نماد مد شوروی “رد دیور” در سن 85 سالگی درگذشت: گزارش

در طراحی های او از نقوش سنتی روسی استفاده شده است. (فایل)

خبرگزاری های روسی گزارش دادند ویاچسلاو “اسلاوا” زایتسف، مد لباس مشهور جهان شوروی که اغلب با نقوش فولکلور رنگارنگ روسی تزئین شده بود، روز یکشنبه در سن 85 سالگی درگذشت.

زایتسف که در سال 1938 در یک خانواده کارگری متولد شد، اولین شهرت بین المللی در سال 1963 به دست آمد، زمانی که مجله فرانسوی پاریس مچ در مورد مجموعه لباس های او برای کارگران زن نوشت، طبق یادداشتی که در وب سایت خانه مد او منتشر شد.

خبرگزاری RIA گزارش داد که ژاکت ها و دامن های درخشان و گلدار این مجموعه توسط کارخانه پوشاک تجربی که زایتسف برای آن کار می کرد رد شد.

مطبوعات فرانسه در دهه 1960 به او لقب «رد دیور» دادند.

در سال 1965، او به عنوان مدیر هنری خانه تجربی مدل‌های مد اتحاد اتحادیه در مسکو شروع به کار کرد و برخی از طرح‌های او که اغلب از الگوهای سنتی روسی گلدار استفاده می‌کردند، در غرب به نمایش گذاشته شد.

در سال 1969، موزه هنرهای مدرن در نیویورک میزبان نمایشی از لباس‌های زنانه بر اساس طرح‌هایی از زایتسف بود. پس از نمایش، زایتسف پیشنهادهایی برای افتتاح فروشگاه در غرب دریافت کرد که مقامات شوروی آن را رد کردند.

در سال 1979، زایتسف خانه مدل های اتحادیه را برای یک آتلیه کوچک ترک کرد، که در سال 1982 به خانه مد اسلاوا زایتسف مسکو تبدیل شد و اولین طراح شوروی بود که اجازه داشت لباس هایش را برچسب بزند.

در میان مشتریان روسی زایتسف، ستارگان موسیقی، بازیگران، افراد اجتماعی و سیاستمداران وجود داشتند.

حمایت رایسا گورباچوا، همسر آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، میخائیل گورباچف، شهرت بین المللی او را در دهه 1980 افزایش داد.

او همچنین لیودمیلا، همسر سابق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به عنوان موکل خود برشمرد.

زایتسف در یادداشتی در وب سایت خود نوشت: “من فوق العاده خوش شانس بودم که در آغاز زندگی آگاهانه خود، خدا را شکر، تصمیم گرفتم برای چه تلاش کنم، چه کسی باید باشم.” “خدا را شکر، من معنای زندگی را در جستجوی هماهنگی و کمال از طریق بالاترین هنر لباس، هنر نقاشی و گرافیک، عکاسی … در زندگی، شعر یافتم.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)