وزیر امور خارجه: بنگلادش بزرگترین شریک تجاری هند در جنوب آسیا است

وزیر امور خارجه: بنگلادش بزرگترین شریک تجاری هند در جنوب آسیا است

هارش واردان شرینگلا همچنین گفت که بنگلادش یکی از مهمترین شرکای توسعه ما است. (فایل)

دهلی نو:

هارش واردهان وزیر امور خارجه گفت: با توجه به اینکه بنگلادش ستون مرکزی سیاست اول همسایگی هند است، داکا بزرگترین شریک تجاری دهلی نو در جنوب آسیا است و تجارت دوجانبه بین دو کشور با نرخ بی‌سابقه 14 درصدی در طول همه‌گیری کووید-19 رشد کرد. شرینگلا در روز سه شنبه.

وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در نشست ویژه وزارت امور خارجه همچنین گفت که هند مهمترین شریک اقتصادی بنگلادش است.

“بنگلادش ستون مرکزی سیاست اول همسایگی ما است. همچنین رابطه ای است که این سیاست عنصر سیاست شرق ما را قطع می کند. هند امروز، مهمترین شریک اقتصادی بنگلادش و بنگلادش بزرگترین شریک تجاری هند در جنوب آسیا است. هند. وی افزود: دومین شریک تجاری بنگلادش است.

وزیر امور خارجه با یادآوری سفر نخست وزیر نارندرا مودی به بنگلادش در اوایل سال جاری، گفت: «این تنها کشوری است که نخست وزیر مودی، رئیس جمهور رام نات کویند و وزیر امور خارجه اس جایشانکار از آن بازدید می کنند.

“در ماه مارس، نخست وزیر ما یک سفر دولتی به بنگلادش داشت تا به جشن Triveni بپیوندد. این معیار اهمیتی است که ما به روابط خود با بنگلادش قائل هستیم که این کشور مقصد اولین دیدارهای رئیس جمهور و نخست پس از همه گیری است. وزیر، همچنین تنها کشوری است که نخست وزیر، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در مدت زمان کوتاهی در گذشته نزدیک از آن بازدید کردند.

وزیر امور خارجه گفت: هند و بنگلادش مشترکاً در 6 دسامبر یادبود Maitree Diwas را گرامی داشتند که به طور مشترک با دهلی نو و داکا و همچنین در پایتخت های سراسر جهان جشن گرفته می شود. هر دو نخست وزیر به این مناسبت پیام های ویژه ای صادر کردند.

وی گفت: با وجود همه‌گیری کووید-19، تجارت دوجانبه با نرخ بی‌سابقه 14 درصدی از 9.46 میلیارد دلار در سال 2019 به 10.78 میلیارد دلار در سال 2021 رسید.

آقای شرینگلا همچنین گفت که بنگلادش نیز از نظر ارزش و دامنه همکاری یکی از مهمترین شرکای توسعه ما است. ما یک سوم از کل کمک های توسعه جهانی خود را تحت خطوط اعتباری به بنگلادش تعمیم می دهیم.

“علاوه بر این، ما پروژه‌های مختلفی را گسترش داده‌ایم تا منافع مستقیمی را برای جامعه محلی به ارمغان بیاوریم. هند بنگلادش بهتر از همیشه متصل است. اتصال جاده‌ای، ریلی، هوایی، رودخانه‌ای و ساحلی در حال افزایش است. حمل‌ونقل چند مدلی که از بیش از یک مدل استفاده می‌کند. امروزه این کانال ها بسیار امکان پذیر است.”

وی افزود: “فضای انرژی مشترک به طور پیوسته در حال ظهور است، شبکه های برق ما از شرق و غرب با بیش از 1160 مگاوات برق در سراسر هند و بنگلادش به هم متصل هستند.”

رئیس جمهور کوویند از فردا سفری سه روزه به بنگلادش را آغاز خواهد کرد. این دیدار در چارچوب جشن های پنجاهمین روز پیروزی در داکا است که عبدالحمید رئیس جمهور بنگلادش از رئیس جمهور کوویند دعوت کرده است تا به عنوان یک مهمان افتخاری نماینده هند باشد.

رئیس جمهور کوویند قرار است در 17 دسامبر عازم دهلی شود.