نخست وزیر سیریل رامافوزا می گوید که آخرین رئیس جمهور سفیدپوست آفریقای جنوبی FW de Klerk از دموکراسی می ترسید.

نخست وزیر می گوید آخرین رئیس جمهور سفیدپوست آفریقای جنوبی از دموکراسی می ترسید

آفریقای جنوبی: FW de Klerk ماه گذشته در سن 85 سالگی پس از مبارزه با سرطان درگذشت.

ژوهانسبورگ:

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، روز یکشنبه، اف دبلیو دکلرک فقید را به دلیل سرپیچی از حزبش برای مذاکره برای پایان دادن به حکومت اقلیت سفیدپوست، شجاع توصیف کرد، اما همچنین وحشت رژیمی که او رهبری می کرد و ترسش از تغییر دموکراتیک را به یاد آورد.

فردریک ویلم دی کلرک، که مسئول انتقال مسالمت آمیز از حکومت اقلیت سفیدپوست در آفریقای جنوبی به حکومت اکثریت سیاه پوست به رهبری نلسون ماندلا بود، ماه گذشته پس از مبارزه با سرطان در سن 85 سالگی درگذشت.

رامافوزا روز یکشنبه در مراسم یادبود رهبر سابق این کشور گفت: «اف.دبلیو دکلرک با برداشتن چنین اقدام جسورانه‌ای به مقابله با بسیاری در حزب خود و بسیاری از سفیدپوستان آفریقای جنوبی رفت.

دی کلرک در سال 1993 جایزه صلح نوبل را با ماندلا به دلیل نقشش در لغو آپارتاید به اشتراک گذاشت، اما بسیاری از سیاهپوستان آفریقای جنوبی گمان می‌کنند که انگیزه او کاملاً عمل‌گرایی بوده و نه تغییر عقیده، با توجه به اینکه دولت در سطح بین‌المللی منزوی شده و با چشم‌انداز مدنی مواجه است. جنگ

با این حال، دکلرک در بستر مرگ عذرخواهی کرد “بدون صلاحیت… به خاطر درد و صدمه و اهانت و آسیبی که آپارتاید به بار آورده است”.

رامافوزا مداحی روز یکشنبه را با یادآوری به عزاداران آغاز کرد که دکلرک “در ایدئولوژی برتری نژادی بزرگ شده (و) متعهد به دفاع از یک سیستم نفرت انگیز و غیرانسانی است”.

رامافوسا با برجسته کردن غیرانسانی بودن آن، قتل و شکنجه فعالان کنگره ملی آفریقا که اکنون بر کشور حاکم است، مانند به دار آویختن سلیمان ماهلانگو را یادآور شد.

او پیشنهاد کرد که دی کلرک در آغاز مذاکرات صلح که آغازگر دموکراسی بود، گزینه های کمی داشت.

او گفت: «کشور با یک انتخاب شدید بین راه‌حل مذاکره و درگیری‌های داخلی طولانی‌مدت مواجه بود… بسیار مخرب‌تر از هر چیزی که قبلاً تجربه کرده بودیم».

رامافوزا همچنین خاطرنشان کرد که دی کلرک در مورد دموکراسی که او به ایجاد آن کمک کرد دوسویه بود.

رئیس جمهور گفت: «حتی زمانی که وارد مذاکره شد، از حاکمیت اکثریت هراس داشت.

پس از کمی تامل، تشییع جنازه دی کلرک در ماه گذشته یک مراسم خصوصی بود. برگزاری مراسم تشییع جنازه دولتی برای یک حاکم سابق آپارتاید، حتی کسی که در مورد پایان آن مذاکره کرده بود، می توانست اعتراضاتی را برانگیزد.

با این وجود، دولت چهار روز عزای عمومی و با برگزاری مراسم یادبود دولتی اعلام کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)