وزیر خزانه داری ایالات متحده اذعان می کند که تحریم ها ممکن است به دلار نتیجه معکوس بدهد – RT World News

سی ان ان از جانت یلن پرسید که «سلاحی شدن» دلار ممکن است چه واکنشی را در سطح جهانی ایجاد کند

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا اذعان کرد که نقش دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی ممکن است به دلیل استفاده آمریکا از اهرم خود بر سیستم مالی جهانی برای پیگیری اهداف ژئوپلیتیک خود از طریق تحریم ها کاهش یابد. با این حال، او محاسبه کرد که هیچ ارز دیگری آماده جایگزینی آن نیست.

از یلن در طی مصاحبه ای که روز یکشنبه توسط فرید زکریا خبرنگار سی ان ان انجام شد، در مورد کارآمدی تحریم های ضد روسیه و در مورد تاریخچه واشنگتن در مورد آنچه وی به عنوان تحریم ها توصیف کرد، سؤال شد. “سلاحی شدن دلار”

زکریا به اظهارات اخیر رئیس جمهور برزیل، لولا داسیلوا و دیگر سیاستمداران در مورد خطر وابستگی به پول ایالات متحده اشاره کرد. او پرسید که آیا زمان حال به عنوان لحظه ای که در آن به یاد می ماند؟ هژمونی دلار و جایگاه آن به عنوان یک ارز ذخیره شروع به تزلزل کرد.

یلن استفاده از تحریم های مالی را تایید کرد “می تواند هژمونی دلار را تضعیف کند” در درازمدت، اما قول داد که واشنگتن از این استفاده می کند “ابزار مهم” عاقلانه و با حمایت متحدانش.


برزیل خواستار «دور شدن» از دلار است

وی افزود، صرف نظر از این، نقش دلار آمریکا با عواملی مانند حجم بازار خزانه‌داری آمریکا، استفاده گسترده از آن در تجارت بین‌المللی و “حکم قانون” در ایالات متحده که سایر کشورها نمی توانند ارائه دهند.

ما هیچ کشور دیگری را ندیده‌ایم که این زیرساخت‌های اساسی و زیرساخت‌های نهادی را داشته باشد که بتواند ارز خود را به این شکل به جهان خدمت کند.» او توضیح داد.

مخالفان تسلط ایالات متحده در امور مالی جهانی لزوماً از جایگزینی دلار با ارز دیگری که همان نقش را ایفا می کند، حمایت نمی کنند. رهبری روسیه انتقال از دلار را به ارزهای منطقه ای در اولویت قرار داده است.

حامیان چنین مدلی می گویند که فقدان یک ارز ذخیره جهانی یک عنصر طبیعی چند قطبی خواهد بود. استفاده غرب از تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه، از جمله ممنوعیت تجارت، مصادره ذخایر ملی و محرومیت از خدمات مالی به شرکت‌های روسی، از نظر آنها صرفاً روند گذار را تسریع کرده است.

“تصادفی نیست که اکنون صحبت در مورد تغییر به ارزهای ملی تحریک شده است.” سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ماه فوریه در جریان گفتگو در مورد تجارت روسیه و برزیل اظهار داشت. هیچ‌کس نمی‌داند که رئیس‌جمهور ایالات متحده چه کسی را پس از بلند شدن در سمت اشتباه تخت غیر جذاب می‌یابد.»

یلن همچنین در مصاحبه خود با CNN به موضوع دارایی های مسدود شده روسیه اشاره کرد و استدلال کرد که روسیه باید تاوان خسارتی را که به اوکراین وارد کرده است بپردازد.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: