وزیر امور خارجه اس جایشانکار در گفتگوی هند و آسیای مرکزی

وزیر در گفتگوی هند و آسیای مرکزی

سومین گفتگوی هند و آسیای مرکزی در دهلی برگزار می شود.

دهلی نو:

هند روز یکشنبه خواستار یافتن راه هایی برای کمک به مردم افغانستان شد و در عین حال بر نیاز به یک دولت فراگیر در کابل تاکید کرد.

اس جایشانکار وزیر امور خارجه در سخنان افتتاحیه خود در سومین گفتگوی هند و آسیای مرکزی گفت که نیاز به اطمینان از کمک های بشردوستانه بدون مانع به افغانستان وجود دارد.

در این گفتگو که به میزبانی هند در دهلی برگزار شد، وزرای خارجه قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند.

آقای جایشانکار گفت: “ما همه پیوندهای عمیق تاریخی و تمدنی با افغانستان داریم. نگرانی ها و اهداف ما در آن کشور مشابه است.”

او یک دولت واقعاً فراگیر و نماینده، مبارزه با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر، تضمین کمک های بشردوستانه بدون مانع و حفظ حقوق زنان، کودکان و اقلیت ها را به عنوان اولویت های کلیدی در افغانستان برشمرد.

او گفت: “ما باید راه هایی برای کمک به مردم افغانستان پیدا کنیم.”

آقای جایشانکار گفت که هند متعهد است روابط خود را با آسیای مرکزی به سطح بعدی برساند.

او رویکرد “چهار C” را با تمرکز بر تجارت، افزایش ظرفیت، اتصال و تماس ها برای گسترش بیشتر همکاری بین دو طرف ارائه کرد.

آقای جایشانکار گفت: “جلسه امروز ما در بحبوحه یک وضعیت اقتصادی و سیاسی جهانی که به سرعت در حال تغییر است برگزار می شود. همه گیری کووید-19 منجر به شکست بزرگی برای سلامت جهانی و اقتصاد جهانی شده است.”

او گفت: “این شیوه تصور ما از جوامع، زنجیره تامین و حکومت را تغییر داده است. همچنین نارسایی ساختارهای چندجانبه برای مقابله با تهدیدات جدید و نوظهور را برجسته می کند.”

وزیر امور خارجه بر ضرورت وجود زنجیره های تامین متنوع و راه حل های منطقه ای بیشتر برای چالش های مختلف تاکید کرد.

او گفت: “هند شریک ثابت شما خواهد بود.”

در چند سال گذشته، هند بر گسترش همکاری های کلی با کشورهای غنی از انرژی آسیای مرکزی تمرکز کرده است و آنها را بخشی از همسایگی گسترده خود می داند.

اوج گیری تعامل هند با منطقه به دنبال تور طوفانی نخست وزیر نارندرا مودی از پنج کشور در ژوئیه 2015 بود که منجر به گسترش روابط دو طرفه در طیفی از زمینه ها شد.

تحولات اخیر در افغانستان اهمیت سه کشور آسیای مرکزی – تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان – را که با این کشور جنگ زده مرز مشترک دارند، تقویت کرد.

مشاوران امنیت ملی هر پنج کشور آسیای مرکزی در گفتگوی منطقه ای به میزبانی هند در مورد افغانستان در 10 نوامبر شرکت کردند. آژانس های امنیت ملی روسیه و ایران نیز در آن شرکت کردند.

دومین نشست گفتگوی هند و آسیای مرکزی توسط هند در اکتبر سال گذشته در قالب ویدئو کنفرانس دیجیتال برگزار شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)