هیچ تضمینی در این همه گیری وجود ندارد

ساجد جاوید، وزیر بهداشت گفت: «ما می دانیم که این بیماری (کووید) با سرعت بیشتری در حال گسترش است.

ساجد جاوید، وزیر بهداشت، از رد قوانین قوی‌تر کووید-19 در بریتانیا قبل از کریسمس امتناع کرد، زیرا مشاوران ارشد بهداشت این کشور خواستار محدودیت‌های بیشتر برای مهار عفونت‌هایی شدند که تخمین می‌زنند روزانه صدها هزار نفر در حال اجرا هستند.

جاوید روز یکشنبه به بی‌بی‌سی نیوز گفت: «زمان آن است که محتاط‌تر باشیم: می‌دانیم که این موضوع با سرعت بیشتری در حال گسترش است.

وقتی از او پرسیده شد که آیا می‌تواند تضمین کند که به اصطلاح قفل مدار شکن ظرف چند روز اعمال نمی‌شود، او پاسخ داد: “هیچ تضمینی در این همه‌گیری وجود ندارد. در این مرحله، ما فقط باید همه چیز را تحت بررسی قرار دهیم.”

موارد ابتلا به کووید در بریتانیا با گسترش سریع نوع Omicron به سطوح بی سابقه ای افزایش یافته است. تست های مثبت در هر یک از دو روز گذشته از 90000 فراتر رفته است و وزرا گفته اند که هر دو تا سه روز یک بار عفونت ها دو برابر می شود.

صورتجلسه‌ای که روز شنبه توسط گروه علمی مشاوره دولتی برای موارد اضطراری یا SAGE منتشر شد، نشان می‌دهد که بدون قوانین قوی‌تر، بستری شدن در بیمارستان می‌تواند به اوج حداقل 3000 نفر در روز برسد – بسیار بالاتر از سطح فعلی.

فشار بر جانسون

پیش‌بینی‌ها، نخست‌وزیر بوریس جانسون را در تنگنا قرار می‌دهد، میان مشاوران علمی که خواستار اقدام فوری هستند، و نمایندگان مجلسی که هفته گذشته با تعداد بی‌سابقه‌ای علیه قوانین بسیار خفیف‌تر کووید از آنچه که SAGE اکنون می‌گوید، برای سرپا نگه‌داشتن خدمات بهداشت ملی قیام کردند.

برای بدتر شدن اوضاع برای نخست‌وزیر، شامگاه شنبه، لرد دیوید فراست، وزیر مسئول مذاکرات پس از برگزیت، از سمت خود کناره‌گیری کرد و آشکارا جانسون را هم به خاطر مذاکراتش با اتحادیه اروپا و هم در واکنش به همه‌گیری فزاینده تضعیف کرد.

فراست در نامه استعفای خود به جانسون نوشت: «ما همچنین باید یاد بگیریم که با کووید زندگی کنیم. “امیدوارم بتوانیم به زودی به مسیر اصلی بازگردیم و وسوسه انواع اقدامات قهری که در جاهای دیگر دیده ایم، نشویم.”

این نامه نشان دهنده نوع فشارهایی بود که توسط حزب خود جانسون برای جلوگیری از مقررات سخت‌تر اعمال می‌شد. هفته گذشته، 100 نماینده حزب محافظه کار به طرح هایی برای معرفی مجوزهای کووید به عنوان شرط ورود به مکان ها و رویدادهای بزرگ رای منفی دادند. این اقدام تنها به دلیل حمایت حزب کارگر مخالف تصویب شد.

وس استریتینگ، وزیر بهداشت در سایه حزب کارگر، به اسکای گفت: «بحران اعتماد» به رهبری جانسون از طرف محافظه‌کاران «بر واکنش بهداشت عمومی دولت تأثیر می‌گذارد» و افزود که جاوید «به نظر گروگان حزب خودش است».

انجمن پزشکی بریتانیا، با افزودن بر فشار بر سیستم بهداشتی کشور، گفت اگر دولت اقدامی نکند، تقریباً 50000 کارمند NHS ممکن است تا کریسمس مریض شوند.

در حالی که SAGE از درخواست برای قرنطینه جدید خودداری کرد، گفت که بازگرداندن برخی از محدودیت‌های مورد استفاده در اوایل سال می‌تواند به طور قابل توجهی اوج موارد را کاهش دهد. روزنامه‌های بریتانیا مملو از این گمانه‌زنی هستند که ممکن است قوانین سخت‌گیرانه‌تری درست بعد از کریسمس معرفی شوند.

جانسون اکنون باید تصمیم بگیرد که آیا برای اتخاذ تدابیر سخت گیرانه تر، خشم نمایندگان رسمی خود را به خطر می اندازد یا خیر. آنها از قبل از اقدامات اشتباه نخست وزیر که با تلاش ناموفق او برای جلوگیری از تعلیق دوستش، اوون پترسون، نماینده محافظه کار، به دلیل نقض لابی گری در پارلمان آغاز شد، عصبانی هستند. این به شکست فاجعه بار حزب در انتخابات ویژه روز پنجشنبه برای جانشینی پاترسون – که مقر سابقش در شمال شراپشایر برای تقریبا دو قرن محافظه کار بود، به اوج رسید.

جاوید به اسکای گفت که دولت باید توصیه های علمی را با تأثیر اقداماتی مانند قرنطینه بر جامعه، مشاغل و کودکان متعادل کند.

او گفت که بریتانیا اکنون در وضعیت متفاوتی نسبت به اوایل سال جاری به دلیل برنامه واکسیناسیون خود قرار دارد، به طوری که بیش از نیمی از بزرگسالان واکسیناسیون دریافت کرده اند.

وی گفت: اگر نیاز به اقدام دیگری بود، مجلس را فراخوان می‌کردیم و باید تصمیم مجلس باشد.

به گفته یک فرد آشنا، استیو بارکلی، وزیر دفتر کابینه، روز یکشنبه با دولت‌های منطقه‌ای در اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی گفتگو خواهد کرد تا در مورد چگونگی نزدیک شدن به افزایش موارد ابتلا به کووید گفتگو کند.

تهدید وجودی

سند SAGE می‌گوید که Omicron سریع‌ترین سرعت را در لندن دارد، جایی که شهردار صادق خان روز شنبه یک “حادثه بزرگ” را اعلام کرد و به شهر اجازه داد تا خدمات اضطراری را هماهنگ کند و به پشتیبانی دولت دسترسی داشته باشد. خان روز یکشنبه به بی‌بی‌سی نیوز گفت که فکر می‌کند محدودیت‌های جدید «اجتناب‌ناپذیر» مورد نیاز است.

خان گفت: “به جای دیرتر، ما باید به فاصله گذاری اجتماعی نگاه کنیم، ما باید به اختلاط خانواده ها نگاه کنیم.”

خان گفت که حتی در صورت عدم وجود یک قرنطینه رسمی، موج فعلی ویروس یک تهدید «وجودی» برای مشاغل در مرکز شهر، از جمله مهمان‌نوازی و تئاتر است، زیرا مشتریان دسته‌جمعی دور می‌مانند. او خواستار کمک های جدید دولت شد.

میشل روکس جونیور، سرآشپز و رستوران‌دار لندنی ستاره‌دار میشلن در اسکای گفت: «این به اندازه مارس 2020 بد است. «آنچه که باید پربارترین ماه ما باشد، اکنون به ضرر تبدیل شده است».

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)