مولوی فقیر محمد فرمانده ارشد طالبان پاکستان از حمله هواپیمای بدون سرنشین مظنون فرار کرد

گزارش: فرمانده ارشد طالبان پاکستان از حمله هواپیمای بدون سرنشین مظنون فرار کرد

پاکستان پس از تشکیل در سال 2007 وارد یک دوره خشونت وحشتناک شد. (پرونده)

پیشاور:

این گروه تروریستی روز جمعه اعلام کرد که یکی از رهبران ارشد طالبان پاکستان از حمله هواپیمای بدون سرنشین مشکوک به یک خانه امن در شرق افغانستان سالم فرار کرده است.

حمله شامگاه پنجشنبه یک هفته پس از فروپاشی آتش بس میان تحریک طالبان پاکستان (TTP) و دولت انجام شد و تروریست ها اسلام آباد را به کشتن جنگجویان خود متهم کردند.

تحریک طالبان پاکستان — جنبشی جداگانه اما دارای ریشه های مشترک با رهبران جدید افغانستان — پاکستان را پس از تشکیل در سال 2007 وارد دوره ای از خشونت های وحشتناک کرد.

دو منبع تحریک طالبان پاکستان در حال حاضر در افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفتند که مولوی فقیر محمد هدف حمله هواپیماهای بدون سرنشین به مجتمعی در روستای چوگام در استان شرقی کنر در مرز پاکستان بود.

یک منبع گفت: “مولوی فقیر محمد در آن زمان حضور نداشت… دو جنگجوی تحریک طالبان پاکستان زخمی شدند.”

او گفت که این مجتمع به عنوان پایگاهی برای جنگجویان تحریک طالبان پاکستان که از مرز متخلخل با افغانستان عبور می کردند، استفاده می شد.

محمد توسط دولت قبلی کابل تحت حمایت ایالات متحده دستگیر شد و سال ها در زندان بدنام بگرام افغانستان گذراند، اما پس از تسلط برق آسا بر کشور توسط طالبان در ماه اوت آزاد شد.

مشخص نیست که چه کسی مسئول حمله روز پنجشنبه بوده است، اما پاکستان و ایالات متحده قبلاً از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام ترور در منطقه استفاده کرده اند.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان افغانستان به خبرگزاری فرانسه از کابل گفت که این حمله یک ماده منفجره بوده که از زمین پرتاب شده است.

تحریک طالبان پاکستان 14 سال پیش ظهور کرد و توسط دولت های متوالی پاکستان مسئول حدود 70000 قتل شده است.

پنج شنبه هفتمین سالگرد قتل عام نزدیک به 150 دانش آموز تحریک طالبان پاکستان در پیشاور بود، جنایتی که همچنان در آگاهی ملی پاکستان داغ شده است.

این امر باعث سرکوب ارتش در سال 2014 شد که جنبش را سرکوب کرد و جنگجویان اسلامگرای تندرو آن را مجبور کرد در افغانستان پنهان شوند.

پاکستان اکنون در تلاش است تا بازگشت TTP را پس از پیروزی طالبان در افغانستان متوقف کند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)