وزیر: قوانین جدید ویزای بریتانیا برای دانشجویان، درب پشتی کار را می بندد

وزیر: قوانین جدید ویزای بریتانیا برای دانشجویان، درب پشتی کار را می بندد

مقررات جدید از ژانویه 2024 اجرایی خواهد شد. (نمایندگی)

دهلی نو:

وزیری گفته است اصلاحات ویزای بریتانیا که برای مهار مهاجرت از طریق محدود کردن دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آوردن افراد تحت تکفل یا استفاده از وضعیت تحصیلی آنها به عنوان مجرای شغلی طراحی شده است، روزنه های مهاجرت را مسدود می کند و درب پشتی کار را می بندد.

سوئلا براورمن، وزیر کشور این کشور در توییتر گفت: «افزایش قابل توجه دانشجویانی که اعضای خانواده را می آورند، فشار غیرقابل دفاعی را بر خدمات عمومی وارد می کند. سخت‌تر کردن مسیر دانشجویی با محدود کردن دانشجویان تحصیلات تکمیلی از آوردن افراد تحت تکفل یا استفاده از این مسیر به عنوان درب پشتی برای کار، به کاهش مهاجرت کمک می‌کند.»

دولت بریتانیا روز سه‌شنبه قوانین مهاجرتی جدیدی را با هدف محدود کردن تعداد اعضای خانواده‌ای که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند وارد این کشور کنند، اعلام کرد. این اقدام بخشی از تلاش گسترده تر برای جلوگیری از افزایش شدید روادید اعطا شده به افراد تحت تکفل دانشجویان است.

خانم براورمن در بیانیه‌ای به مجلس عوام گفت که این قوانین اکنون فقط به اعضای خانواده دانشجویان بین‌المللی در برنامه‌های تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی اجازه می‌دهد به آنها در بریتانیا بپیوندند.

سیاست جدید پس از آن اتخاذ شد که تعداد ویزاهای صادر شده برای وابستگان دانشجویی در سال منتهی به دسامبر 2022 هشت برابر شد و از 16000 در سال 2019 به 136000 رسید.

خانم برورمن گفت: “این بسته شامل موارد زیر است: حذف حق ورود افراد تحت تکفل برای دانشجویان بین المللی مگر اینکه آنها در دوره های تحصیلات تکمیلی که در حال حاضر به عنوان برنامه های تحقیقاتی تعیین شده اند باشند.”

سایر اقدامات شامل جلوگیری از تغییر روادید کاری دانشجویان بین المللی قبل از اتمام تحصیل و بررسی شرایط مالی برای دانشجویان و افراد تحت تکفل آنها است.

دولت بریتانیا همچنین در نظر دارد اجرای قانون را علیه ماموران آموزشی که مظنون به کمک به ارائه درخواست‌های نامناسب هستند، افزایش دهد.

خانم براورمن تصریح کرد که شرایط مسیر فارغ التحصیلی که به دانشجویان اجازه می دهد پس از تحصیل در بریتانیا بمانند تا تجربه کاری کسب کنند، بدون تغییر باقی می ماند.

ما متعهد به جذب باهوش‌ترین و بهترین‌ها به بریتانیا هستیم. بنابراین، قصد ما این است که در طول سال آینده با دانشگاه‌ها همکاری کنیم تا رویکردی جایگزین طراحی کنیم که تضمین کند بهترین و باهوش‌ترین دانشجویان می‌توانند افراد وابسته را به ما بیاورند. دانشگاه‌های پیشرو جهان در عین حال به کاهش مهاجرت خالص ادامه می‌دهند.»

مقررات جدید وضع شده، که از ژانویه 2024 اجرایی می شود، انتظار می رود تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را که می توانند همسر یا فرزندان خود را به بریتانیا بیاورند، به شدت کاهش می دهد و این محدودیت را از 30000 فعلی به 10000 در سال کاهش می دهد.

این تغییر در حالی رخ می دهد که انتظار می رود ارقام خالص مهاجرت بریتانیا از 504000 نفر بین ژوئن 2021 تا ژوئن 2022 افزایش قابل توجهی داشته باشد. دولت تحت رهبری حزب محافظه کار متعهد شده است که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مهاجرت را کاهش دهد.

جیمی آروسمیت، مدیر دانشگاه‌های بین‌المللی بریتانیا (UUKi)، نهاد نمایندگی 140 دانشگاه بریتانیا، نگرانی خود را در مورد تأثیر این تغییرات بر دانشجویان دختر و دانشجویان کشورهای خاص ابراز کرد.

او گفت: «بنابراین، ما از دولت می‌خواهیم تا با این بخش همکاری کند تا تأثیر آن بر گروه‌های خاصی از دانشجویان – و دانشگاه‌هایی که در حال حاضر تحت فشارهای مالی جدی هستند، محدود و نظارت کند.»

UUKi از تعهد دولت به حفظ ویزای مسیر فارغ التحصیلی، که به دانشجویان اجازه می دهد تا سه سال پس از مدرک تحصیلی خود در بریتانیا بمانند و تجربه کاری کسب کنند، استقبال کرد.

هندی‌ها اخیراً از چینی‌ها پیشی گرفتند و به عنوان ملیت پیشرو در اعطای ویزای تحصیلی به بریتانیا پیشی گرفتند و اکثریت آنها در جولای 2021 به این ویزا دسترسی پیدا کردند. با این حال، دانشجویان نیجریه در صدر فهرست کسانی هستند که وابستگان را به خود می‌آورند و پس از آن هندی‌ها قرار دارند.