نوع Omicron ممکن است تکه‌ای از ویروس سرماخوردگی را دریافت کرده باشد

نوع Omicron ممکن است تکه‌ای از ویروس سرماخوردگی را دریافت کرده باشد

تحقیقات بیشتری برای تایید منشا جهش های Omicron مورد نیاز است. (فایل)

نیویورک:

به گفته محققان، نوع Omicron ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، احتمالاً حداقل یکی از جهش‌های خود را با برداشتن قطعه‌ای از مواد ژنتیکی از یک ویروس دیگر – احتمالاً عامل سرماخوردگی – موجود در همان سلول‌های آلوده به دست آورده است.

به گفته محققان، این توالی ژنتیکی در نسخه‌های قبلی ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 دیده نمی‌شود، اما در بسیاری از ویروس‌های دیگر از جمله ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می‌شوند و همچنین در ژنوم انسان در همه جا وجود دارد.

Venky Soundararajan از کمبریج، شرکت تجزیه و تحلیل داده nference مستقر در ماساچوست، گفت: Omicron ممکن است خود را “انسان تر” جلوه دهد، که به آن کمک می کند تا از حمله سیستم ایمنی انسان دوری کند. ://osf.io/f7txy در روز پنجشنبه در وب سایت OSF Preprints ارسال شد.

این می تواند به این معنی باشد که ویروس راحت تر منتقل می شود، در حالی که فقط باعث بیماری خفیف یا بدون علامت می شود. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا Omicron نسبت به انواع دیگر عفونی‌تر است، آیا باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا اینکه آیا به عنوان شایع‌ترین نوع از دلتا پیشی خواهد گرفت. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا پاسخ این سوالات را دریافت کنید.

طبق مطالعات قبلی، سلول‌های ریه‌ها و سیستم گوارشی می‌توانند همزمان حامل SARS-CoV-2 و کروناویروس‌های سرماخوردگی باشند. چنین عفونت همزمان صحنه ای را برای نوترکیب ویروسی آماده می کند، فرآیندی که در آن دو ویروس مختلف در سلول میزبان یکسان با هم تعامل دارند در حالی که از خود کپی می کنند و نسخه های جدیدی تولید می کنند که دارای مقداری ماده ژنتیکی از هر دو “والد” هستند.

Soundararajan و همکارانش در این مطالعه گفتند که این جهش جدید ممکن است برای اولین بار در فردی که به هر دو پاتوژن آلوده شده است رخ دهد، زمانی که نسخه ای از SARS-CoV-2 توالی ژنتیکی را از ویروس دیگر دریافت کرد، که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

ساوندارارجان گفت که همان توالی ژنتیکی بارها در یکی از ویروس‌های کرونا که باعث سرماخوردگی در افراد می‌شود – معروف به HCoV-229E – و در ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) که باعث ایدز می‌شود، ظاهر می‌شود.

آفریقای جنوبی، جایی که Omicron برای اولین بار در آن شناسایی شد، دارای بالاترین میزان HIV در جهان است که سیستم ایمنی را ضعیف می کند و آسیب پذیری فرد را در برابر عفونت های ویروس های سرماخوردگی و سایر عوامل بیماری زا افزایش می دهد. سونداراراجان گفت، در آن بخش از جهان، افراد زیادی وجود دارند که ممکن است بازترکیبی که این مجموعه همه جا از ژن ها را به Omicron اضافه کرد، در آنها رخ داده باشد.

سونداراراجان افزود: «احتمالاً نسل‌های زیادی از نوترکیبی‌ها را از دست داده‌ایم» که در طول زمان اتفاق افتاد و منجر به پیدایش Omicron شد.

تحقیقات بیشتری برای تایید منشأ جهش های Omicron و اثرات آن بر عملکرد و قابلیت انتقال مورد نیاز است. فرضیه های رقابتی وجود دارد مبنی بر اینکه آخرین نوع ممکن است مدتی را صرف تکامل در یک میزبان حیوانی کرده باشد.

در همین حال، سونداراراجان گفت، یافته‌های جدید بر اهمیت دریافت واکسن‌های موجود فعلی کووید-19 توسط مردم تأکید می‌کند.

ساونداراراجان گفت: “شما باید واکسن بزنید تا احتمال مواجهه سایر افراد با نقص ایمنی با ویروس SARS-CoV-2 کاهش یابد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)