل کنند».

پکن می گوید در درگیری بی طرف است و شی هرگز تهاجم روسیه را محکوم نکرده است.

زلنسکی بارها گفته است که آماده گفتگو با همتای چینی خود شی.

در ماه فوریه، پکن از یک مقاله 12 ماده‌ای پرده برداری کرد که خواستار حل و فصل سیاسی بحران اوکراین بود.

این سند چین را به عنوان یک طرف بی طرف معرفی می کرد و از دو طرف خواست وارد مذاکرات صلح شوند.

اولین نکته این مقاله این بود که «حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی همه کشورها باید به طور مؤثر حفظ شود».

اما چین پیوسته از توضیح چگونگی ارتباط آن با ویژگی‌های جنگ اوکراین، که با حمله نیروهای مسکو به همسایه‌شان آغاز شد، خودداری کرده است.

در این مقاله، پکن از روسیه و اوکراین خواست تا مذاکرات صلح را از سر بگیرند و اعلام کرد که “گفتگو و مذاکره تنها راه حل قابل اجرا است”.

در این مقاله آمده است: «جامعه بین‌المللی باید به رویکرد درست ترویج گفت‌وگوها برای صلح متعهد بماند، به طرف‌های درگیر کمک کند تا درهای راه‌حل سیاسی را در اسرع وقت باز کنند و شرایط و بسترهایی را برای ازسرگیری مذاکرات ایجاد کنند».

این سند با بدبینی متحدان اوکراین مواجه شد و ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو گفت که پکن “اعتبار زیادی ندارد زیرا آنها نتوانسته اند تهاجم غیرقانونی به اوکراین را محکوم کنند”.

بسیاری در آن زمان به این واقعیت اشاره کردند که شی با پوتین ملاقات کرده بود، اما حتی زلنسکی را به عنوان مدرکی مبنی بر اینکه چین ناظر بی طرفی که ادعا می کرد نیست، تماس نگرفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)