هشدار وزیر خارجه آمریکا به چین در مورد تایوان همزمان با افزایش بحران های جهانی

هشدار وزیر خارجه آمریکا به چین در مورد تایوان همزمان با افزایش بحران های جهانی

آنتونی بلینکن در مصاحبه ای به چالش های متعدد سیاست خارجی پیش روی ایالات متحده پرداخت. (فایل)

واشنگتن:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت، هرگونه اقدام چین برای حمله به تایوان “عواقب وحشتناکی” خواهد داشت و امیدوار است رهبران چین با دقت در مورد “سریع نکردن بحران” در سراسر تنگه تایوان فکر کنند.

بلینکن در مصاحبه‌ای به چالش‌های سیاست خارجی متعددی که دولت جو بایدن با آن روبه‌رو است، از جمله تلاش‌های ناامید برای ترمیم توافق هسته‌ای 2015 ایران، تقویت نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین و درگیری‌های مارپیچ در اتیوپی پرداخت.

حادترین حالت ممکن است موضع تهاجمی فزاینده چین در قبال تایوان باشد که پکن آن را قلمرو خود می داند. وزیر دفاع تایوان گفته است که تنش ها با چین در بدترین حالت خود در بیش از 40 سال گذشته است و افزود که چین تا سال 2025 قادر به تهاجم “تمام مقیاس” خواهد بود.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا چین قصد حمله به تایوان را دارد، گفت: “این یک تصمیم بالقوه فاجعه آمیز خواهد بود” و موضع واشنگتن را تکرار کرد که “قاطعانه متعهد است” مطمئن شود تایوان ابزاری برای دفاع از خود دارد.

بلینکن گفت، چین در سال‌های اخیر با شرکت در مانورهای نظامی تحریک‌آمیز و تلاش برای منزوی کردن تایوان از بقیه جهان، تلاش کرده است تا وضعیت موجود را در سراسر تنگه تایوان تغییر دهد.

بلینکن گفت: “امیدوارم رهبران چین با دقت در مورد این موضوع فکر کنند و در مورد عدم ایجاد بحرانی که به نظر من پیامدهای وحشتناکی برای بسیاری از مردم و بحرانی که به نفع هیچ کس نیست، از چین شروع شود، فکر کنند.”

چین همچنان اولویت شماره یک بایدن در سیاست خارجی است، اما دولت او همچنین با بحران در جاهای دیگر مواجه شده است.

بلینکن گفت که ایالات متحده تحریم هایی دارد که می تواند برای طرف هایی که درگیری در اتیوپی را تداوم می بخشند استفاده کند.

در مورد ایران، بلینکن گفت که واشنگتن این هفته مذاکرات غیرمستقیم در وین را پایان داد، زیرا به نظر نمی رسد تهران در مورد بازگشت به پایبندی به توافق هسته ای جدی باشد.

وی گفت: اگر مسیر بازگشت به پایبندی به توافق به بن بست تبدیل شود، گزینه های دیگر را دنبال خواهیم کرد.

بلینکن روز پنجشنبه از اروپا بازگشت و در آنجا با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کرد و هشداری درباره افزایش نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین داد.

بلینکن گفت انتظار می رود بایدن در آینده نزدیک با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کند و به رهبر روسیه بگوید که واشنگتن مصمم است در برابر هرگونه اقدام “بی پروا یا تهاجمی” بایستد. او گفت که ایالات متحده خواهان روابط قابل پیش بینی تری با روسیه است.

بلینکن گفت: “زمینه هایی وجود دارد که منافع ما تداخل دارند و اگر بتوانیم تا حدی ثبات و پیش بینی در روابط داشته باشیم، باید بتوانیم با هم کار کنیم. اقدامات روسیه و تهدید تجاوز بیشتر به اوکراین دقیقا در جهت مخالف حرکت می کند.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)