نزدیک شدن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ترکیه

نزدیک شدن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ترکیه

طیب اردوغان گفت: از شهروندانم می‌خواهم که بدون رضایت شرکت کنند و رای دهند. (فایل)

استانبول، ترکیه:

شعبه های رای گیری ترکیه روز یکشنبه در دور دوم انتخاباتی تاریخی بسته شدند که می تواند دو دهه حکومت اسلامی غالب اما تفرقه انگیز رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را تا سال 2028 تمدید کند.

باسابقه‌ترین رهبر عضو ناتو با برتری راحت در برابر رقیب سکولار خود کمال کیلیچداراوغلو در دور اول در 14 می، منتقدان و شک‌ها را به چالش کشید.

کمال کیلیچداراوغلو ائتلاف قدرتمندی را تشکیل داد که متحدان سابق اردوغان را با ناسیونالیست های سکولار و محافظه کاران مذهبی گروه بندی می کرد.

طرفداران اپوزیسیون آن را فرصتی برای نجات ترکیه از تبدیل شدن به یک حکومت خودکامه توسط مردی می دانستند که تثبیت قدرتش با سلاطین عثمانی رقابت می کند.

آقای قلیچداراوغلو پس از انداختن رای خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: “من از همه شهروندانم دعوت می کنم برای خلاص شدن از شر این رژیم اقتدارگرا و آوردن آزادی و دموکراسی واقعی به این کشور رای خود را به صندوق بیاندازند.”

برتری تقریباً پنج امتیازی طیب اردوغان در دور اول در مواجهه با یکی از بدترین بحران های هزینه زندگی در جهان رخ داد – و تقریباً همه نظرسنجی ها شکست او را پیش بینی می کردند.

این مرد 69 ساله زمانی که با همسرش امینه در یکی از مناطق محافظه‌کار استانبول رای می‌داد، خسته اما راحت به نظر می‌رسید.

آقای اردوغان گفت: «از شهروندانم می‌خواهم که بدون رضایت شرکت کنند و رای دهند.

امیر بیلگین به دعوت رهبر ترکیه توجه کرد.

این جوان 24 ساله از محله کارگری استانبول که در آن رئیس جمهور جوان آینده با بازی فوتبال خیابانی بزرگ شد، گفت: “من به اردوغان رای خواهم داد. هیچ کس دیگری مانند او نیست.”

قمار مخالفان

کمال کیلیچداراوغلو پس از دور اول دوباره مردی متحول شد.

پیام این کارمند سابق دولتی مبنی بر وحدت اجتماعی و آزادی، جای خود را به سخنرانی های کوبنده درباره لزوم اخراج فوری مهاجران و مبارزه با تروریسم داد.

چرخش جناح راست او متوجه ناسیونالیست هایی بود که به عنوان برندگان بزرگ انتخابات پارلمانی موازی ظاهر شدند.

این پیرمرد 74 ساله همیشه به اصول ملی گرایانه مستحکم مصطفی کمال آتاتورک – یک فرمانده نظامی محترم که ترکیه و حزب سکولار CHP به رهبری کیلیچداراوغلو را تشکیل داد، پایبند بود.

اما اینها نقش ثانویه ای در ترویج ارزش های اجتماعی لیبرال که توسط رای دهندگان جوان و ساکنان شهرهای بزرگ اعمال می شد، داشتند.

تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که آیا قمار آقای قلیچداراوغلو جواب می دهد یا خیر.

اتحاد غیررسمی او با یک حزب طرفدار کردها که طیب اردوغان آن را به عنوان شاخه سیاسی شبه نظامیان ممنوعه معرفی می کند، او را در معرض اتهام همکاری با “تروریست ها” قرار داد.

و خواستگاری کمال کیلیچداراوغلو از جناح راست ترکیه به دلیل حمایت اردوغان از یک ملی‌گرای افراطی که دو هفته پیش سوم شد، با مشکل مواجه شد.

برخی از حامیان اپوزیسیون پس از خروج از رای گیری شکست خورده بودند.

بایرام علی یوجه در یکی از محله های شدیدا ضد اردوغان استانبول گفت: “امروز مثل دفعه قبل نیست. آن زمان بیشتر هیجان زده بودم.”

نتیجه اکنون آشکارتر به نظر می رسد. اما من همچنان رای دادم.

قهرمان فقرا

طیب اردوغان به دلیل ترویج آزادی‌های مذهبی و مدرن‌سازی شهرهای زمانی ویران در قلب آناتولی، توسط بخش‌های فقیرتر و روستایی‌تر جامعه از هم گسیخته ترکیه تسخیر شده است.

مهمت امین ایاز، مدیر شرکت به خبرگزاری فرانسه در آنکارا گفت: «برای من حفظ آنچه در 20 سال گذشته در ترکیه به دست آمده بود، مهم بود.

این مرد 64 ساله گفت: “ترکیه آن چیزی نیست که در قدیم بود. امروز ترکیه جدیدی وجود دارد.”

اما آقای اردوغان به دلیل سرکوب مخالفان و دنبال کردن یک سیاست خارجی عضلانی، باعث ایجاد حیرت فزاینده در سراسر جهان غرب شده است.

او تهاجمات نظامی به سوریه را آغاز کرد که خشم قدرت های اروپایی را برانگیخت و سربازان ترکیه را در طرف مقابل نیروهای کرد تحت حمایت ایالات متحده قرار داد.

روابط شخصی او با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز از جنگ کرملین علیه اوکراین جان سالم به در برده است.

اقتصاد آشفته ترکیه از تعویق حیاتی پرداخت واردات انرژی از روسیه سود می برد که به آقای اردوغان کمک کرد تا در وعده های انتخاباتی امسال هنگفت هزینه کند.

طیب اردوغان همچنین عضویت فنلاند در ناتو را به تعویق انداخت و همچنان از پیوستن سوئد به بلوک دفاعی تحت رهبری ایالات متحده خودداری می کند.

‘روز حساب’

اقتصاد در حال فروپاشی ترکیه، فوری ترین آزمون را برای هر کسی که رای را به دست آورد، خواهد بود.

اردوغان از طریق یک سری از بانک های مرکزی رفت تا فردی را پیدا کند که آرزوی خود را برای کاهش نرخ بهره به هر قیمتی در سال 2021 به اجرا درآورد – نادیده گرفتن اقتصاد متعارف با این باور که نرخ های پایین تر می تواند تورم مزمن بالا را درمان کند.

پول ترکیه به زودی وارد سقوط آزاد شد و نرخ تورم سالانه در سال گذشته به 85 درصد رسید.

طیب اردوغان وعده داده است که این سیاست ها را ادامه خواهد داد و پیش بینی های تحلیلگران درباره خطرات اقتصادی را رد کرد.

ترکیه ده‌ها میلیارد دلار را در تلاش برای حمایت از لیر از سقوط‌های حساس سیاسی پیش از رای‌گیری سوزاند.

بسیاری از تحلیلگران می گویند که ترکیه اکنون باید نرخ بهره را افزایش دهد یا از تلاش های خود برای حمایت از لیر دست بردارد.

تحلیلگران کاپیتال اکونومیکس هشدار دادند: «روز حسابرسی برای اقتصاد و بازارهای مالی ترکیه ممکن است اکنون نزدیک باشد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)