واکنش دوترته به مسدود کردن کشتی‌های فیلیپین توسط چین – RT World News

پرزیدنت دوترته رویدادهای اخیر در دریای چین جنوبی را که در آن کشتی های فیلیپین با گارد ساحلی چین مواجه شدند را محکوم کرد و گفت که روابط بین دو کشور ضعیف است.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین روز دوشنبه در سخنانی به شعله‌ور شدن هفته گذشته که در آن قایق‌های فیلیپین توسط توپ‌های آب گارد ساحلی چین در دومین توماس شول (در فیلیپین به نام Ayungin Shoal) شلیک شد، پاسخ داد. کشتی‌ها تدارکات را به تفنگداران دریایی مستقر در جزیره مرجانی می‌رسانند. پکن، که مدعی جزایر است، گفت که قایق ها برای ورود درخواست مجوز نکرده اند.

ادامه مطلب


چین به قول خود برای «مجازات» لیتوانی بر سر تایوان عمل می کند

ما از رویداد اخیر در آیونگین شول متنفریم و با نگرانی شدید به سایر تحولات مشابه نگاه می کنیم. دوترته در نشست انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا و چین گفت.

این به خوبی از روابط بین ملت های ما و مشارکت ما سخن نمی گوید. رهبر صریح افزود.

رئیس جمهور که در سال 2022 سمت خود را ترک خواهد کرد، تلاش کرده است روابط خود را با همسایگان چینی خود در دوران تصدی خود بهبود بخشد. با این حال، ادعاهای پکن در مورد مناطق وسیعی از دریای چین جنوبی، از جمله جزایر و جزایر مرجانی در نزدیکی فیلیپین، پیوسته روابط دیپلماتیک را به چالش کشیده است. قاطعیت پکن همچنین باعث افزایش احساسات ضد چینی در میان فیلیپینی ها شده است.

در اوایل سال جاری، وزارت خارجه چین از مانیل خواست تا مانورهای نظامی خود را در اطراف جزیره تیتو و اسکاربرو شول متوقف کند و فیلیپین را متهم کرد. “پیچیدگی اوضاع و تشدید اختلافات.”

دومین توماس شول تنها در 105 مایل دریایی (195 کیلومتر) از استان پالاوان فیلیپین و در منطقه اقتصادی انحصاری این کشور قرار دارد. جزیره مرجانی همچنین در “خط 9 خط تیره” چین قرار دارد – یک ادعای ارضی تعریف شده یکجانبه که مالکیت چین بر 90 درصد از دریای چین جنوبی را تایید می کند.

پکن حکم دادگاه دائمی داوری مستقر در لاهه در سال 2016 را رد کرد که ادعاهای خود را در دریای چین جنوبی که مبتنی بر استفاده تاریخی است، رد کرد. دومین توماس شول تقریباً 650 مایل دریایی (1200 کیلومتر) از استان جنوبی چین در هاینان فاصله دارد.

اجلاس منطقه‌ای آسیا به میزبانی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین برگزار می‌شود که به رهبران همکار خود گفت که پکن «هرگز به دنبال هژمونی نباشید و مطمئناً به کوچک‌ها قلدری نکنید.

آبراه‌های بالقوه غنی و استراتژیک دریای چین جنوبی موضوع ادعاهای متعددی از سوی چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی، اندونزی، تایوان و برونئی است.

روز جمعه، ایالات متحده به چین هشدار داد که حمله به کشتی های عمومی فیلیپین موجب واکنش ایالات متحده بر اساس تعهدات پیمان خود خواهد شد.

اگر این داستان را دوست دارید، آن را با یک دوست به اشتراک بگذارید!