نروژ پس از اصابت موشک همسایه به قلمرو واکنش نشان می دهد – RT World News

نروژ گفته است که سوئد باید سریع‌تر به این موضوع اطلاع می‌داد که یک موشک سوئدی در اوایل این هفته در خاک نروژ خراب شد و سقوط کرد.

یک موشک تحقیقاتی که توسط شرکت فضایی دولتی سوئد (SSC) پرتاب شد، روز دوشنبه از مسیر خود منحرف شد و در یک منطقه کوهستانی در کشور همسایه سقوط کرد.

این تصادف در حدود 10 کیلومتری (6 مایلی) نزدیک ترین محل سکونت رخ داد و هیچ خسارت جانی و مالی در پی نداشت.

SSC گفت که با مقامات سوئد و نروژ تماس گرفته است “کمی پس از فرود،” اما وزارت خارجه در اسلو روز سه شنبه استدلال کرد که آژانس سوئدی به اندازه کافی سریع عمل نکرده است.

“وزارت اطلاعیه رسمی دریافت نکرد، و هنگامی که حادثه ای مانند این در آن سوی مرز اتفاق می افتد، مهم است که مسئولین بلافاصله از طریق کانال های مناسب به مقامات نروژی اطلاع دهند.” راگنهیلد سیمنستاد سخنگوی وزارت امور خارجه گفت.

این مقام اصرار داشت “سقوط یک موشک مانند این یک حادثه بسیار جدی است که می تواند آسیب جدی ایجاد کند.” وی افزود که ممکن است سوخت آلوده شده باشد یا خود موشک حاوی مواد سمی دیگری باشد.


اصابت موشک به خاک عضو ناتو

“ما فقط می خواهیم انتظار داشته باشیم که قوانین مناسب رعایت شود.” سیمنستاد، خطاب به مقامات سوئدی، افزود.

سازمان هواپیمایی کشوری نروژ نیز شکایت کرده است که فقط از یک بیانیه مطبوعاتی SSC که روز دوشنبه منتشر شد، از سقوط مطلع شد.

SSC روز سه شنبه اعلام کرد که محموله موشک در شرایط خوبی بازیابی شده و به مرکز فضایی اسرنژ، جایی که در ابتدا از آنجا پرتاب شده بود، تحویل داده شده است. بر اساس بیانیه آژانس، موشک TEXUS-58 بخشی از برنامه ای بود که به سفارش آژانس فضایی اروپا (ESA) انجام شد و قرار بود سه آزمایش در ریزگرانش انجام دهد.

این یک انحراف است که ما آن را جدی می گیریم. ما اکنون در حال بررسی دلیل پرواز این موشک به سمت شمال غربی نسبت به حالت اسمی هستیم. هنوز برای حدس زدن در مورد علت خیلی زود است و ما منتظر اطلاعات بیشتر از تحقیقات فعلی هستیم. مارکو کوهبرگ، رئیس عملیات موشک و بالون در مرکز فضایی اسرانژ گفت.

بر خلاف سوئد، نروژ عضو اتحادیه اروپا نیست، اگرچه این دو همسایه اسکاندیناوی از روابط نزدیکی برخوردارند، که باعث می‌شود حادثه موشکی به نزاع نادر بین این دو تبدیل شود.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: