هشدار ایالات متحده به چین در مورد “ادعای دریاهای باز به عنوان متعلق به خود” در هند و اقیانوس آرام

هشدار ایالات متحده به چین در مورد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از چین خواست تا «اقدامات تهاجمی» را در هند و اقیانوس آرام متوقف کند.

جاکارتا:

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در جریان سفر به این منطقه از چین خواست تا «اقدامات تهاجمی» خود را در اقیانوس هند و اقیانوس آرام متوقف کند، زیرا واشنگتن به دنبال تقویت اتحادها علیه پکن است.

دولت پرزیدنت جو بایدن در تلاش است تا روابط خود را مجددا تنظیم کند و نفوذ خود را در آسیا پس از تلاطم و غیرقابل پیش بینی بودن دوران دونالد ترامپ تقویت کند.

اظهارات بلینکن در اندونزی، اولین مرحله از تور آسیای جنوب شرقی، آخرین دیدار یک مقام ارشد ایالات متحده از منطقه در ماه های اخیر، بیان شد.

بلینکن در یک سخنرانی که رویکرد ایالات متحده در قبال اقیانوس هند و اقیانوس آرام را تشریح کرد، گفت که واشنگتن با متحدان و شرکای خود برای “دفاع از نظم مبتنی بر قوانین” کار خواهد کرد و کشورها باید این حق را داشته باشند که “مسیر خود را انتخاب کنند”.

“به همین دلیل است که نگرانی های زیادی – از شمال شرق آسیا تا جنوب شرق آسیا و از رودخانه مکونگ تا جزایر اقیانوس آرام – در مورد اقدامات تهاجمی پکن وجود دارد.

ادعای دریاهای آزاد به عنوان دریاهای آزاد. تحریف بازارهای آزاد از طریق یارانه به شرکت‌های دولتی. انکار صادرات یا لغو معاملات برای کشورهایی که با سیاست‌هایشان موافق نیست.»

او در جریان سخنرانی در دانشگاه اندونزی گفت: «کشورهای سراسر منطقه می‌خواهند این رفتار تغییر کند — ما نیز تغییر می‌دهیم.

وی افزود که واشنگتن “مصمم است آزادی دریانوردی در دریای چین جنوبی را تضمین کند” و گفت که اقدامات پکن در آنجا جابجایی تجارت به ارزش بیش از 3 تریلیون دلار در سال را تهدید می کند.

اما بلینکن همچنین تاکید کرد که “این در مورد رقابت بین یک منطقه با مرکزیت ایالات متحده یا یک منطقه با مرکزیت چین نیست – هند و اقیانوس آرام منطقه خودش است” و گفت واشنگتن می خواهد از درگیری در آنجا اجتناب کند.

ادعاهای گسترده

چین تقریباً تمام منابع غنی دریای چین جنوبی را با ادعاهای رقیب از چهار کشور آسیای جنوب شرقی و همچنین تایوان مدعی است.

پکن به استقرار طیف وسیعی از سخت افزارهای نظامی از جمله موشک های ضد کشتی و زمین به هوا در آنجا متهم شده است و تصمیم دادگاه بین المللی در سال 2016 را نادیده گرفته است که ادعای تاریخی خود را در مورد بیشتر آب ها بی اساس اعلام کرده بود.

بلینکن همچنین گفت که واشنگتن می خواهد “صلح و ثبات در تنگه تایوان” را تضمین کند.

تنش‌های آمریکا و چین بر سر تایوان دموکراتیک و خودمختار، که چین آن را سرزمین خود می‌داند و متعهد شده است که روزی در صورت لزوم با زور بازپس گیرد، افزایش یافته است.

بلینکن در این سفر به دنبال تأکید بر اهمیت روزافزون آسیای جنوب شرقی برای سیاست خارجی ایالات متحده است، حتی در شرایطی که دولت وی باید با بحران های بی شمار دیگری از ایران گرفته تا روسیه دست و پنجه نرم کند.

کشورهای منطقه با یک وظیفه سخت و فزاینده روبرو هستند که تلاش برای حفظ روابط خوب هم با پکن – یک شریک تجاری کلیدی – و هم با واشنگتن که برای حفظ امنیت منطقه حیاتی است.

روسیه نیز در تلاش است تا نفوذ خود را در منطقه نشان دهد.

پس از گفتگو با بلینکن، رئیس جمهور اندونزی، جوکو ویدودو، با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت، یک مقام بلندپایه روسیه، دیدار کرد.

پس از اندونزی، بلینکن به مالزی و تایلند می رود.

روابط ایالات متحده و چین به دلیل طیف وسیعی از مسائل از امنیت سایبری و برتری فناوری گرفته تا حقوق بشر در هنگ کنگ و سین کیانگ بدتر شده است.

بایدن تا حد زیادی به مواضع جنگ طلبانه ترامپ در قبال چین ادامه داد و قدرت آسیایی را به عنوان چالش اصلی برای ایالات متحده توصیف کرد.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)