نخست وزیر هلند اعتراضات ضد کووید را محکوم کرد

حداقل 130 نفر دستگیر، چهار نفر زخمی و چندین افسر پلیس زخمی شده اند.

لاهه:

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، سه شب ناآرامی را بر سر اقدامات ضد کووید به شدت محکوم کرد و آن را “خشونت خالص” از سوی “احمق‌ها” خواند و متعهد شد که مسئولان را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

هلند پس از پایان هفته ای که شاهد ده ها تظاهرات خشونت آمیز در سراسر کشور علیه اقدامات دولت ضد ویروس کرونا بود، در حال بررسی بود.

از زمان آغاز خشونت ها در روز جمعه، زمانی که تظاهرات در شهر بندری روتردام به درگیری بین پلیس و شورشیان تبدیل شد، حداقل 130 نفر دستگیر، چهار نفر زخمی و چندین افسر پلیس زخمی شدند.

روته روز دوشنبه به رسانه‌های هلندی گفت: ناآرامی‌ها در روتردام و چندین شهر در سراسر کشور “خشونت محض در پوشش اعتراض است.”

روته گفت: “من درک می کنم که تنش زیادی در جامعه وجود دارد زیرا ما مدت زیادی است که با بلای کرونا دست و پنجه نرم می کنیم.”

او گفت که همیشه از حق اعتراض دفاع خواهد کرد، اما من هرگز نمی پذیرم که احمق ها از خشونت خالص استفاده کنند.

هلند در 13 نوامبر دوباره به قرنطینه نسبی بازگشت و به اصطلاح «تدابیر 2G» را در نظر گرفته است که به کافه‌ها و کافه‌ها اجازه می‌دهد افرادی را که واکسینه نشده‌اند ممنوع کنند.

عصر روز جمعه صدها تن از معترضان با پلیس در مرکز شهر روتردام درگیر شدند و پلیس به سوی اغتشاشگران تیراندازی کرد و دست کم چهار نفر زخمی شدند. چندین افسر پلیس نیز توسط اغتشاشگران زخمی شدند.

روز شنبه معترضان در لاهه و جاهای دیگر آتش زدند و روز یکشنبه تظاهرکنندگان در شهرهای شمالی گرونینگن و لیوواردن، انشهد در شرق و تیلبورگ در جنوب آتش بازی پرتاب کردند و اموال را تخریب کردند.

دو مسابقه فوتبال روز شنبه پس از پرتاب آتش بازی هواداران و هجوم به زمین مسابقه متوقف شد.

رسانه‌های هلندی گزارش دادند که یک مسابقه فوتبال در شهر لیوواردن روز یکشنبه پس از اینکه هوادارانی که به دلیل محدودیت‌های کووید-19 از بازی‌ها منع شده‌اند، آتش بازی پرتاب کردند، برای مدت کوتاهی مختل شد.

‘وحشی شدن’

هلند در اوایل سال جاری بدترین شورش های خود را در 40 سال گذشته به دلیل مقررات منع آمد و شد ناشی از ویروس کرونا تجربه کرد و برخی ناآرامی های اخیر را به گردن جوانان ناامید می اندازند.

مصطفی توپراک، 31 ساله، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها فکر می کنند این راهی است که خودشان را به گوش دیگران برسانند. “این روش بدی است، اما هی این جوانان هستند که وحشی می شوند.”

کلودیا ون در وینگارد، 60 ساله، گفت: “آنها جوان هستند و تقریباً دو سال است که به دلیل کووید-19 آزادی های کمی دارند، بنابراین بله، به نوعی می فهمم — فقط من نمی توانم آن را تایید کنم.”

در همین حال، دادستان ها تعداد افرادی را که در جریان تیراندازی پلیس روز جمعه در جریان آنچه شهردار روتردام “عیاشی از خشونت” خواند، به چهار نفر افزایش دادند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)