هشدار دیپلمات های اروپایی درباره مذاکرات هسته ای ایران

هشدار دیپلمات های اروپایی در مورد مذاکرات هسته ای ایران، زمانی برای «آدم های خوب» نیست

مذاکرات هسته ای ایران: مذاکره کنندگان اروپایی گفتند که «جدی بودن ایران» را ارزیابی خواهند کرد.

وین، اتریش:

مذاکره‌کنندگان اروپایی روز سه‌شنبه گفتند که «جدی بودن» موضع ایران را در چند روز آینده ارزیابی خواهند کرد تا تصمیم بگیرند که آیا به مذاکرات اخیر از سر گرفته شده درباره احیای توافق هسته‌ای 2015 ادامه دهند یا خیر.

یکی از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در این مذاکرات که از افشای نامش خودداری کرد، گفت: بدون اینکه بخواهیم “مهلت مصنوعی” تعیین کنیم، “ما این تجمل را نداریم که وقت خود را صرف کارهای خوب کنیم.”

دیپلمات‌های کشورهای E3 بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند: “اگر آنها نشان ندهند که در این کار جدی هستند، ما با مشکل مواجه خواهیم شد.”

48 ساعت آینده بسیار مهم خواهد بود.

پس از نشست رسمی روز دوشنبه، گروه‌های کارشناسان از روز سه‌شنبه بر روی موضوع حساس تحریم‌های آمریکا و پیش از پرداختن به تعهدات هسته‌ای تهران در روز چهارشنبه، کار خود را آغاز کردند.

در حالی که رئیس مذاکرات اتحادیه اروپا، انریکه مورا، گفت که در پایان جلسه افتتاحیه خوشبین است، دیپلمات ها بیشتر سنجیده بودند: یکی از آنها گفت: “ما نه نفس راحتی کشیدیم” و نه برای فاجعه گریه کردیم.

دیپلمات‌ها با اشاره به احتمال شکست مذاکرات در صورت عدم پیشرفت، امیدوارند تا پایان هفته تصویر واضح‌تری داشته باشند.

زمان آن فرا رسیده است که در رویکرد دیپلماتیک خود تجدید نظر کنیم، اما ما هنوز به آنجا نرسیده ایم.»

توافق 2015 که با نام اختصاری آن برجام شناخته می‌شود، به تهران پیشنهاد داد برخی از تحریم‌ها را که اقتصاد این کشور را خفه می‌کرد، در ازای کاهش شدید برنامه هسته‌ای خود که تحت کنترل شدید سازمان ملل قرار می‌گرفت، لغو کند.

اما ایالات متحده در سال 2018 در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، این پیمان را ترک کرد و اقدامات تنبیهی را بازگرداند.

به نوبه خود، جمهوری اسلامی که خواهان بمب را انکار می کند، به تدریج تعهدات خود را رها کرده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، که مشتاق بازگشت به توافق است، به طور غیرمستقیم درگیر این مذاکرات است که در آوریل آغاز شد و در ژوئن با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فوق محافظه کار در ایران شکست خورد.

دیپلمات‌ها گفتند: در این دور از مذاکرات، 70 تا 80 درصد کار انجام شده است، اما برخی از سخت‌ترین مسائل آن چیزی است که باقی مانده است.

یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواست تا تحریم‌ها را علیه ایران، دشمن سرسخت اسرائیل، تقویت کند.

وی پس از دیدار با مکرون در بیانیه ای گفت: “تحریم ها علیه ایران نباید لغو شوند. آنها باید تقویت شوند. باید یک تهدید نظامی معتبر علیه ایران اعمال شود.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)