ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید درگیری در شرق اوکراین «به نظر نسل‌کشی» است.

رئیس جمهور روسیه: درگیری در شرق اوکراین شبیه نسل کشی است

ولادیمیر پوتین گفت: «باید بگویم روسوفوبیا اولین گام به سوی نسل کشی است. (فایل)

مسکو:

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه گفت که درگیری در شرق اوکراین بین ارتش کی‌یف و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه، در زمان تشدید تنش‌ها با غرب، «شبیه نسل‌کشی به نظر می‌رسد».

اظهارات پوتین در حالی بیان شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار بود با ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین و سران کشورهای دیگر در مرزهای روسیه که نگران تجاوز نظامی کرملین هستند، صحبت کند.

آنها در پاسخ به سوالی در جلسه شورای حقوق ریاست جمهوری که طی آن پوتین پرسشی در مورد تبعیض علیه روسی زبانان در خارج از مرزهای روسیه مطرح کرد، آمدند.

رهبر روسیه گفت: “باید بگویم که روسوفوبیا اولین گام به سوی نسل کشی است.”

من و شما می دانیم که در دونباس چه اتفاقی می افتد»، با اشاره به منطقه درگیری در شرق کشور، افزود: «قطعاً شبیه نسل کشی است».

پوتین قبلاً مقایسه های مشابهی در مورد جنگ در شرق اوکراین از جمله در سال های 2015 و 2019 انجام داده بود.

اکثر مردم اوکراین به دو زبان اوکراینی و روسی صحبت می‌کنند، اگرچه مناطق جنوب و شرق – و برخی در مرکز – عمدتاً روسی‌زبان هستند و به‌طور سنتی بیشتر دوست‌دار روسیه بوده‌اند.

یک قیام مردمی در اوکراین، رژیم مورد حمایت مسکو را در سال 2014 از قدرت کنار گذاشت.

از آن زمان مسکو کریمه را ضمیمه کرده است و نیروهای کی یف درگیر درگیری با جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین هستند. جنگ در آنجا تاکنون حدود 13000 کشته برجای گذاشته است.

ایالات متحده و متحدانش هفته ها روسیه را به برنامه ریزی برای حمله به اوکراین و جمع آوری نیروها در امتداد مرزهای کی یف متهم کرده اند.

بایدن در اوایل این هفته از طریق لینک ویدیویی با پوتین صحبت کرد و به روسیه درباره تحریم های فلج کننده در صورت اقدام نظامی علیه اوکراین هشدار داد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)