نیوزلند فروش سیگار را برای نسل های آینده ممنوع می کند

نیوزلند فروش سیگار را برای نسل های آینده ممنوع می کند

طبق یک پیشنهاد، افراد 14 ساله و کمتر در سال 2027 هرگز مجاز به خرید سیگار نخواهند بود.

نیوزیلند قصد دارد در یکی از سخت‌ترین سرکوب‌های صنعت دخانیات در جهان، خرید سیگار را برای جوانان در طول زندگی خود ممنوع کند، زیرا این استدلال که تلاش‌های دیگر برای خاموش کردن سیگار بیش از حد طول کشیده است.

افراد 14 ساله و کمتر در سال 2027 هرگز مجاز به خرید سیگار در کشور پنج میلیون نفری اقیانوس آرام نخواهند بود، بخشی از پیشنهادات ارائه شده در روز پنجشنبه که همچنین تعداد خرده فروشان مجاز به فروش تنباکو و کاهش سطح نیکوتین در همه محصولات را محدود می کند.

عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که جوانان هرگز شروع به سیگار کشیدن نمی‌کنند، بنابراین فروش یا عرضه محصولات تنباکوی دودی به گروه‌های جدید از جوانان را جرم تلقی می‌کنیم».

اگر چیزی تغییر نکند، ده‌ها سال طول می‌کشد تا نرخ سیگار کشیدن مائوری به کمتر از 5 درصد برسد و این دولت حاضر نیست مردم را پشت سر بگذارد.»

در حال حاضر، 11.6 درصد از کل نیوزیلندی های بالای 15 سال سیگار می کشند، این نسبت در میان بزرگسالان بومی مائوری، طبق آمارهای دولتی، به 29 درصد افزایش می یابد.

دولت در ماه های آینده قبل از ارائه قانون به پارلمان در ژوئن سال آینده، با هدف قانونی کردن آن تا پایان سال 2022، با یک کارگروه سلامت مائوری مشورت خواهد کرد.

این محدودیت‌ها سپس از سال 2024 به صورت مرحله‌ای اعمال می‌شوند و با کاهش شدید تعداد فروشندگان مجاز آغاز می‌شوند و به دنبال آن کاهش نیازهای نیکوتین در سال 2025 و ایجاد نسل «بدون دود» از سال 2027 آغاز می‌شود.

این بسته اقدامات، صنعت خرده‌فروشی تنباکو نیوزلند را به یکی از محدودترین صنعت‌ها در جهان تبدیل می‌کند، درست پس از بوتان، جایی که فروش سیگار کاملاً ممنوع است. استرالیا، همسایه نیوزلند، اولین کشور در جهان بود که بسته بندی ساده سیگار را در سال 2012 اجباری کرد.

دولت نیوزیلند گفت در حالی که اقدامات موجود مانند بسته بندی ساده و عوارض بر فروش باعث کاهش مصرف تنباکو شده است، اقدامات سخت تری برای دستیابی به هدف خود که کمتر از 5 درصد از جمعیت روزانه سیگار می کشند تا سال 2025 ضروری است.

دولت گفت که قوانین جدید نرخ سیگار کشیدن در کشور را تا 10 سال پس از اجرایی شدن به نصف کاهش می دهد.

سیگار کشیدن سالانه حدود 5000 نفر را در نیوزیلند می کشد و آن را به یکی از مهمترین علل مرگ و میر قابل پیشگیری در این کشور تبدیل می کند. دولت این کشور گفت از هر پنج فرد سیگاری، چهار نفر قبل از 18 سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده اند.

“موج جرم و جنایت”

مقامات بهداشتی از این سرکوب استقبال کردند، در حالی که خرده فروشان نسبت به تأثیر آن بر مشاغل خود ابراز نگرانی کردند و نسبت به ظهور بازار سیاه هشدار دادند.

دولت جزئیاتی در مورد چگونگی نظارت بر قوانین جدید یا اعمال و نحوه اعمال آن برای بازدیدکنندگان از کشور ارائه نکرد.

آلیستر هامفری، رئیس انجمن پزشکی نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت: «کشیدن سیگار روزانه ۱۴ نفر از نیوزلندی‌ها را می‌کشد و از هر سه سیگاری، دو نفر در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.»

“این برنامه اقدام امیدی برای تحقق هدف Aotearoa بدون دود در سال 2025 و حفظ تاماریکی (کودکان مائوری) بدون سیگار است.”

با این حال، گروه لبنیات و صاحبان مشاغل، یک گروه لابی برای فروشگاه های رفاه محلی، که در نیوزیلند به عنوان لبنیات شناخته می شود، گفت که در حالی که از کشوری عاری از دود حمایت می کند، طرح دولت بسیاری از مشاغل را نابود خواهد کرد.

سانی کاوشال، رئیس این گروه، به Stuff.co.nz گفت: “اینها همه 100 درصد تئوری و صفر درصد ماده است.” “موج جنایت وجود خواهد داشت. باندها و جنایتکاران این شکاف را با خانه های سیگاری در کنار خانه های کوچک پر می کنند.”