نگرانی روسیه در مورد قرارداد غلات اوکراین “بی اساس نیست” – ترکیه – اخبار RT World

مسکو هشدار داده است که این توافقنامه را تمدید نخواهد کرد مگر اینکه صادرات غلات و کود آن توسط غرب رفع انسداد شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت که نارضایتی روسیه از نحوه اجرای توافق غلات اوکراین قابل درک است. کرملین متعهد شده است که اجازه خواهد داد این توافق در اواسط ماه مه لغو شود، مگر اینکه آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم هایی را که عملاً روسیه را از صادرات محصولات و کودهای شیمیایی خود باز می دارد، لغو کنند.

چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه حریت ترکیه که روز جمعه منتشر شد، اذعان کرد که آنچه به روسیه وعده داده شده بود محقق نشد.

ما نمی توانیم بگوییم که روس ها اشتباه می کنند [with their complaints]” وزیر استدلال کرد.

به گفته این دیپلمات، آنکارا به واشنگتن و لندن اطلاع داده است که آینده توافق – که به طور رسمی به عنوان ابتکار غلات دریای سیاه شناخته می شود – در تعادل است. چاووش اوغلو اظهار داشت که آمریکا و انگلیس هستند “دو کشور [which] در بانکداری کلیدی هستند.» و اینکه “شامل بانک کشاورزی روسیه [Rosselkhozbank] در سیستم سوئیفت نیز بستگی دارد [on them]”

این مقام فاش کرد که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، استفاده از یک بانک ترکیه ای را برای تسهیل پرداخت ها به روسیه برای صادرات غلات و کود پیشنهاد کرده است.


اتحادیه اروپا غلات اوکراینی را که برای آفریقا تهیه شده بود، بلعیده است

“هدف حل مشکل و ادامه معامله است.” چاووش اوغلو تاکید کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه به ریانووستی گفت که مسکو به توافق غلات معتقد است. “بدون رعایت الزامات قابل تمدید نیست.”

بر اساس توافقی که با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه و در ژوئیه گذشته امضا شد، راهروهایی برای تضمین عبور ایمن غلات اوکراین ایجاد شد. این توافق همچنین ایالات متحده و متحدانش را ملزم به رفع انسداد صادرات غلات و کود روسیه کرد. دومی به دلیل تحریم های غرب تحمیل شده کشتیرانی روسیه و همچنین محرومیت از دسترسی به خدمات دلالی و بیمه تا حد زیادی فلج شده است.

اما به طور رسمی، ایالات متحده و اتحادیه اروپا غلات و کودهای روسیه را از تحریم ها مستثنی کرده اند.

در ماه مارس، مسکو با تمدید قرارداد غلات به مدت 60 روز موافقت کرد و هشدار داد که در صورت عدم رعایت تمامی شروط آن توسط طرف های دیگر، دیگر این کار را انجام نخواهد داد.