ناتو به کوزوو هشدار داد – RT World News

پیام “کاهش تنش” دو روز پس از آن منتشر شد که گزارش شد گروه های صرب از پذیرش شهرداران جدید منتخب امتناع کردند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به استان جدا شده کوزوو گفته است که در بحبوحه افزایش تنش ها با صربستان از هرگونه تحریک عمدی خودداری کند. او روز یکشنبه این هشدار را از طریق توییت صادر کرد.

پریشتینا باید تنش‌زدایی کند و گام‌های بی‌ثبات‌کننده یک‌جانبه بردارد. استولتنبرگ نوشت، در توصیف یک “گفتگو به رهبری اتحادیه اروپا” بین پریشتینا و بلگراد به عنوان “تنها راه صلح و عادی سازی.”

نیروی ناتو کوزوو، ماموریت حفظ صلح این بلوک که از سال 1999 در این منطقه مستقر است، “به تضمین یک محیط امن و مطمئن ادامه دهید،” او گفت.


صربستان

بیانیه استولتنبرگ پس از درگیری های خشونت آمیز آخر هفته بین پلیس و معترضان صرب تبار در چهار شهرداری در شمال کوزوو صورت گرفت. سه شهردار از چهار شهردار تازه انتخاب شده روز جمعه توسط پلیس به داخل دفاتر خود اسکورت شدند و تظاهرکنندگان را خشمگین کردند و بنا بر گزارش ها، مأموران را با سنگ پرتاب کردند. پلیس سپس از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش علیه جمعیت استفاده کرد.

بر اساس گزارش ها، وضعیت روز یکشنبه همچنان متشنج بود و پلیس با خودروهای زرهی در خارج از دفاتر شهردار حضور آشکاری داشت.

صرب ها پس از تحریم انتخابات آوریل که به عنوان یک قدرت خواری غیرقانونی با هدف کاهش نفوذ خود در منطقه تلقی می شد، در اعتراض به نصب چهار مقام تازه منتخب حاضر شدند. در حالی که کمتر از 4 درصد از ساکنان منطقه رای خود را به صندوق انداخته اند، برندگان، که همگی آلبانیایی نژاد هستند، توسط مردم محلی طرد شده اند و می گویند که با آنها همکاری نخواهند کرد.

نیروهای مسلح صربستان از زمان خشونت‌های روز جمعه در حالت آماده‌باش قرار دارند و میلوش ووچویچ، وزیر دفاع این کشور دستور داد تا “حرکت فوری” نیروهای نظامی خود را به مرز با کوزوو رساندند و گفتند که امنیت صرب‌های قومی در کوزوو به دلیل اقدامات آلبین کورتی، نخست‌وزیر آلبانیایی قومی این جمهوری خودخوانده، در خطر است.

کوزوو در سال 2008 با حمایت آمریکا و بسیاری از متحدانش در ناتو به طور یکجانبه اعلام استقلال کرد. در حالی که اتحادیه اروپا فشار بر بلگراد را برای به رسمیت شناختن منطقه جداشده به عنوان یک کشور مستقل و عادی سازی روابط با آن ادامه داده است، کوزوو توسط اکثر کشورهای جهان از جمله روسیه و چین به رسمیت شناخته نشده است.

شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید: