موافقت نیروهای شبه نظامی سودان با آتش بس 72 ساعته در تعطیلات عید

موافقت نیروهای شبه نظامی سودان با آتش بس 72 ساعته در تعطیلات عید

حدود 10000 تا 20000 نفر در روستاهای مرزی در داخل چاد پناه گرفته اند.

نیروهای پشتیبانی سریع سودان (RSF) اعلام کردند که با آتش بس 72 ساعته به دلایل بشردوستانه از ساعت 6 صبح (0400 GMT) روز جمعه، همزمان با عید فطر، موافقت کرده است.

خارطوم، پایتخت، روز جمعه با بمباران و گلوله باران لرزید. هیچ اظهارنظر فوری از سوی ارتش و ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، در سخنرانی از پیش ضبط شده ای که در صفحه فیس بوک ارتش منتشر شد، به آتش بس اشاره نکرد.

RSF در بیانیه ای گفت: «آتش بس مصادف با عید مبارک فطر است… برای باز کردن راهروهای بشردوستانه برای تخلیه شهروندان و دادن فرصت به آنها برای استقبال از خانواده هایشان».

نبرد بین نیروهای RSF و ارتش سودان در روز شنبه آغاز شد و طرحی که از حمایت بین‌المللی برای گذار به یک دموکراسی غیرنظامی برخوردار بود، چهار سال پس از سقوط عمر البشیر، خودکامه اسلام‌گرا به تظاهرات گسترده و دو سال پس از کودتای نظامی، از مسیر خارج شد.

نیروهای RSF اعلام کردند که باید برای «دفاع از خود» برای دفع آنچه که کودتا نامیده می‌شود، عمل کند و افزود که متعهد به «آتش‌بس کامل» در طول دوره آتش‌بس است.

حداقل 350 نفر در جنگ قدرت بین دو رهبر سابق متحد حکومت نظامی حاکم، رئیس ارتش برهان و رهبر RSF ژنرال محمد حمدان داگالو کشته شدند.

این مناقشه امیدها برای پیشرفت به سمت دموکراسی در سودان را از بین برده است، خطر جذب همسایگان آن را به همراه دارد و می تواند به رقابت منطقه ای بین روسیه و ایالات متحده تبدیل شود.

RSF پیشتر ارتش را به دلیل حملات جدید محکوم کرده بود.

RSF گفت: «در این لحظه که شهروندان خود را برای پذیرایی از اولین روز عید سعید فطر آماده می‌کنند، محله‌های خارطوم با بمباران هواپیماها و توپخانه‌های سنگین در یک حمله گسترده که مستقیماً محله‌های مسکونی را هدف قرار می‌دهد از خواب بیدار می‌شوند». اوایل روز جمعه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه خواستار آتش بس شد تا غیرنظامیان به امنیت برسند.

هزاران غیرنظامی با صدای تیراندازی و انفجار در روز پنجشنبه از خارطوم بیرون آمدند. تعداد زیادی نیز برای فرار از جنگ در منطقه غربی دارفور به چاد رفتند.

یک گروه پزشکان اعلام کرد که دست کم 26 نفر در شهر العبید در غرب خارطوم کشته و 33 نفر زخمی شدند. شاهدان در آنجا درگیری بین ارتش و نیروهای RSF و غارت گسترده را توصیف کردند.

“راه حل نظامی”

گوترش پس از دیدار مجازی با سران اتحادیه آفریقا، اتحادیه عرب و دیگر سازمان‌ها در روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «در محکومیت جنگ‌های جاری در سودان و درخواست برای توقف درگیری‌ها به عنوان اولویت فوری، اجماع قوی وجود داشت». .

وی با تاکید بر آتش بس سه روزه گفت که غیرنظامیانی که در مناطق درگیری گرفتار شده اند باید اجازه فرار داشته باشند و به دنبال درمان پزشکی، غذا و سایر تجهیزات باشند. ایالات متحده پیشنهاد آتش بس را تایید کرد.

برهان به الجزیره گفت که از آتش بس حمایت خواهد کرد، مشروط بر اینکه شهروندان بتوانند آزادانه تردد کنند – چیزی که به گفته او نیروهای RSF از آن جلوگیری کرده است. او همچنین گفت که هیچ شریکی برای مذاکره نمی بیند و «هیچ گزینه دیگری جز راه حل نظامی نیست».

رقیب او، داگالو، که به طور گسترده با نام همدی شناخته می شود، به الجزیره گفت که آماده است یک آتش بس سه روزه را اجرا کند. داگالو چندین بار گفته است که از آتش بس های کوتاه مدت حمایت می کند، اما هر کدام به سرعت از بین رفته اند.

داگالو با اشاره به برهان گفت: “ما در مورد آتش بس بشردوستانه صحبت می کنیم، ما در مورد معابر امن صحبت می کنیم … ما در مورد نشستن با یک جنایتکار صحبت نمی کنیم.”

برهان داگالو را تا هفته گذشته، معاونش در شورایی که پس از کودتای دو سال پیش حکومت می‌کرد، به «قبض قدرت» متهم می‌کرد.

اتحاد بین این دو مرد عمدتاً از زمان سرنگونی بشیر، مرد قدرتمند، برقرار بود، که حکومت او باعث شد که سودان به یک منفرد بین المللی تبدیل شود که در لیست تروریسم ایالات متحده قرار داشت.

خشونت اخیر ناشی از اختلاف نظر بر سر طرحی که از حمایت بین المللی برای تشکیل یک دولت غیرنظامی جدید برخوردار است، رخ داد. هر دو طرف طرف دیگر را به خنثی کردن این انتقال متهم می کنند.

مبارزه و فرار

بیشتر نبردها بر محوطه خارطوم که مقر ارتش و اقامتگاه برهان است متمرکز شده است. منطقه سفارت و فرودگاه نیز صحنه درگیری بوده است.

در خارطوم و شهرهای برادرمان، عمران و بحری، ساکنان روز پنجشنبه در پایانه های اتوبوس با چمدان جمع شدند.

یکی از ساکنان که فقط نام کوچک خود را عبدالمالک می‌گفت، گفت: “غذا نیست. سوپرمارکت‌ها خالی هستند. اوضاع امن نیست.”

بسیاری از مردم همراه با هزاران خارجی در شهری که به منطقه جنگی تبدیل شده است، گرفتار شده‌اند.

وسایل نقلیه سوخته در خیابان ها پر شده بود و ساختمان ها سوراخ هایی از پوسته ها داشتند. بیمارستان‌هایی که اجساد در آنجا دفن نشده بودند، بسته شدند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کردند که حدود 10000 تا 20000 نفر در روستاهای مرزی در داخل چاد پناه گرفته اند.

حتی قبل از درگیری، حدود یک چهارم مردم سودان با گرسنگی شدید مواجه بودند، اما WFP یکی از بزرگترین عملیات جهانی خود را در این کشور روز شنبه پس از کشته شدن سه کارگر خود متوقف کرد.

سودان با هفت کشور همسایه است و به طور استراتژیک بین مصر، عربستان سعودی، اتیوپی و منطقه ناآرام ساحل آفریقا قرار دارد، بنابراین خصومت‌ها خطر افزایش تنش‌های منطقه‌ای را به دنبال دارد.