همسر چپ‌گرای رهبر برکنار شده هندوراس برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شد – RT World News

شیومارا کاسترو، همسر مانوئل زلایا، رئیس‌جمهور مخلوع هندوراس، روز سه‌شنبه پس از قبول شکست رقیبش، نصری آسفورا، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری هندوراس اعلام شد.

آسفورا پس از آنکه 52 درصد از آرای شمارش شده نشان داد که کاسترو اکثریت واضح 53 درصد نسبت به 34 درصد آسفورا را دارد، انتخابات را پذیرفت و او علناً پیروزی او را تبریک گفت و گفت: امیدوارم خداوند او را روشن و راهنمایی کند تا دولت او بهترین کار را به نفع همه ما هندوراسی ها برای دستیابی به توسعه و آرزوهای دموکراسی انجام دهد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز به کاسترو برای اولین رئیس جمهور زن هندوراس تبریک گفت و گفت که ایالات متحده مشتاق همکاری با دولت او است.


دولت شکست خورده در ایالات متحده: رئیس جمهور سابق هندوراس و قربانی کودتا زلایا به همه چیز می گوید

ما به هندوراسی‌ها به دلیل مشارکت بالای رأی‌دهندگان، مشارکت مسالمت‌آمیز و مشارکت فعال جامعه مدنی که نشان‌دهنده این انتخابات بود، تبریک می‌گوییم که نشان‌دهنده تعهد پایدار به روند دموکراتیک است.» شاین اعلام کرد.

کاسترو قبلا به عنوان بانوی اول هندوراس بین سال‌های 2006 تا 2009 خدمت می‌کرد تا اینکه همسرش مانوئل زلایا در یک کودتای نظامی از قدرت برکنار شد. زلایا مدعی شد که ایالات متحده در پشت کودتا بوده و آن را به امضای او با اتحاد بولیواری هوگو چاوز برای مردمان آمریکای ما (ALBA) نسبت داد.

ایالات متحده به من هشدار داد: اگر جایگزین بولیواری برای قاره آمریکا (ALBA) را امضا کنید، با ایالات متحده مشکل خواهید داشت. من آن را امضا کردم و شش ماه بعد مشکلاتی برایم پیش آمد. او در سال 2019 به RT America گفت، و افزود: وقتی در بازار آزاد به آنها رقابت می کنید، دیگر سرمایه داری نیستند. آنها واپس‌گرا، اقتدارگرا می‌شوند و کودتا، جنگ، تهاجم بازی می‌کنند.»