ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به غرب نسبت به اقدام نظامی به دلیل اقدامات غیردوستانه در قبال تهدیدات اوکراین هشدار داد

روسیه به غرب درباره اقدام نظامی به دلیل

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو “به گام های غیردوستانه واکنش سختی نشان خواهد داد”. (فایل)

مسکو:

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه هشدار داد که روسیه آماده است در واکنش به اقدامات «غیر دوستانه» غرب در مورد مناقشه اوکراین، با تشدید لفاظی‌ها، گام‌های نظامی بردارد.

او همچنین در اولین تماس خود با اولاف شولز، صدراعظم جدید آلمان که به نوبه خود خواهان «کاهش تنش» شد، خواستار «مذاکرات جدی» در مورد خواسته‌های امنیتی روسیه از ایالات متحده و ناتو شد.

رئیس جمهور روسیه هفته ها است که ایالات متحده و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری واشنگتن را به دامن زدن به تنش در نزدیکی مرزهای مسکو متهم کرده است، اما این اولین اظهارات وی بود که به درگیری احتمالی اشاره می کرد.

پوتین به مقامات وزارت دفاع گفت که اگر غرب به “موضع آشکارا تهاجمی” خود ادامه دهد، روسیه “اقدامات تلافی جویانه نظامی-فنی مناسب” را اتخاذ خواهد کرد.

او گفت که روسیه «به گام‌های غیردوستانه واکنش سختی نشان خواهد داد» و افزود که می‌خواهد تأکید کند که «ما حق انجام این کار را داریم».

ایالات متحده از اواسط نوامبر زنگ خطر را به صدا درآورده است که مسکو ممکن است در حال برنامه ریزی حمله ای گسترده به همسایه سابق شوروی خود اوکراین باشد و به پوتین درباره تحریم های بی سابقه هشدار داده است.

دولت های غربی مسکو را به جمع آوری حدود 100000 نیرو در نزدیکی مرز خود با شرق اوکراین متهم کرده اند، جایی که کی یف از سال 2014 با جدایی طلبان طرفدار روسیه می جنگد.

“آستانه خانه ما”

روسیه طرح تهاجم را رد می‌کند و از ایالات متحده و ناتو ضمانت‌های قانونی برای امنیت خود خواسته است و از ائتلاف می‌خواهد گسترش به سمت شرق را متوقف کند.

هفته گذشته مسکو خواسته های خود را به ایالات متحده و ناتو ارائه کرد و گفت که ائتلاف نباید اعضای جدید بپذیرد یا پایگاه های نظامی در کشورهای شوروی سابق ایجاد کند.

پوتین روز سه‌شنبه در اولین تماس خود با اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، گفت که او خواهان «مذاکرات جدی» در مورد این خواسته‌ها است و اوکراین را به نقض توافق‌نامه‌های آتش‌بس سال ۲۰۱۵ متهم کرد.

در بیانیه ای که دفتر شولز منتشر کرد، آمده است: صدراعظم نگرانی خود را در مورد این وضعیت ابراز کرد و از نیاز فوری برای کاهش تنش صحبت کرد.

پوتین در نشست قبلی با مقامات دفاعی نگرانی خود را به ویژه در مورد آنچه به گفته او استقرار موشک های آمریکا در لهستان و رومانی است، ابراز کرد، کشورهایی که به گفته او به زودی قادر به پرتاب موشک های کروز تاماهاوک خواهند بود.

او گفت: “اگر این زیرساخت بیشتر پیش برود – اگر سیستم های موشکی آمریکا و ناتو در اوکراین ظاهر شوند – زمان نزدیک شدن آنها به مسکو به 7 یا 10 دقیقه کاهش می یابد.” او افزود که زمان با سلاح های مافوق صوت حتی کوتاه تر می شود.

پوتین علیرغم اشاره به درگیری، اصرار داشت که روسیه می خواهد از “خونریزی” اجتناب کند.

وی گفت: ما می خواهیم مسائل را از راه های سیاسی و دیپلماتیک حل کنیم.

اما رهبر روسیه بارها از حمایت واشنگتن از اوکراین که شامل آموزش نیروهای کی یف و اختصاص بیش از 2.5 میلیارد دلار بودجه به آنها می شود، ابراز نارضایتی کرد.

پوتین گفت که این اقدامات “در آستانه خانه ما” انجام می شود.

زلنسکی به دنبال “زمان بندی روشن” است

حتی اگر مسکو ضمانت‌های امنیتی آمریکا را دریافت کند، پوتین گفت که نسبت به آنها محتاط خواهد بود زیرا “ایالات متحده به راحتی از تمام معاهدات بین‌المللی که به دلایلی برای آنها جالب نیست خارج می‌شود.”

در همین حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از بی میلی ناتو برای تسریع عضویت کی یف در این ائتلاف ابراز ناامیدی کرد.

زلنسکی روز سه‌شنبه گفت: «ما نمی‌توانیم این نظریه را بپذیریم که اکنون در مورد (پیوستن اوکراین) به اتحادیه اروپا در 30 سال آینده و ناتو در حدود 50 سال آینده بسیار محبوب است.

او افزود که اوکراین می‌خواهد از ناتو یک “زمانبندی بسیار روشن” در مورد چشم‌انداز عضویت در سال 2022 دریافت کند.

اگرچه کی‌یف سال‌هاست که به دنبال پیوستن به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده است، مقامات غربی در موارد متعدد گفته‌اند که این موضوع به این زودی‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

اوکراین و متحدان غربی آن می‌گویند که مسکو مدت‌هاست درگیر درگیری‌های اوکراین بوده و نیروها و تسلیحات خود را برای حمایت از جدایی‌طلبان در جنگی که بیش از 13000 کشته برجای گذاشته است، فرستاده است.

روسیه این ادعاها را رد می کند و می گوید کی یف نیمی از نیروهای خود را به منطقه درگیری شرق بسیج کرده است.

نیروهای کی یف پهپادهای تهاجمی را از ترکیه، عضو ناتو، مدرنیزه کرده و به دست آورده اند، که وقتی اوکراین این هواپیماها را در اکتبر مستقر کرد، واکنش خشمگین پوتین را به دنبال داشت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)