وسواس واشنگتن برای درهم شکستن روسیه، برنامه خاورمیانه آن را از بین برده است – RT World News

واشنگتن با اولویت دادن به تلاش‌ها برای تضعیف مسکو، اجازه داده است در جای دیگری از دستش خارج شود و نتوانسته است با دنیای چند قطبی که اکنون در آن قرار دارد بیدار شود.

زمانی که قدرت هژمونیک بلامنازع در خاورمیانه که تصور می شد برای امنیت و موفقیت طیفی از رهبری منطقه ای ضروری است، ایالات متحده به نفع دشمنان خود در پس زمینه محو شده است.

با شروع درگیری مسلحانه بین اوکراین و روسیه تحت حمایت ناتو در فوریه سال 2022، دولت جو بایدن در واشنگتن تصمیم گرفت که وزن خود را پشت سر کی یف بیاندازد و بر پروژه ای برای باتلاق انداختن مسکو تمرکز کند، در حالی که موجی پس از موج تحریم ها را به راه انداخت. با وجود صرف حداقل ۷۵ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین و تبدیل روسیه به تحریم‌شده‌ترین کشور روی زمین، ایالات متحده نتوانسته مسکو را به زانو درآورد. در واقع می توان گفت که این ایالات متحده است که در عرصه جهانی به ویژه در خاورمیانه کوچک شده است، منطقه ای که زمانی آن را حیاط خلوت خود می دانست.

با گذشت ماه ها، ضربه ای پس از ضربه به قدرت ایالات متحده در خاورمیانه وارد شده است. در مخالفت مستقیم با دستور کار واشنگتن، جمهوری عربی سوریه پس از یک وقفه 12 ساله مجدداً در اتحادیه عرب پذیرفته شد و راه را برای پایان دادن به بحران در سوریه، که ایالات متحده به دنبال طولانی کردن آن است، هموار کرد. چین همچنین به شیوه‌ای دراماتیک وارد سیاست خاورمیانه شده است و در ماه مارس میانجی‌گری می‌کند که روابط ایران و عربستان سعودی را به هم نزدیک کند و این امر سپس موج عادی‌سازی گسترده‌تری را برانگیخت. اگرچه ایالات متحده تلاش کرد تا توافق عربستان سعودی و ایران را به عنوان یک اقدام قابل قبول و مورد استقبال نمایش دهد، اما اکنون به وضوح تلاش های طولانی مدت واشنگتن برای برتری منطقه ای را که مبتنی بر تغذیه درگیری نیابتی بین دو قدرت بود، از بین برده است.


تسلط آمریکا بر خاورمیانه می لغزد و صلح فرا می رسد

شکست تحریم های آمریکا

رهبران غربی علناً پیش‌بینی کردند که اقتصاد روسیه تحت تحریم‌ها فرو می‌پاشد، نتیجه‌ای که آشکارا محقق نشد و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد که اقتصاد روسیه رشد خواهد کرد. به همین ترتیب، تحریم‌های «فشار حداکثری» آمریکا که برای اولین بار در دولت ترامپ علیه ایران اعمال شد، انتظار می‌رفت به شدت مانع از ادامه پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در حوزه دفاعی شود، اما در دستیابی به این اهداف ناکام مانده است.

روسیه اکنون بیشتر از سال 2021 نفت صادر می کند، زیرا روابط این کشور با چین، رقیب اصلی جهانی ایالات متحده، پیشرفت کرده است. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز بارها آمریکا را ناامید کرده و از تن دادن به فشار برای کاهش تولید نفت خودداری کرده اند. همچنین نمونه ای از الجزایر وجود دارد که به بزرگترین تامین کننده گاز ایتالیا تبدیل شده است و تنها در سال 2022 بیش از 50 میلیارد دلار درآمد نفت و گاز به دست آورده است، حتی با وجود روابط نزدیک با مسکو. و هنگامی که نوبت به ممنوعیت غرب از شمش طلای روسیه می رسد، امارات، ترکیه و چین ظاهراً برای پر کردن این شکاف وارد عمل شده اند.

با این حال، شاید بدترین ضربه به تحریم‌های روسیه لغو محدودیت‌های قبلی برای روابط اقتصادی مسکو و تهران باشد. این دو کشور در حال حاضر بیشترین تحریم را در روی زمین دارند، بنابراین آنها نیازی به نگرانی در مورد پیامدهای بالقوه تجارت خود ندارند، که همکاری بیشتر بین آنها را تشویق کرده است. اخیرا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، قراردادی را برای تامین مالی خط آهن ایران به عنوان بخشی از کریدور حمل و نقل شمال-جنوب امضا کردند.

تبلیغات ناموفق

دولت بایدن از تاکتیک‌های تبلیغاتی تندرو استفاده کرده است تا روسیه را شیطانی جلوه دهد و اوکراین را شیر جلوه دهد. اگرچه برای برخی از مخاطبان غربی، استدلال های مطرح شده ممکن است مؤثر واقع شده باشد، اما در جامعه جهانی و به ویژه خاورمیانه، چنین لفاظی خسته کننده و آشکارا ریاکارانه است.

پس از حمله غیرقانونی به عراق، تحمیل حدود یک میلیون کشته، به دلیل معجونی از تئوری‌های توطئه در مورد سلاح‌های کشتار جمعی، به نظر خنده‌دار است که ایالات متحده اکنون ادعا می‌کند با تهاجمات غیرقانونی مخالفت می‌کند. مقامات سابق دولت بوش، مانند کاندولزا رایس، حتی در برنامه های تلویزیونی ملی در ایالات متحده ظاهر شده اند تا تهاجمات غیرقانونی به کشورهای خارجی را محکوم کنند. حتی جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، ظاهراً این را محکوم کرد تهاجم بی‌موجه و وحشیانه به عراق… منظورم اوکراین است. در یک لغزش فرویدی


رئیس سیا اعتراف کرد که آمریکا از توافق عربستان و ایران چشم بسته است - WSJ

ایالات متحده در حال حاضر خود را به عنوان مخالف اشغال غیرقانونی سرزمین های خارجی، علاوه بر این ادعا می کند که اصولاً در برابر الحاق است. هنگامی که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا توسط خبرنگار سی ان ان از وی پرسید که آیا دولت وی از الحاق بلندی های جولان سوریه به اسرائیل حمایت می کند، او پاسخ داد: نگاه کنید، با کنار گذاشتن قانونی بودن این سوال، به عنوان یک موضوع عملی، جولان برای امنیت اسرائیل بسیار مهم است. بار دیگر استانداردهای دوگانه واشنگتن را نشان می دهد. واشنگتن همچنان به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به‌عنوان سرزمین اسرائیل ادامه می‌دهد، که نه تنها قوانین بین‌المللی، بلکه با نظر اکثریت در سازمان ملل متحد را نیز نادیده می‌گیرد.

تصویر متزلزل آمریکا

از منظر کشورهای خاورمیانه، ایالات متحده بیش از حد به درگیری در اوکراین متعهد است، حتی با وجود اینکه آنها از موضع گیری واضح خودداری کرده اند و در عوض تا حد زیادی بی طرف مانده اند. در مورد اوکراین، نه مردم و نه دولت‌های این کشورها، افسانه‌هایی را که مقامات آمریکایی از آن حمایت می‌کنند، نمی‌خرند. تفاوت فاحش بین نحوه نشان دادن فلسطینی ها و اوکراینی ها برای همان اقدامات کافی است تا چشم ها را در هم بچرخاند.

اکنون که چین فرصت‌هایی را برای کشورهای بی‌شماری خاورمیانه به‌ویژه در حوزه اقتصادی ارائه می‌کند، ایالات متحده یک رقیب واقعی دارد. با این حال، ایالات متحده به گونه‌ای به فعالیت خود ادامه می‌دهد که گویی جهان دستخوش تغییری چشمگیر نشده است و از مهار متحدان خود سرباز می‌زند. اوکراین از برخی جهات از رفتار ویژه ای برخوردار است که اسرائیل برای سال ها از آن برخوردار بوده است: کمک های نامحدود با سؤالات کم یا بدون سؤال. در مورد اسرائیل، در حالی که دولتش اصلاحات حقوقی بحث برانگیزی را انجام می دهد، اقداماتی را برای تغییر وضعیت موجود در مسجد الاقصی انجام می دهد و سیاست های تندرو راست افراطی را علیه مردم فلسطین دنبال می کند که همگی هزینه ای برای خود واشنگتن دارد. دولت بایدن از قرار دادن آن در جای خود خودداری می کند. کاری که اسرائیل در حال حاضر انجام می دهد شرمسار کردن متحدان عرب خود است که اخیراً روابط خود را عادی کرده اند، حتی تهدید به ایجاد گوه در روابط با کشورهای همسایه مانند اردن.

این امتناع از تنظیم مجدد است که نه تنها به بهای نفوذ ایالات متحده تمام می شود، بلکه جایزه گرد هم آوردن اسرائیل و عربستان سعودی را نیز از بین می برد، که به وضوح یک هدف دستاورد سیاست خارجی برای دولت بایدن بوده است. اکنون که ریاض و تهران روابط خود را از سر گرفته اند، بهانه مبارزه با نفوذ منطقه ای ایران برای مذاکره برای نزدیکی عربستان و اسرائیل از بین رفته است. امتناع از تنبیه اسرائیل به خاطر تحریکات مداومش همچنین عادی سازی روابط عربستان سعودی با یک دولت افسارگسیخته اسرائیلی را که همچنان به توهین به جهان اسلام ادامه می دهد و از حمایت مردمی اعراب برای آرمان فلسطین دعوت می کند، دشوارتر می کند. اگر تغییری در رویکرد متکبرانه و خارج از دسترس آمریکا که با مشت آهنین و با یک مشت آهنین حکومت می کند، ایجاد نشود. “راه من یا بزرگراه” با رویکرد، این خود ایالات متحده خواهد بود که از خاورمیانه فاصله خواهد گرفت.

اظهارات، دیدگاه ها و نظرات بیان شده در این ستون صرفاً متعلق به نویسنده است و لزوماً بیانگر نظرات RT نیست.