وحشت جهانی در مورد نوع جدید کووید Omicron رخ می دهد

ممنوعیت سفر، بازارهای غوطه‌ور: وحشت جهانی در مورد نوع جدید کووید رخ می‌دهد

ایالات متحده، کانادا، برزیل و امارات متحده عربی به بریتانیا و بسیاری دیگر در اعمال ممنوعیت سفر در جنوب آفریقا پیوستند.

واشنگتن / ژنو:

کشف نوع جدیدی از ویروس کرونا به نام Omicron در روز جمعه هشدار جهانی را برانگیخت زیرا کشورها برای تعلیق سفر از جنوب آفریقا عجله داشتند و بازارهای سهام در هر دو طرف اقیانوس اطلس بیشترین سقوط خود را در بیش از یک سال گذشته تجربه کردند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گفت که Omicron ممکن است سریعتر از سایر اشکال گسترش یابد و شواهد اولیه حاکی از افزایش خطر عفونت مجدد است.

اپیدمیولوژیست ها هشدار دادند که محدودیت های سفر ممکن است برای جلوگیری از انتشار جهانی Omicron خیلی دیر باشد. جهش های جدید برای اولین بار در آفریقای جنوبی کشف شد و از آن زمان در بلژیک، بوتسوانا، اسرائیل و هنگ کنگ شناسایی شده است.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که ایالات متحده سفر از آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه را از روز دوشنبه محدود خواهد کرد.

در ادامه، کانادا اعلام کرد که به دنبال ممنوعیت پروازهای اعلام شده توسط بریتانیا، اروپا و دیگران، مرزهای خود را به روی این کشورها می بندد.

اما ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا دانشمندان به طور کامل جهش‌های این نوع را درک کنند و اینکه آیا واکسن‌ها و درمان‌های موجود علیه آن مؤثر هستند یا خیر. Omicron پنجمین نوع نگرانی است که توسط WHO تعیین شده است.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا گفت که این نوع پروتئین اسپایکی دارد که به طور چشمگیری با پروتئین اصلی ویروس کرونا که واکسن ها بر اساس آن ساخته شده اند متفاوت است و این نگرانی ها را در مورد عملکرد واکسن های فعلی افزایش می دهد.

دانشمندان هشدارهای مشابهی صادر کردند.

لارنس یانگ، ویروس شناس در دانشگاه وارویک بریتانیا، می گوید: “این نوع جدید ویروس کووید-19 بسیار نگران کننده است. این نسخه به شدت جهش یافته از ویروسی است که تا به امروز دیده ایم.”

برخی از جهش‌هایی که مشابه تغییراتی هستند که در سایر انواع نگران‌کننده دیده‌ایم، با افزایش انتقال و با مقاومت نسبی در برابر ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت طبیعی مرتبط هستند.

این نگرانی ها بازارهای مالی، به ویژه سهام شرکت های هواپیمایی و سایر شرکت ها در بخش مسافرت و نفت را که حدود 10 دلار در هر بشکه سقوط کرد، تحت تاثیر قرار داد.

میانگین صنعتی داوجونز 2.5 درصد کاهش یافت، بدترین روز از اواخر اکتبر 2020، و سهام اروپا بدترین روز خود را در 17 ماه گذشته داشتند.

اپراتورهای کروز Carnival Corp، Royal Caribbean Cruises و Norwegian Cruise Line هر کدام بیش از 10 درصد سقوط کردند، در حالی که سهام United Airlines، Delta Air Lines و American Airlines تقریباً به همان اندازه سقوط کردند.

‘مهمترین نوع’

چندین کشور دیگر از جمله هند، ژاپن، اسرائیل، ترکیه، سوئیس و امارات متحده عربی نیز محدودیت های سفر را تشدید کردند.

در ژنو، WHO – که کارشناسان آن روز جمعه در مورد خطرات ارائه شده توسط نوع B.1.1.529 بحث کردند – قبلاً در مورد محدودیت های سفر در حال حاضر هشدار داده بود.

مایک رایان، مدیر فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت، با ستایش از نهادهای بهداشت عمومی آفریقای جنوبی به دلیل شناسایی نوع جدیدی از ویروس کرونا که باعث کووید-19 می‌شود، گفت: «واقعاً مهم است که واکنش‌های زانویی وجود نداشته باشد.

ریچارد لسلز، کارشناس بیماری‌های عفونی مستقر در آفریقای جنوبی، نیز از ممنوعیت‌های سفر ابراز ناامیدی کرد و گفت که تمرکز باید بر واکسینه کردن افراد بیشتری در مکان‌هایی باشد که برای دسترسی به واکسن‌های کافی مشکل دارند.

او به رویترز گفت: “به همین دلیل است که ما در مورد خطر آپارتاید واکسن صحبت کردیم. این ویروس می تواند در صورت عدم وجود سطوح کافی واکسیناسیون تکامل یابد.”

به گفته گروه های پزشکی و حقوق بشری، کمتر از ۷ درصد از مردم کشورهای کم درآمد اولین واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده اند. در همین حال، بسیاری از کشورهای توسعه یافته دوز سوم را تقویت می کنند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول در توییتر نوشت: «شکست در کمک به واکسیناسیون آفریقای جنوب صحرا – هنوز هم به سختی 4 درصد از جمعیت – همه ما را در معرض خطر نوع جدید و خطرناک‌تر #COVID قرار داد. «اخبار #Omicron یادآوری فوری است که چرا ما باید حتی بیشتر برای واکسینه کردن جهان انجام دهیم.»

برای محدودیت های مسافرتی خیلی دیر است؟

ویروس کرونا در دو سالی که برای اولین بار در مرکز چین شناسایی شد، جهان را فراگرفته و 260 میلیون نفر را مبتلا کرده و 5.4 میلیون نفر را کشته است.

یک اپیدمیولوژیست در هنگ کنگ گفت ممکن است برای تشدید محدودیت های سفر در برابر جدیدترین نوع آن خیلی دیر باشد.

بن کاولینگ از دانشگاه هنگ کنگ گفت: “به احتمال زیاد این ویروس در حال حاضر در جاهای دیگر وجود دارد. بنابراین اگر اکنون در را ببندیم، احتمالا خیلی دیر خواهد بود.”

کشف نوع جدید در حالی صورت می گیرد که اروپا و ایالات متحده وارد زمستان می شوند و افراد بیشتری در آستانه کریسمس در داخل خانه جمع می شوند و زمینه مناسبی برای عفونت فراهم می کنند.

جمعه همچنین آغاز دوره خرید تعطیلات در ایالات متحده بود، اما فروشگاه ها کمتر از سال های گذشته شلوغ بودند.

ملکی کلسی هاپ، 36 ساله، در روز جمعه سیاه در فروشگاه بزرگ میسی در مرکز شهر شیکاگو بود.

او گفت: “شیکاگو بسیار ایمن و پوشیده شده و واکسینه شده است. من تقویت کننده خود را دریافت کردم بنابراین زیاد نگران آن نیستم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)