نزدیک به 200 کشته و 1800 زخمی با تشدید خشونت

بحران سودان: نزدیک به 200 کشته و 1800 زخمی با تشدید خشونت

بحران سودان: این درگیری شاهد حملات هوایی، توپخانه و تیراندازی شدید بوده است.

خارطوم:

درگیری بین ارتش و شبه‌نظامی‌ها در سودان منجر به کشته شدن حدود 200 نفر و زخمی شدن 1800 نفر، آسیب دیدن بیمارستان‌ها و کمبود تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در روز دوشنبه پس از سه روز جنگ شهری شد.

جنگ قدرت چند هفته ای به خشونت مرگباری در روز شنبه بین نیروهای دو ژنرال که در کودتای 2021 قدرت را به دست گرفتند، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و معاون او، محمد حمدان داگلو، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی قدرتمند را برعهده دارد، منفجر شد. RSF).

تحلیلگران می گویند که جنگ در پایتخت این کشور بی ثبات مزمن بی سابقه است و علیرغم درخواست های منطقه ای و جهانی برای آتش بس با بسیج دیپلمات ها، می تواند طولانی شود.

نبردهایی نیز در سراسر کشور پهناور رخ داده است و نگرانی از سرریز منطقه ای وجود دارد.

ساکنان وحشت زده پایتخت آخرین و مقدس ترین روزهای ماه رمضان را با تماشای از پنجره های خود می گذرانند که تانک ها در خیابان ها می چرخند، ساختمان ها می لرزند و دود ناشی از آتش سوزی های ناشی از درگیری در هوا آویزان است.

این درگیری شاهد حملات هوایی، توپخانه و تیراندازی شدید بوده است.

آنهایی که مجبور به بیرون آمدن هستند با صف های نان و بنزین در فروشگاه هایی که بسته نیستند روبرو هستند. اهالی نیز با قطعی برق دست و پنجه نرم می کنند.

فولکر پرتس، رئیس نمایندگی سازمان ملل متحد در سودان، در جلسه غیرعلنی شورای امنیت گفت که حداقل 185 نفر کشته و 1800 نفر دیگر زخمی شده اند.

پرتس پس از این نشست به خبرنگاران گفت: “این یک وضعیت بسیار روان است، بنابراین بسیار دشوار است که بگوییم تعادل به کجا تغییر می کند.”

اوایل روز دوشنبه، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد بار دیگر از طرف های درگیر سودان خواست “فوراً خصومت ها را متوقف کنند”. او هشدار داد که تشدید بیشتر تنش “می تواند برای کشور و منطقه ویرانگر باشد.”

– کمک های حیاتی به حالت تعلیق درآمد –

پزشکان در سودان پیش از این تعداد کشته‌شدگان را نزدیک به 100 غیرنظامی و “ده‌ها” جنگجو از هر دو طرف اعلام کرده بودند، اما تصور می‌شود که تعداد تلفات بسیار بیشتر باشد و بسیاری از مجروحان نتوانستند به بیمارستان‌ها برسند.

اتحادیه رسمی پزشکان هشدار داد که جنگ به چندین بیمارستان در خارطوم و دیگر شهرها “خسارات شدید” وارد کرده است که برخی از آنها کاملاً “خارج شده اند”.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این هشدار داده بود که چندین بیمارستان از 9 بیمارستان خارطوم که غیرنظامیان مجروح را دریافت می کنند، «خون، تجهیزات انتقال خون، مایعات داخل وریدی و سایر لوازم حیاتی را تمام کرده اند».

در منطقه غربی دارفور، سازمان بین المللی کمک های پزشکی پزشکان بدون مرز (MSF) گزارش داد که 136 بیمار مجروح را در تنها بیمارستان الفاشر که هنوز در ایالت دارفور شمالی فعال است، دریافت کرده است.

سیروس پای از پزشکان بدون مرز گفت: «اکثر مجروحان غیرنظامیانی هستند که در تیراندازی متقاطع گرفتار شده اند — در میان آنها تعداد زیادی کودک نیز دیده می شوند.

به دلیل محدودیت ظرفیت جراحی، “11 نفر بر اثر جراحات وارده در 48 ساعت اول درگیری جان خود را از دست دادند.”

به گفته Save the Children و MSF، سه نفر از کارکنان برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز در میان کشته شدگان بودند، روز شنبه در دارفور، جایی که ماموریت های بشردوستانه به غارت رفتند.

تعدادی از سازمان ها به طور موقت فعالیت های خود را در کشوری که یک سوم جمعیت آن به کمک نیاز دارند، متوقف کرده اند.

– سرزنش تجاری –

به نظر می رسید که مانورهای دیپلماتیک روز دوشنبه افزایش یافته است، زیرا درگیری ها هیچ نشانه ای از کاهش نشان ندادند.

مصر، همسایه شمالی با نفوذ، اعلام کرد که با عربستان سعودی، سودان جنوبی و جیبوتی – همگی متحدان نزدیک سودان – در مورد “نیاز به انجام هر تلاشی برای حفظ ثبات و امنیت” گفتگو کرده است.

قطر امارت خلیج فارس با موسی فکی مهامت، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، که قصد دارد “فورا” یک ماموریت آتش بس را انجام دهد، صحبت کرد.

با این حال، دیگر هیچ پرواز غیرنظامی به خارطوم نمی رسد، جایی که جنگ به هواپیماها آسیب رسانده است.

داگلو در توییتر از جامعه جهانی خواست تا علیه برهان مداخله کند و او را “اسلام‌گرای افراطی که غیرنظامیان را از هوا بمباران می‌کند” نامید.

داگلو، که RSF و سلف آن جنجاوید در دارفور قبلاً به جنایات و جنایات جنگی متهم شده بودند، گفت: «ما به تعقیب البرهان و محاکمه او ادامه خواهیم داد.

بیانیه‌های ارتش، RSF را “یک شبه نظامی شورشی” می‌خواند که قصد دارد “در نزدیکی مناطق پرجمعیت درگیر شود”.

درگیری ها پس از اختلافات شدید بین برهان و داگلو بر سر ادغام برنامه ریزی شده نیروهای RSF در ارتش عادی آغاز شد – شرط کلیدی برای یک توافق نهایی با هدف پایان دادن به بحران از زمان کودتای 2021، که گذار به دموکراسی را از مسیر خارج کرد.

هر دو ادعا می‌کنند که کنترل مکان‌های کلیدی، از جمله فرودگاه و کاخ ریاست‌جمهوری را در دست دارند – که هیچ کدام به طور مستقل قابل تأیید نیستند.

روز دوشنبه، ارتش پخش تلویزیونی دولتی را از سر گرفت.

معدود خواربارفروشی‌هایی که باز مانده‌اند هشدار داده‌اند در صورتی که کالایی وارد شهر نشود، فقط چند روز دوام خواهند آورد.

شاهدان خاطرنشان کردند که شبه نظامیان با خودروهای شخصی بدون پلاک شروع به رانندگی کرده بودند.

در حالی که سودان از زمان استقلال چندین دهه جنگ‌های داخلی تلخ، کودتاها و شورش‌ها را پشت سر گذاشته است، تحلیلگر سودانی خو لود خیر گفت که سطح درگیری در داخل پایتخت “بی سابقه” است.

کودتای ژنرال ها انتقال به حکومت غیرنظامی را پس از برکناری عمر البشیر، مرد قدرتمند در سال 2019 از مسیر خارج کرد و باعث کاهش کمک های بین المللی و جرقه اعتراضات تقریباً هفتگی شد که با سرکوب مرگبار مواجه شد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)