هشدار عمران خان به دولت پاکستان در مورد حکم دادگاه در مورد نظرسنجی های منطقه ای

سخنان عمران خان در حالی بیان شد که او یک راهپیمایی بزرگ حزب خود را در لاهور رهبری می کرد. (فایل)

لاهور:

عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز دوشنبه به دولت و دستگاه‌های نظامی هشدار داد که در صورت نقض حکم دادگاه عالی در مورد برگزاری انتخابات در استان پنجاب در 14 می، حزب او برای برقراری حکومت قانون به خیابان‌ها خواهد آمد.

اظهارات آقای خان در حالی بیان شد که وی در راهپیمایی بزرگ حزب خود در لاهور رهبری می کرد.

تعداد زیادی از کارگران تحریک انصاف پاکستان در لیبرتی چوک جایی که خان با یک وسیله نقلیه ضد گلوله به آنجا رسید جمع شدند.

آقای خان گفت: “ما در تله برنامه بدخواهانه دولت تحت رهبری PMLN برای به تاخیر انداختن انتخابات گرفتار نخواهیم شد. اگر دستور دادگاه عالی در مورد برگزاری انتخابات در پنجاب در 14 مه نقض شود، به خیابان ها خواهیم آمد.”

او از دولت خواست که اگر خواستار برگزاری انتخابات در سراسر کشور در همان روز است، مجلس ملی را تا 14 می منحل کند.

وی گفت: “اگر دولت با انحلال مجلس ملی تا 14 ماه مه موافقت نکند، دیگر با آن مذاکره نخواهد شد و طبق دستور شورای عالی انتخابات در 14 می در پنجاب برگزار خواهد شد.”

دور نهایی مذاکرات دولت و حزب تحریک انصاف روز سه شنبه برگزار می شود.

من به دزدان (شریف ها و زرداری ها) و متصدیان آنها (نظامی) هشدار می دهم که اگر بر خلاف قانون اساسی عمل کنند و دیوان عالی کشور را نپذیرند، ملت با من و در جاده ها برای حمایت از دادگاه عالی بیرون خواهد آمد. آقای خان گفت و از حامیان خود خواست تا برای نبرد آزادی واقعی آماده شوند.

او مدعی شد که دولت به دلیل ترس از شکست در برابر حزب تحریک انصاف، از انتخابات فرار می کند و می خواهد او را از صحنه سیاسی حذف کند.

این سیاستمدار تبدیل به کریکت گفت که دادگاه عالی پیش از این 14 می را به عنوان تاریخ انتخابات پنجاب تعیین کرده بود و افزود که تنها موردی که در آن انتخابات برگزار نمی شود در صورتی است که دولت با موضع حزبش در مورد انتخابات مشترک موافقت کند.

خان با طرح شرط حزب تحریک انصاف برای انتخابات یک روزه، گفت که مجامع باقیمانده باید تا 14 ماه مه منحل شوند و افزود که این حزب تنها به توصیه رئیس قوه قضائیه در حال مذاکره با دولت است.

اما اگر آنها پس از (تصویب) بودجه برای (برگزاری) انتخابات بهانه می‌آورند… اگر فکر می‌کنند که ما در تله نقشه بد نیت آنها گرفتار می‌شویم و تا سپتامبر منتظر انتخابات می‌مانیم… پس هیچ تصور غلطی نداشته باشید. وی گفت: حزب تحریک انصاف در چنین موردی از توسل قانونی استفاده خواهد کرد.

خان در مجموعه‌ای از توئیت‌ها گفت: «می‌خواهم از کارگران و مردم لاهور به خاطر آمدن تعداد زیادی برای پیوستن به تظاهرات ما در حمایت از کارگران و اقشار آسیب‌پذیر جامعه تشکر کنم.

اما، مهمتر از همه، برای حمایت از حاکمیت قانون، قانون اساسی و دادگاه عالی. از قانون اساسی و شورای امنیت ما دفاع کنید.”

مذاکرات بین دولت و حزب تحریک انصاف خان هفته گذشته به توصیه دادگاه عالی آغاز شد.

با این حال، پس از اینکه خان خواستار انحلال مجلس ملی تا 14 مه شد تا راه را برای نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات هموار کند، احتمال اینکه گفتگو نتایج مثبتی به همراه داشته باشد، “بسیار ضعیف” به نظر می رسد.

دولت اولتیماتوم خان را “غیر عملی” خوانده و از او خواسته است که برای موفقیت این گفتگو بین دو طرف انعطاف بیشتری داشته باشد.

حزب اصلی اپوزیسیون PTI مصمم است که برای انتخابات در مجالس استانی فشار بیاورد، اما دولت موضع خود را در مورد برگزاری انتخابات همزمان در سراسر کشور حفظ می کند.

شورای ملی دوره پنج ساله خود را در ماه اوت سال جاری به پایان خواهد رساند.

طبق قانون اساسی، انتخابات باید ظرف 90 روز پس از انحلال مجلس سفلی برگزار شود. این بدان معناست که انتخابات باید تا اواسط اکتبر برگزار شود. آخرین انتخابات سراسری در جولای 2018 برگزار شد.

خان، رئیس حزب تحریک انصاف، در ماه آوریل پس از از دست دادن رای عدم اعتماد به رهبری خود از قدرت برکنار شد، که به گفته وی بخشی از توطئه به رهبری ایالات متحده بود که وی را به دلیل تصمیمات مستقل سیاست خارجی خود در مورد روسیه، چین و افغانستان هدف قرار داده بود.

خان که در سال 2018 به قدرت رسید، تنها نخست وزیر پاکستان است که با رای عدم اعتماد در پارلمان برکنار شد. PTI MZ NSA

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)