مکرون خواهان کمک چین برای میانجیگری صلح در اوکراین است – بلومبرگ – RT World News

رئیس جمهور فرانسه به مشاور سیاست خارجی خود دستور داده است تا با دیپلمات ارشد پکن برای ایجاد چارچوبی برای مذاکرات همکاری کند.

بلومبرگ روز سه شنبه گزارش داد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، تلاش می کند از کمک چین با طرح صلحی که او معتقد است می تواند درگیری در اوکراین را حل کند و مسکو و کی یف را در تابستان امسال پای میز مذاکره بکشاند، استفاده کند.

این روزنامه با استناد به منابع ناشناس آشنا با طرح فرانسوی نوشت، ماکرون، مشاور سیاست خارجی خود، امانوئل بون را موظف کرده است تا با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین برای ایجاد چارچوبی که می تواند به عنوان مبنایی برای مذاکرات آتی استفاده شود، همکاری کند.

به گزارش این نشریه، مشخص نیست که آیا طرح مکرون از کی‌یف یا متحدانش حمایت شده است یا خیر، زیرا آنها بارها هرگونه آتش‌بس یا مذاکرات صلح را تا زمانی که نیروهای روسیه در سرزمین‌هایی که اوکراین ادعا می‌کند متعلق به خود است، رد کرده‌اند. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور روسیه قانونی را امضا کرد که بر اساس آن مذاکره با مسکو تا زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بر سر کار است، غیرقانونی است.

دفتر مکرون تایید کرده است که انتظار می رود بون با وانگ، که مسئول امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین است، صحبت کند، اما از ارائه جزئیات درباره مذاکرات برنامه ریزی شده خودداری کرده است. وزارت خارجه چین اعلام کرد که از طرح صلح فرانسه که توسط بلومبرگ فاش شده است بی اطلاع است، در حالی که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفته است که مسکو هیچ اطلاعاتی در مورد ابتکار مکرون در اختیار ندارد.

این خبر اندکی پس از سفر اخیر ماکرون به پکن منتشر شد، جایی که وی از شی جین پینگ، رهبر چین خواست تا روسیه را به هوش بیاورید و همه را پای میز مذاکره بیاورید.» مکرون قبل از این دیدار نیز هشدار داده بود هرکس به متجاوز کمک کند در نقض قوانین بین المللی شریک جرم خواهد بود.


ماکرون نتوانست نظر شی را تغییر دهد - Politico

گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که تلاش‌های مکرون برای تحت فشار گذاشتن شی جین‌پینگ برای محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین در نهایت ناموفق بوده است.

رهبر چین پس از گفتگو در تالار بزرگ مردم تاکید کرد که چین همچنان خواستار مذاکرات صلح است و خواستار احترام به این مذاکرات شد. “نگرانی های امنیتی منطقی” از روسیه و اوکراین.

ماکرون در طول دیدار آنها تقریباً دوبرابر طولانی‌تر از شی صحبت کرد و به خواسته‌هایی که چین آن‌ها را محکوم می‌کرد منحرف شد جنگی که روسیه علیه اوکراین به راه انداخت. به گزارش پولیتیکو، شی “بی حوصله و آزرده به نظر می رسید” همانطور که مکرون صحبت کرد و “چند آه عمیق کشیدم” وقتی اوکراین مطرح شد

دولت چین از اعزام نیروهای نظامی روسیه به اوکراین انتقاد کرده است، اما با این استدلال موافق است که گسترش ناتو در اروپا و امتناع از رعایت خطوط قرمز روسیه در مرکز رویارویی قرار دارد. پکن بارها از مسکو و کی یف خواسته است تا هر چه زودتر وارد مذاکرات صلح شوند.