نپال مجوزهای رکوردی برای صعود به قله اورست می دهد

نپال مجوزهای رکوردی برای صعود به قله اورست می دهد

نپال رکورد 463 مجوز صعود به قله اورست را بین ماه های مارس تا مه صادر کرده است.

کاتماندو:

رکورد تعداد کوهنوردان مورد انتظار در قله اورست در طول فصل صعود بهاره فعلی، ترس از ترافیک را در زمانی که تیم ها آخرین صعود خود را از طریق “منطقه مرگ” به قله بلندترین قله جهان انجام می دهند، برانگیخته است.

ازدحام بیش از حد و تعداد زیاد کوهنوردان نسبتاً بی تجربه به عنوان عوامل کلیدی ذکر شد که 9 نفر در قله 8849 متری (29032 فوت) در ماه می 2019 جان باختند – در یکی از مرگبارترین فصول سال ها.

هرکسی که می‌خواهد تا پایان ماه مه به اورست صعود کند، زمانی که هوا معمولاً هنوز مساعد است، باید تا پایان این ماه مجوز دولت نپال را دریافت کرده باشد.

تا کنون، نپال رکورد 463 جواز صعود به اورست را بین ماه های مارس تا مه صادر کرده است که از 409 سال 2021 عبور کرده است.

گرت مدیسون از شرکت کوهنوردی مدیسون مستقر در ایالات متحده در پیامی واتس اپ از کمپ اصلی گفت: “چالش هایی که با کوهنوردان بیشتر در کوه وجود دارد، ترافیک بالقوه در مسیر صعود خواهد بود، به خصوص اگر پنجره های آب و هوا کم باشد.”

او با اشاره به ارتفاع بالای 8000 متر (26246 فوت) که در آن هوا بسیار رقیق است و نمی‌تواند برای مدت طولانی بدون اکسیژن مکمل زنده بماند، افزود: «این می‌تواند منجر به کمبود اکسیژن و مواجهه با خستگی/قرار گرفتن در «منطقه مرگ» شود.

بیشترین خطر تاخیر در استپ هیلاری رخ می دهد، یک صفحه صخره ای شیب دار 12 متری، فقط 180 متر زیر قله، که آن را در “منطقه مرگ” قرار می دهد.

نپال که هشت قله از 14 قله مرتفع جهان را در خود جای داده است، اغلب توسط برخی از کوهنوردان غربی مورد انتقاد قرار می گیرد که به هر کسی که بتواند هزینه 11000 دلاری را برای مجوز صعود به اورست بپردازد، اجازه می دهد – اتهامی که دولت آن را رد می کند.

آدریان بالینگر از اکسپدیشن های آلپنگلو مستقر در ایالات متحده که فعالیت های خود را به سمت چین منتقل کرده است، گفت: “بسیاری از شرکت هایی که اکنون در سمت جنوبی اورست راهنمایی می کنند، کوهنوردانی را می گیرند که هنوز تجربه لازم برای عبور ایمن از مشکلات را ایجاد نکرده اند.” .

امسال، اتباع چینی با 96 مجوز، و کوهنوردان آمریکایی با 87 مجوز، دومین و کوهنوردان هندی 40 مجوز دریافت کردند.

فصل دوم کوهنوردی از سپتامبر تا نوامبر ادامه دارد اما چندان محبوب نیست.

برای هر کوهنورد به طور معمول حداقل یک شرپا محلی وجود دارد.

کوهنوردی یک درآمد کلیدی برای کشور فقیر است، جایی که حدود 500000 نفر در گردشگری از جمله کوه نوردی مشغول به کار هستند و تعداد مجوزها به طور پیوسته در حال افزایش است.

نپال تا کنون در سال جاری به 1046 کوهنورد برای 24 قله مجوز اعطا کرده است که 5.6 میلیون دلار برای دولت درآمد کسب کرده است که 5 میلیون دلار آن تنها از اورست تامین شده است.

آنگ تشرینگ شرپا از شرکت سازماندهی اکسپدیشن نپالی Asian Trekking گفت که هر کوهنورد حداقل 26700 دلار برای یک سفر در نپال خرج می کند، از جمله هزینه های مجوز، گاز، غذا، راهنماها و سفرهای محلی.

یوباراج خاتیوادا، مدیر دپارتمان گردشگری نپال، انتقاد از تعداد مجوزهای اعطا شده را رد کرد و گفت که تیمی از پزشکان و مقامات دولتی برای اولین بار در کمپ پایه اورست مستقر خواهند شد تا فعالیت های صعود در طول فصل را مدیریت کنند.

ختیوادا گفت: «ما نگران امنیت آنها هستیم و به خوبی آماده هستیم تا با ازدحام جمعیت، با پخش پیشنهادات قله تا زمانی که هوای خوب فراهم کند، صعود کنیم تا مطمئن شویم که صعود تا آنجا که ممکن است به آرامی پیش می‌رود.»

او گفت که دولت در حال بررسی شرایطی است که کوهنوردان قبل از تلاش برای صعود به اورست، حداقل یک قله 6000 متری در نپال را طی کنند.

لوکاس فورتنباخ از Furtenbach Adventures مستقر در اتریش گفت که تعداد بیشتر کوهنوردان مشکلی ایجاد نمی کند تا زمانی که آنها به خوبی مدیریت شوند و آب و هوا به اندازه کافی طولانی باشد که روزهای بیشتری برای گسترش تلاش تیم ها در قله وجود داشته باشد.

فورتنباخ گفت: “تنها در صورتی می توانم خطری را ببینم که اکسیژن مردم تمام شود. بنابراین تدارکات مناسب اکسیژن بسیار مهم است.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)