منتقد ولادیمیر پوتین در پرونده خیانت به ۲۵ سال زندان محکوم شد

منتقد ولادیمیر پوتین در پرونده خیانت به ۲۵ سال زندان محکوم شد

کارا مورزا سال‌ها علیه ولادیمیر پوتین صحبت کرد.

مسکو:

ولادیمیر کارا مورزا، منتقد صریح کرملین، روز دوشنبه توسط دادگاه مسکو به مدت یک ربع قرن زندانی شد که سخت‌ترین حکم در نوع خود از زمان حمله روسیه به اوکراین است، پس از اینکه متهم به خیانت و سایر جرایمی شد که او آنها را رد کرد.

کارا مورزا، 41 ساله، پدر سه فرزند و یک سیاستمدار مخالف که دارای پاسپورت های روسی و انگلیسی است، سال ها علیه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین صحبت کرد و دولت های غربی را برای اعمال تحریم ها علیه روسیه و افراد روس به دلیل نقض ادعایی حقوق بشر، لابی کرد.

دادستان های دولتی که از دادگاه درخواست کرده بودند او را به مدت 25 سال زندانی کنند، پس از انتقاد از آنچه مسکو “عملیات نظامی ویژه” خود در اوکراین می نامد، او را به خیانت و بدنام کردن ارتش روسیه متهم کردند.

کارا مورزا در مصاحبه ای با سی ان ان که ساعاتی قبل از دستگیری او پخش شد، ادعا کرده بود که روسیه توسط “رژیم قاتلان” اداره می شود. او همچنین از سخنرانی در ایالات متحده و سراسر اروپا برای متهم کردن روسیه به بمباران اهداف غیرنظامی در اوکراین استفاده کرده بود، اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

کارا-مورزا پس از شنیدن حکم خود در روز دوشنبه، که با ژاکت و شلوار جین غیررسمی در داخل قفس شیشه ای دادگاه با آرامش به جلسات دادگاه گوش می داد، گفت: “روسیه آزاد خواهد شد”، شعار معروف مخالفان.

کارا مورزا در آخرین سخنرانی خود در دادگاه هفته گذشته، محاکمه خود را که پشت درهای بسته برگزار شد، با محاکمه های نمایشی یوزف استالین در دهه 1930 مقایسه کرد. او از درخواست دادگاه برای تبرئه او خودداری کرده بود و گفته بود که در کنارش ایستاده است و به همه چیزهایی که گفته است افتخار می کند.

وی گفته بود: “قرار است جنایتکاران از کاری که کرده اند توبه کنند. من از سوی دیگر به دلیل عقاید سیاسی خود در زندان هستم. همچنین می دانم که روزی خواهد رسید که تاریکی بر سر کشور ما از بین خواهد رفت.”

خبرگزاری های روسی به نقل از یکی از وکلای وی به نام ماریا ایزمنت گفت که تیم حقوقی کارا مورزا به حکم روز دوشنبه اعتراض خواهد کرد، حکمی که به گفته او با بسیاری از نقض حقوقی جدی مواجه شده است.

فرستاده احضار شد

در لندن، بریتانیا اعلام کرد که سفیر روسیه را برای اعتراض به محکومیت «با انگیزه سیاسی» احضار کرده است.

دبورا برونرت، سفیر بریتانیا در خارج از دادگاه در مسکو به خبرنگاران گفت که کارا مورزا به دلیل ابراز شجاعت علیه جنگ روسیه در اوکراین مجازات شده و خواستار آزادی فوری وی شد.

لین تریسی، سفیر ایالات متحده، که در کنار او صحبت می کرد، گفت که محکومیت کارا مورزا تلاشی برای خاموش کردن مخالفان بود.

خانم تریسی گفت: «جرم‌انگاری انتقاد از اقدامات دولت نشانه ضعف است، نه قدرت.

مدت کوتاهی پس از اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین در فوریه سال گذشته، روسیه قوانین گسترده ای را برای سانسور زمان جنگ وضع کرد که برای خاموش کردن صداهای مخالف در سراسر جامعه استفاده می شد.

“بی اعتبار کردن” ارتش در حال حاضر می تواند تا پنج سال زندان مجازات شود، در حالی که انتشار عمدی اطلاعات نادرست در مورد آن می تواند منجر به مجازات 15 سال زندان شود.

سیاستمداران طرفدار دولت روسیه که درگیری در اوکراین را یک مبارزه وجودی با غرب می دانند، می گویند وحدت در سراسر جامعه حیاتی است. آنها شهروندان روسی را که اقدامات مسکو در اوکراین را زیر سوال می برند، به عنوان بخشی از ستون پنجم طرفدار غرب توصیف کرده اند که سعی در تضعیف کارزار نظامی دارد.

کارا مورزا دو بار در سال‌های 2015 و 2017 به‌طور ناگهانی در اثر مسمومیت‌های سرویس‌های امنیتی روسیه بیمار شد و در هر دو نوبت به کما رفت و سرانجام بهبود یافت.

مقامات روسیه دست داشتن در این حوادث را رد کردند. وکلای کارا مورزا می گویند که در نتیجه او از یک اختلال عصبی جدی به نام پلی نوروپاتی رنج می برد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)