هزینه های انسانی انرژی سبز چین در آستانه بازی های المپیک زمستانی پکن

هزینه های انسانی انرژی سبز چین در آستانه بازی های المپیک زمستانی پکن

کشاورزان می گویند که بیش از نیمی از زمین های کشاورزی خود را به دلیل مزارع خورشیدی وسیع در مجاورت از دست داده اند.

بائودینگ:

کتک خورده، به زور زمین خود را ترک کردند، از پول فریب خوردند، و حتی به دروغ به زندان افتادند – کشاورزان در چین می گویند که بهای سنگینی را پرداخت می کنند زیرا مقامات برای اجرای تعهدات بلندپروازانه برای افزایش تولید انرژی سبز ملی عجله دارند.

چین متعهد شده است که بازی‌های المپیک زمستانی 2022 اولین بازی‌هایی است که تماماً با انرژی باد و خورشید برگزار می‌شود و امکانات زیادی را برای افزایش ظرفیت ایجاد کرده است – اما فعالان هشدار می‌دهند که مردم عادی در این فرآیند توسط “غصب زمین” مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. .

در دهکده ای در نزدیکی پکن، خانواده لانگ – که می گویند بیش از نیمی از زمین های کشاورزی خود را به خاطر مزرعه خورشیدی وسیع در همسایگی از دست داده اند – اکنون آنقدر درآمد کمی دارند که برای گرم ماندن در زمستان پوسته های ذرت و کیسه های پلاستیکی را می سوزانند. .

کشاورز لانگ از روستای Huangjiao با استفاده از یک واحد چینی مساحت تقریباً 667 متر مربع گفت: “زمانی که شرکت برق زمین را به مدت 25 سال اجاره کرد، به ما وعده داده شد که هر سال فقط 1000 یوان در هر متر زمین دریافت می کنیم.”

ما می‌توانیم با کشت ذرت در همان منطقه بیش از دو برابر این مقدار درآمد داشته باشیم. اکنون بدون زمین، من به عنوان یک کارگر روزمزد امرار معاش می‌کنم.»

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی در جهان است و بازی‌های المپیک زمستانی فرصتی برای نمایش فناوری‌های سبز این کشور در حالی که به دنبال بازارهای جهانی هستند، تلقی می‌شود.

برای اطمینان از تامین برق بدون وقفه برای بازی‌ها – و پاکسازی مه دود زمستانی که پایتخت چین را خفه می‌کند – استان هبی در همسایگی پکن، یک نیروگاه غول‌پیکر ساخته است که انرژی را از پروژه‌های تجدیدپذیر در این استان می‌گیرد.

این یک نیروگاه هر سال 14 میلیارد کیلووات ساعت برق پاک تولید می کند، مشابه مصرف انرژی سالانه اسلوونی.

اما برای کشاورزانی مانند لانگ و همسایه اش پی، رونق انرژی سبز زندگی آنها را خطرناک تر و دشوارتر کرده است.

پی می‌گوید روستاییان مجبور شدند قراردادهایی را امضا کنند – که توسط خبرگزاری فرانسه دیده می‌شود – زمین‌هایشان را به پارک خورشیدی که توسط State Power Investment Group (SPIC)، یکی از پنج شرکت بزرگ آب و برق در کشور ساخته شده است، اجاره کنند.

او گفت که افرادی که موافق نبودند توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و افزود: “بعضی در بیمارستان بستری و برخی بازداشت شدند.”

‘سرکوب و زندانی’

پی به مدت 40 روز زندانی شد، در حالی که لانگ پس از اعتراض عمومی به مدت 9 ماه به دلیل “جمع آوری غیرقانونی و برهم زدن آرامش” در زندان به سر برد.

پی گفت: «وضعیت شبیه مافیا است. اگر شکایت کنید، سرکوب، زندانی و محکوم خواهید شد.»

متوسط ​​درآمد سالانه یکبار مصرف روستایی در بائودینگ حدود 16800 یوان (2600 دلار) است، رقمی که هم لانگ و هم پی گفتند که دیگر نمی توانند به دست آورند.

AFP نمی تواند تأیید کند که برق پروژه SPIC در نزدیکی Huangjiao برای تأمین برق مستقیم سالن های المپیک استفاده می شود، زیرا این اطلاعات در دسترس عموم نیست.

این شرکت در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه از تایید آن خودداری کرد.

اما دولت Zhangjiakou – شهری که میزبان مشترک بازی‌ها است – گفته است که از زمان برنده شدن در مناقصه المپیک در سال 2015، این منطقه “خود را از ابتدا (به) بزرگترین پایگاه انرژی‌های تجدیدپذیر غیر آبی در چین تبدیل کرده است.

یارانه های دولتی برای مزارع بادی و خورشیدی همچنین ساخت چنین پروژه هایی را در سایر بخش های هبی تسریع کرده است، زیرا چین در تلاش برای کاهش آلودگی هوا قبل از بازی ها است.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «اخراج اجباری، تصرف غیرقانونی زمین، و از دست دادن معیشت ناشی از از دست دادن زمین» از شایع‌ترین نگرانی‌های حقوق بشری مرتبط با بخش‌های انرژی بادی و خورشیدی است.

چین می خواهد تا سال 2030 25 درصد برق خود را از سوخت های غیرفسیلی تامین کند.

برای دستیابی به این هدف، این کشور باید ظرفیت فعلی باد و خورشیدی خود را بیش از دو برابر کند — اما کارشناسان محیط زیست هشدار می دهند که با عجله شرکت های انرژی برای تولید انرژی های تجدیدپذیر، تصرف زمین ها گسترده تر خواهد شد.

و اگرچه پکن مجموعه ای از اهداف بلندپروازانه را در اطراف بازی های المپیک زمستانی تعیین کرده است، فعالان سبز در صورت به چالش کشیدن خط رسمی، با فشار زیادی در چین مواجه می شوند.

چندین نفر به خبرگزاری فرانسه گفتند که از ترس تلافی جویانه در مورد اهداف زیست محیطی پکن برای بازی ها صحبت نمی کنند.

“ما چیزی نداریم”

در سپتامبر، چین قوانین سختگیرانه ای را برای جبران خسارت زمانی که زمین برای پروژه های زیست محیطی، از جمله توسعه انرژی سبز تصاحب می شود، اعلام کرد.

لی دان، دبیرکل کمیته متخصصان انرژی های تجدیدپذیر که توسعه سبز را ترویج می کند، گفت: «منطقه بندی زمین (قوانین) ما همچنین به وضوح زمین های کشاورزی را که نمی توان اشغال کرد، به ویژه زمین های کشاورزی، تنظیم می کند.

“این یک خط قرمز است.”

او گفت که اگر از زمین‌های کشاورزی برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌شود، باید یک برنامه اشتراک منافع مانند تامین انرژی گلخانه‌ها وجود داشته باشد.

اما چندین کشاورز با خبرگزاری فرانسه صحبت کردند گفتند که شرکت‌ها برای دور زدن قوانین، مزارع کشاورزی را به عنوان زمین‌های بایر برچسب‌گذاری می‌کنند.

خو وان، یک کشاورز در Zhangjiakou، زمین خود را به دلیل تاسیسات خورشیدی ساخته شده در طول بازی‌ها از دست داد.

شو گفت: «شرکت به ما گفت که این زمین غیرقابل استفاده است، اما در واقع همه این زمین‌های کشاورزی بسیار خوبی است که توسط ما کشاورزان استفاده می‌شود.

“آنها گفتند که به ازای هر متر زمین 3000 یوان به ما می دهند. اما در نهایت چیزی به دست نیاوردیم.”

توسعه انرژی جدید Zhangjiakou Yiyuan که پروژه خورشیدی را در روستای خو نصب کرده است، به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ نداد.

جیانگ یی، محقق آکادمی مهندسی چین، به یک سایت خبری صنعت دولتی گفت که چین در آینده به 30000 تا 40000 کیلومتر مربع زمین بیشتر برای تامین نیازهای انرژی تجدیدپذیر نیاز خواهد داشت.

او گفت: “منشأ زمین به بزرگترین مشکلی که توسعه صنعت را محدود می کند تبدیل شده است.”

“فساد غیرقابل تحمل است”

سرمایه‌گذاری‌های تجدیدپذیر همچنین بیش از نیمی از پروژه‌های جدید تحت فشار زیرساخت‌های جهانی چین – ابتکار کمربند و جاده – را در سال گذشته تشکیل می‌دهند.

پریانکا مغول از مرکز منابع حقوق بشر و تجارت، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا که تأثیر سرمایه‌گذاری‌های تجدیدپذیر چینی را در خارج از کشور مورد مطالعه قرار داده است، گفت که برخی از توسعه‌دهندگان نیز در هنگام خرید زمین در خارج از کشور به اقدامات بحث‌برانگیز متهم شده‌اند.

او گفت: «شایع ترین موضوع افشای ناکافی ارزیابی اثرات زیست محیطی (داده ها) بود… پس از آن مسائل مربوط به حقوق زمین و از دست دادن معیشت بود.

برای کاهش درگیری ها هنگام تصرف زمین های روستایی، چین اکثر مزارع خورشیدی را به عنوان پروژه های فقرزدایی در نظر گرفته است، جایی که روستاییان برق رایگان را از پنل های خورشیدی نصب شده بر روی پشت بام خود دریافت می کنند.

بر اساس دستورالعمل های ایالتی سال 2014، شرکت های خدمات شهری باید در برنامه ای برای رهایی دو میلیون خانواده از فقر تا سال 2020، برق اضافی را دوباره خریداری کنند.

اداره ملی انرژی گفت که در سال گذشته بیش از دو برابر این تعداد سود برده است.

اما در Huangjiao با بیش از 300 خانوار، تنها دو پشت بام دارای پنل های خورشیدی بودند و روستاییان گفتند که هیچ برنامه ای برای نصب پنل های خورشیدی وجود نداشته است.

پی از روستای Huangjiao گفت: “در سطح مرکزی، دولت سیاست های خوبی برای کشاورزان دارد.”

اما زمانی که به سطح روستا می رسد، همه چیز تغییر می کند. فساد در سطح مردم غیرقابل تحمل است.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)