نخست وزیر پاکستان: رئیس ارتش در تأمین منابع مالی عربستان و امارات کمک کرد

نخست وزیر پاکستان: رئیس ارتش در تأمین منابع مالی عربستان و امارات کمک کرد

شهباز شریف: «شرایط سختی تعیین شد که انجام آن برای پاکستان آسان نبود. (فایل)

لاهور/ اسلام آباد:

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان روز شنبه فاش کرد که ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش، نقشی در تأمین منابع مالی از عربستان سعودی و امارات داشته است – پیش شرط صندوق بین‌المللی پول برای امضای قرارداد کمک مالی با این کشور محروم.

نخست‌وزیر شریف در مراسمی در لاهور نیز ابراز امیدواری کرد که اکنون صندوق بین‌المللی پول در دستیابی به توافق 1.1 میلیارد دلاری که پاکستان به دنبال آن است به تأخیر نیندازد زیرا دولت ائتلافی به رهبری مسلم لیگ نواز پاکستان تلاش‌های زیادی برای تحقق خواسته‌های صندوق بین‌المللی پول انجام داده است. .

آقای شریف گفت: “رئیس ستاد ارتش ژنرال عاصم منیر در تلاش های دولت برای تامین منابع مالی از عربستان سعودی و امارات کمک کرده است.”

پاکستان غرق در بدهی و صندوق بین المللی پول نتوانسته اند به توافقی در سطح کارکنان بر سر بسته کمکی 1.1 میلیارد دلاری با هدف جلوگیری از ورشکستگی کشور برسند.

این وجوه بخشی از بسته کمک مالی 6.5 میلیارد دلاری است که صندوق بین المللی پول در سال 2019 تصویب کرد، که به گفته تحلیلگران، اگر پاکستان بخواهد از تعهدات بدهی خارجی خود جلوگیری کند، حیاتی است.

پیش از این، ارتش پاکستان اعلام کرده بود که ژنرال منیر هیچ نقشی در سیاست ندارد، در حالی که عمران خان، رئیس تحریک انصاف پاکستان همچنان معتقد است که قدرت نهایی در سیاست کشور در اختیار فرمانده ارتش است.

نخست‌وزیر پاکستان گفت که پس از تضمین وجوه/وام‌ها، پاکستان اکنون تمام «شرایط سخت» صندوق بین‌المللی پول را برای توافق در سطح کارکنان برآورده کرده است.

امیدواریم که صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر هیچ بهانه‌ای برای به تاخیر انداختن توافق (برای آزاد کردن قسط 1.1 میلیارد دلاری) نداشته باشد.”

شهباز شریف گفت: «ملت باید تصمیم بگیرد که آیا به بدهی‌های خارجی وابسته است یا می‌خواهد روی پای خود بایستد و با صداقت، فداکاری و سخت کوشی، جایگاهی در میان جمع ملت‌ها ایجاد کند».

او گفت: «پاکستان خلق نشده است که با بدهی کار کند و مانند گدا رفتار کند، زیرا نیاکان و نسل های مختلف آنها برای وطن فداکاری کرده اند.

شهباز شریف گفت که صندوق بین المللی پول قبل از توافق در سطح کارکنان به دنبال حمایت مالی دوجانبه از کشورهای دوست بوده است.

او گفت: “با درک مشکلات ما، چین یک وام 2 میلیارد دلاری وام پرداخت کرد، علاوه بر بازگرداندن مبلغ بدهی قبلی که توسط پاکستان بازپرداخت شده بود. امارات متحده عربی وام 3 میلیارد دلاری را متعهد شده بود.”

نخست وزیر گفت: «چنین شرایط سختی تعیین شد که تحقق آن برای پاکستان آسان نبود.

اظهارات وی در حالی بیان شد که مشخص شد پاکستان برای پر کردن شکاف مالی 6 میلیارد دلاری در سال مالی جاری منتهی به ژوئن، همچنان به 3 میلیارد دلار نیاز دارد.

روزنامه اکسپرس تریبون به نقل از منابع بسیار معتبر گزارش داد که صندوق بین المللی پول به دنبال تایید مجموع وام های 6 میلیارد دلاری است که پاکستان برای پر کردن شکاف تامین مالی خارجی به آن نیاز فوری دارد.

آنها گفتند که دولت سخت تلاش می کند تا هفته آینده برای بقیه 3 میلیارد دلار تعهدات خود را تضمین کند.

این کشور تعهدی را از عربستان سعودی برای ارائه 2 میلیارد دلار و امارات متحده عربی برای دادن یک میلیارد دلار دریافت کرده است، اما کافی نیست.

اسحاق دار وزیر دارایی چهار روز پیش از صندوق بین المللی پول درخواست کرده بود که انعطاف نشان دهد و به توافقی در سطح کارکنان بپردازد که به گفته او می تواند راه را برای تنظیم بقیه وام ها هموار کند.

اما صندوق بین‌المللی پول حفره 6 میلیارد دلاری در نیاز مالی خارجی پاکستان را شناسایی کرد که خواستار رفع آن قبل از ارسال این موضوع به هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول برای تصویب قسط وام بعدی شد.

پاکستان هنوز ممکن است مدتی طول بکشد تا بقیه وام ها را ترتیب دهد. دولت از وام بانک های تجاری خارجی به عنوان یکی از منابع برای پر کردن شکاف یاد کرده است.

با این حال مقامات وزارت دارایی با بیان اینکه مذاکرات و سپس پرداخت وام های تجاری خارجی چهار تا شش هفته طول می کشد، افزودند اگر این بانک های تجاری خارجی فقط به صندوق بین المللی پول اطمینان دهند، برای انجام معامله کافی است. گزارش گفت.

بانک‌های خارجی به دلیل رتبه‌بندی اعتباری ناخواسته پاکستان، تمایلی به تمدید هرگونه تامین مالی جدید ندارند.

در همین حال، ناتان پورتر، رئیس هیئت صندوق بین‌المللی پول در پاکستان، گفت که وام‌دهنده جهانی “به دنبال دریافت تضمین‌های مالی لازم در اسرع وقت است تا راه را برای تکمیل موفقیت‌آمیز نهمین بازبینی EFF (تسهیلات تمدید شده) هموار کند.

ناتان پورتر از “اعلام اخیر حمایت مالی مهم شرکای دوجانبه به پاکستان” استقبال کرد و ضمناً تعهدات امارات و عربستان سعودی را تایید کرد. اما این تعهدات کمتر از الزامات پاکستان است.

او گفت که وام دهنده از تلاش های پاکستان برای ترتیب دادن وام ها حمایت می کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)