هیچ دعوتی از طالبان برای گفتگوهای سازمان ملل متحد در مورد بحران افغانستان در قطر

هیچ دعوتی از طالبان برای گفتگوهای سازمان ملل متحد در مورد بحران افغانستان در قطر

انتظار می رود نمایندگانی از حدود 25 کشور/گروه در آن شرکت کنند. (فایل)

دوحه، قطر:

طالبان در مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل که روز دوشنبه در قطر در مورد نحوه برخورد با حاکمان افغانستان و تحت فشار قرار دادن آنها برای کاهش ممنوعیت زنان شاغل و دختران به مدرسه آغاز می شود، غایب خواهند بود.

فرستادگانی از ایالات متحده، چین و روسیه و همچنین کمک‌کنندگان بزرگ اروپایی و همسایگان کلیدی مانند پاکستان از جمله نمایندگانی از حدود 25 کشور و گروه هستند که توسط آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در مذاکرات دو روزه دعوت شده‌اند.

با این حال، دولت طالبان دعوت نشده است، و پیش از این نشست، مسئله به رسمیت شناختن دولت مطرح شده است.

گروه کوچکی از زنان افغان یک راهپیمایی اعتراضی آخر هفته را در کابل برای مخالفت با هر گونه اقدام برای به رسمیت شناختن حاکمانی که در اوت 2021 به قدرت بازگشتند، برگزار کردند.

در نامه ای سرگشاده به نشست دوحه که یکشنبه منتشر شد، ائتلافی از گروه های زنان افغان اعلام کردند که از اینکه هر کشوری روابط رسمی را در نظر می گیرد، به دلیل سابقه دولت که می گوید رسیدگی به حقوق زنان «یک مسئله اجتماعی داخلی است»، «خشمگین» هستند. “.

سازمان ملل و ایالات متحده تاکید کرده اند که به رسمیت شناختن در دستور کار نیست.

آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، که ماه گذشته گفت که نشست دوحه می تواند “گام های کوچک” را پیدا کند که منجر به “به رسمیت شناختن اصولی” دولت طالبان شود، ترس گروه های حقوقی را تقویت کرد.

سازمان ملل گفت که این اظهارات اشتباه تفسیر شده است. هیچ کشوری روابط رسمی با دولت طالبان برقرار نکرده است و عضویت در سازمان ملل تنها می تواند توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعیین شود.

دفتر گوترش پیش از ورود وی به دوحه گفت که این نشست “به منظور دستیابی به یک تفاهم مشترک در جامعه بین المللی در مورد چگونگی تعامل با طالبان” در مورد حقوق زنان و دختران، حکومت فراگیر، مقابله با تروریسم و ​​قاچاق مواد مخدر است.

یک معضل

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هفته گذشته گفت: «هر نوع به رسمیت شناختن طالبان کاملاً از روی میز خارج است.

از زمان سرنگونی یک دولت تحت حمایت خارجی در سال 2021، مقامات طالبان یک نسخه سختگیرانه از قوانین شریعت را اعمال کرده اند که سازمان ملل آن را “آپارتاید مبتنی بر جنسیت” نامیده است.

زنان از بیشتر تحصیلات متوسطه و دانشگاه ها محروم شده اند و از کار در اکثر مشاغل دولتی و همچنین آژانس های سازمان ملل و سازمان های غیردولتی منع شده اند.

با وجود اختلاف نظر در بسیاری از اختلافات، قدرت های شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برای محکوم کردن محدودیت های زنان و دختران افغان متحد شدند و از همه کشورها خواستند تا به دنبال “برگرداندن فوری” سیاست ها باشند.

با این حال، دیپلمات‌ها و ناظران می‌گویند که نشست دوحه بر معضلی که جامعه بین‌المللی در رسیدگی به افغانستان با آن روبه‌رو است، نشان می‌دهد که سازمان ملل آن را بزرگترین بحران انسانی خود می‌داند که میلیون‌ها نفر به کمک‌های غذایی وابسته هستند.

آمنه محمد گفت که “روشن” است که مقامات طالبان خواهان به رسمیت شناخته شدن هستند. روابط رسمی سازمان ملل به دولت کمک می کند تا میلیاردها دلار از وجوهی که پس از به دست گرفتن قدرت در خارج از کشور به تصرف خود در آمده بود را پس بگیرد.

اما دیپلمات های چندین کشور درگیر در مذاکرات دوحه گفتند تا زمانی که حقوق زنان تغییری ایجاد نشود، این امکان پذیر نخواهد بود. وزارت خارجه افغانستان پس از رای گیری هفته گذشته سازمان ملل گفت که “تنوع باید مورد احترام قرار گیرد و نه سیاسی”.

دیپلمات ها گفتند که دبیرکل سازمان ملل متحد قرار است در نشست دوحه اطلاعات جدیدی را در مورد بررسی عملیات حیاتی امدادرسانی سازمان جهانی در افغانستان ارائه کند که در ماه آوریل پس از اینکه مقامات از همکاری زنان افغان با آژانس های سازمان ملل جلوگیری کردند، دستور داده شد.

سازمان ملل گفته است که با یک “انتخاب وحشتناک” در مورد ادامه عملیات عظیم خود در این کشور 38 میلیون نفری روبرو است. این بررسی قرار است روز جمعه به پایان برسد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)