هیئت تحقیقاتی ضد شورش کنگره آمریکا از متحدان کلیدی ترامپ خواستار شهادت شد

هیئت تحقیقاتی ضد شورش کنگره آمریکا از متحدان کلیدی ترامپ خواستار شهادت شد

حامیان دونالد ترامپ در ژانویه به ساختمان کنگره یورش بردند تا پیروزی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را باطل کنند

واشنگتن:

هیئت ایالات متحده که در مورد شورش 6 ژانویه تحقیق می کند، روز دوشنبه پنج نفر دیگر از متحدان دونالد ترامپ را احضار کرد و به اقدامات افرادی که مستقیماً در برنامه ریزی تجمعات پیرامون این حمله دست داشتند، نزدیک شد.

الکس جونز مجری راست افراطی رادیویی و نظریه‌پرداز توطئه و راجر استون که خود را «حیله‌گر کثیف» می‌نامید، دستور داده شد در کنار دو شخصیت کلیدی جنبش «سرقت را متوقف کنید» ترامپ و همچنین سخنگوی فعلی رئیس‌جمهور سابق، شهادت دهند.

رئیس بنی تامپسون در بیانیه ای گفت: «کمیته منتخب به دنبال اطلاعات در مورد تظاهرات و راهپیمایی های بعدی به سمت کنگره است که به گروهی خشونت آمیز تبدیل شد که به ساختمان کنگره حمله کردند و دموکراسی ما را تهدید کردند.»

ما باید بدانیم چه کسانی بودجه مربوط به آن رویدادها را سازماندهی، برنامه ریزی، پرداخت و دریافت کرده اند و همچنین سازمان دهندگان چه ارتباطاتی با مقامات کاخ سفید و کنگره داشتند.”

هزاران نفر از حامیان ترامپ 10 ماه پیش در تلاش برای براندازی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در شورشی که تا حدی عامل مرگ پنج نفر و زخمی شدن ده ها افسر پلیس است، به ساختمان کنگره یورش بردند.

ترامپ در یک سخنرانی آتشین از آنها خواسته بود تا به ساختمان کنگره راهپیمایی کنند و «مثل جهنم بجنگند» که اوج ماه‌ها ادعای تقلب بی‌اساس در مورد رقابتی بود که او منصفانه به بایدن باخت.

این هیئت قبلاً تعداد زیادی از مقامات و کارمندان سابق ستاد انتخاباتی ترامپ را احضار کرده است، از دستیار شخصی او، نیک لونا گرفته تا مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید و استیو بنن، استراتژیست، که به دلیل رعایت نکردن قانون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

به گفته این هیئت، جونز، 47 ساله، و استون، یک عامل کهنه کار جمهوری خواه 69 ساله که به دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون بازگشته بود، شب قبل از حمله سخنرانی کردند و از حامیان ترامپ خواستند که نتایج انتخابات را رد کنند.

این دومین ضربه قانونی در عرض یک هفته برای جونز بود که به تازگی در شکایتی که توسط والدین کودکان کشته شده در قتل عام مدرسه ابتدایی سندی هوک در سال 2012 مطرح شد، مسئول تهمت شناخته شد.

تامپسون می‌گوید جونز بارها ادعاهای دروغ ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات را تبلیغ می‌کرد و از شنوندگانش می‌خواست که برای تجمع به واشنگتن بیایند. همچنین گفته می شود که او از بیضی تا ساختمان کاپیتول راهپیمایی کرده است.

استون که حکم ۴۰ ماه زندان او به دلیل دروغ گفتن به کنگره توسط ترامپ در ژوئیه گذشته کاهش یافت، از اعضای گروه راست افراطی Oath Keepers در زمانی که در واشنگتن بود به عنوان محافظ شخصی استفاده کرد.

حدود 57 عضو 100 کرسی سنا – از جمله هفت نفر از حزب خودش – پس از استیضاح ترامپ به دلیل تحریک شورش 6 ژانویه به محکومیت وی رای دادند، اگرچه این تعداد از دو سوم اکثریت لازم برای خلع رئیس جمهور کمتر بود.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)