نامزدی سیف الاسلام قذافی، پسر معمر قذافی، حاکم سابق لیبی برای ریاست جمهوری رد شد

نامزدی پسر قذافی، حاکم سابق لیبی برای ریاست جمهوری رد شد

سیف الاسلام قذافی در سال 2015 به دلیل جنایات جنگی به طور غیابی به اعدام محکوم شد. (فایل)

طرابلس:

کمیسیون انتخابات لیبی روز چهارشنبه اعلام کرد که سیف الاسلام قذافی، پسر حاکم سابق و یکی از نامزدهای اصلی در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شده در ماه دسامبر، واجد شرایط نامزدی نیست و این امر آشفتگی پیرامون رای گیری را تشدید می کند.

قذافی یکی از 25 نامزدی بود که کمیسیون در تصمیم اولیه رد صلاحیت شد تا روند تجدید نظر در نهایت توسط قوه قضاییه تعیین شود. حدود 98 لیبیایی به عنوان نامزد ثبت نام کردند.

اختلافات بر سر قوانین انتخابات، از جمله مبنای حقوقی رأی و اینکه چه کسی باید واجد شرایط نامزدی باشد، روند صلح با حمایت بین المللی را با هدف پایان دادن به یک دهه هرج و مرج جناحی خشونت آمیز تهدید می کند.

این کمیسیون گفت که قذافی واجد شرایط نبود زیرا او به جرمی محکوم شده بود. دادگاه طرابلس در سال 2015 او را به دلیل جنایات جنگی که در جریان قیام علیه پدر فقیدش معمر قذافی در سال 2011 مرتکب شده بود، به طور غیابی به اعدام محکوم کرد.

او در آن محاکمه از طریق پیوند ویدیویی از شهر زینتان ظاهر شد، جایی که او توسط مبارزانی که او را در حالی که تلاش می کرد پس از سرنگونی پدرش از لیبی فرار کند، دستگیر کرده بودند. او منکر تخلف شده است.

دو کاندیدای سرشناس دیگر، علی زیدان، نخست‌وزیر سابق و نوری ابوسحمین، پارلمان سابق، نیز حذف شدند.

برخی از نامزدهای تایید شده توسط کمیسیون، از جمله نامزدهای احتمالی، نیز به تخلفات احتمالی توسط رقبای سیاسی متهم شده اند.

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر موقت، قول داد که به عنوان شرطی که برای تصدی سمت کنونی خود در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی شود، از آن کناره گیری نکرد، سه ماه قبل از رای گیری، همانطور که طبق قانون انتخاباتی مورد مناقشه لازم است.

یکی دیگر از نامزدهای برجسته، خلیفه حفتر، فرمانده شرقی، گفته می شود که تابعیت ایالات متحده دارد که می تواند او را نیز رد کند. بسیاری از مردم در غرب لیبی نیز او را متهم به جنایات جنگی می‌کنند که در حمله 2019-2020 به طرابلس مرتکب شده است.

حفتر جنایات جنگی را رد می کند و می گوید شهروند آمریکا نیست. دبیبه قوانین انتخاباتی را که در ماه سپتامبر توسط آگیلا صالح، رئیس مجلس، که نامزد انتخاباتی نیز هست، صادر شده است، “نقص” توصیف کرده است.

یان کوبیس، نماینده سازمان ملل در لیبی که از سمت خود کناره گیری می کند، روز چهارشنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت که قوه قضاییه لیبی تصمیم نهایی را در مورد قوانین و واجد شرایط بودن نامزدها خواهد گرفت.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)