مورد عجیب یک نقشه و وزیر ناپدید شدن تایوان در اجلاس سران دموکراسی ایالات متحده

مورد عجیب نقشه و ناپدید شدن وزیر تایوان در اجلاس سران ایالات متحده

کاخ سفید نگران تمایز تایوان و چین بر روی نقشه در کنفرانسی به میزبانی ایالات متحده بود.

پس از آنکه نقشه‌ای در ارائه اسلاید او نشان داد تایوان با رنگی متفاوت با چین که ادعا می‌کند جزیره متعلق به خود است، در جریان اجلاس سران برای دموکراسی جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، فید ویدیویی یک وزیر تایوانی قطع شد.

منابع آگاه به رویترز گفتند که نمایش اسلاید روز جمعه توسط آدری تانگ، وزیر دیجیتال تایوان، پس از اینکه نقشه برای حدود یک دقیقه در فید ویدیویی او ظاهر شد، باعث نگرانی مقامات آمریکایی شد.

منابعی که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند هویتشان فاش شود، گفتند که فید ویدیویی که تانگ را نشان می‌دهد در طول یک میزگرد بریده شده و به دستور کاخ سفید فقط با صدا جایگزین شده است.

کاخ سفید نگران بود که تمایز بین تایوان و چین بر روی نقشه در کنفرانسی به میزبانی ایالات متحده – که تایوان برای نشان دادن حمایت در زمانی که تحت فشار شدید پکن به آن دعوت شده بود – ممکن است در تضاد تلقی شود. به گفته این منابع، با سیاست “چین واحد” واشنگتن، که از موضع گیری در مورد اینکه آیا تایوان بخشی از چین است یا خیر، اجتناب می کند.

وزارت امور خارجه گفت که «گیج» در مورد اشتراک‌گذاری صفحه منجر به حذف فید ویدیوی تانگ شد و آن را «یک اشتباه صادقانه» خواند.

یکی از سخنگویان گفت: “ما برای مشارکت وزیر تانگ ارزش قائل بودیم که تخصص تایوان در سطح جهانی را در مورد مسائل حاکمیت شفاف، حقوق بشر و مقابله با اطلاعات نادرست به نمایش گذاشت.”

ارائه تانگ شامل یک نقشه رنگی از NGO آفریقای جنوبی CIVICUS بود که جهان را بر اساس باز بودن حقوق مدنی رتبه بندی می کرد.

بیشتر آسیا با رنگ سبز تایوان نشان داده شد که آن را به تنها موجودیت منطقه ای تبدیل کرد که به عنوان “باز” ​​به تصویر کشیده شد، در حالی که همه کشورهای دیگر، از جمله چندین متحد و شریک ایالات متحده، به عنوان “بسته”، “سرکوب”، “مسدود” برچسب خوردند. یا “محدود شده”.

چین، لائوس، ویتنام و کره شمالی قرمز رنگ و برچسب “بسته” شدند.

هنگامی که چند دقیقه بعد مجری به تانگ بازگشت، هیچ ویدیویی از او وجود نداشت، فقط صدا بود، و یک اسکرین شات با عنوان: “وزیر آدری تانگ تایوان”. یک سلب مسئولیت روی صفحه بعداً اعلام کرد: “هر گونه نظری که توسط افراد در این پانل بیان می شود، مربوط به خود شخص است و لزوماً منعکس کننده دیدگاه های دولت ایالات متحده نیست.”

یکی از منابع به رویترز گفت که این نقشه یک موج ایمیل فوری در میان مقامات آمریکایی ایجاد کرد و شورای امنیت ملی کاخ سفید (NSC) با عصبانیت با وزارت خارجه تماس گرفت، زیرا به نظر می رسید تایوان را یک کشور متمایز نشان دهد.

واشنگتن از دولت تایوان شکایت کرد که به نوبه خود از قطع ویدیوی تانگ عصبانی بود.

این منبع، حرکت ایالات متحده را یک واکنش بیش از حد خواند، زیرا نقشه ذاتاً مربوط به مرزهای ملی نبود، اما شورای امنیت ملی نیز عصبانی بود زیرا این اسلاید در نسخه‌های «خشک» ارائه قبل از اجلاس ظاهر نشده بود و سؤالاتی را در مورد این موضوع ایجاد کرد. آیا پیام های عمدی توسط تانگ و تایوان وجود داشته است.

این منبع درباره واکنش کاخ سفید گفت: «آنها خفه شدند.

منبع دومی که مستقیماً در اجلاس شرکت داشت گفت که اپراتور غرفه ویدئویی طبق دستورات کاخ سفید عمل کرده است. این منبع گفت: “این به وضوح نگرانی های سیاسی بود” و افزود: “این کاملا یک واکنش بیش از حد داخلی بود.”

این منابع این اقدام را در طی یک پانل با موضوع “مقابله با اقتدارگرایی دیجیتال” در تضاد با ماموریت اجلاس برای تقویت دموکراسی در مواجهه با چالش های چین و دیگران دانستند. آنها همچنین گفتند که این می تواند نشان دهنده این باشد که حمایت دولت از تایوان آنچنان که بارها اعلام کرده است “صخره ای محکم” نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که گزارش رویترز از این حادثه “نادرست” است.

سخنگوی کاخ سفید در ایمیلی گفت: «هیچ وقت کاخ سفید دستور نداد که فید ویدیوی وزیر تانگ قطع شود.

تانگ در پاسخ به این سوال که آیا معتقد است دولت ایالات متحده ویدیو را به دلیل این اسلاید قطع کرده است، در ایمیلی به رویترز گفت: “نه، من معتقد نیستم که این ربطی به نقشه سیویکوس در اسلایدهای من یا متحدان ایالات متحده در آسیا برای آن داشته باشد. موضوع.”

وزارت امور خارجه تایوان “مشکلات فنی” را عامل آن دانست.

این موضوع در زمان بسیار حساسی برای روابط ایالات متحده و تایوان مطرح می شود، زمانی که برخی از منتقدان دولت بایدن و کارشناسان سیاست خارجی خواستار نمایش آشکارتر حمایت از جزیره، از جمله پایان دادن به سیاست طولانی مدت “ابهام استراتژیک” هستند. اینکه آیا ایالات متحده از آن دفاع نظامی خواهد کرد یا خیر.

کارشناسان تایوان گفتند که کد رنگی نقشه را نقض دستورالعمل های غیررسمی ایالات متحده نمی دانند که استفاده از نمادهای آشکار حاکمیت، مانند پرچم تایوان را ممنوع می کند.

داگلاس پاال، سفیر غیررسمی سابق ایالات متحده در تایوان، می گوید: «به وضوح، تمایز بین حاکمیت نبود، بلکه میزان بیان دموکراتیک بود.

بر اساس دستورالعمل‌های دولت ایالات متحده از سال 2020، نقشه‌های دولت ایالات متحده که حاکمیت را بر اساس رنگ نشان می‌دهد، باید تایوان را با همان رنگ چین نشان دهد، اگرچه می‌توان استثنائاتی را «زمانی که زمینه ایجاب می‌کند تایوان به طور خاص مشخص شود» قائل شد.

بانی گلاسر از صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده گفت که این دستورالعمل‌ها برای نقشه‌های غیردولتی ایالات متحده اعمال نمی‌شود، “اما ایالات متحده احتمالاً می‌خواهد از تایید این که تایوان بخشی از چین نیست اجتناب کند.”

به نظر من در ابتدا تصمیم گرفته شد که تایوان می تواند/باید در اجلاس سران برای دموکراسی شرکت کند، اما فقط به روشی که با سیاست ایالات متحده سازگار باشد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)