مقامات مدعی هستند روسیه از دستور دستگیری ولادیمیر پوتین وحشت زده است

مقامات مدعی هستند روسیه از دستور دستگیری ولادیمیر پوتین وحشت زده است

اتهامات علیه ولادیمیر پوتین شامل اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین است.

مقامات ارشد روسیه از حکم دستگیری دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به اتهام جنایات جنگی در ماه گذشته وحشت دارند. برخی از کارمندان فعلی و سابق دولت صحبت کردند مسکو تایمز و گفت که کرملین یک نشست ویژه برای بحث در مورد واکنش روسیه ترتیب داده است. اتهامات علیه پوتین شامل اخراج غیرقانونی کودکان از اوکراین است که در فوریه سال گذشته توسط روسیه مورد حمله قرار گرفت. دیوان کیفری بین‌المللی می‌گوید این جنایات از 24 فوریه 2022 در اوکراین انجام شده است.

روسیه رسما این اقدام را محکوم کرد، اما در پشت صحنه، نگرانی در مورد پیامدهای سیاسی احتمالی وجود دارد.

معاون پارلمانی حزب حاکم روسیه متحد گفت: «این اساساً فراخوانی برای سرنگونی دولت در روسیه است. مسکو تایمز.

این رسانه با هفت مقام صحبت کرد و گفتند که نگرانی در مورد تهدیدات ثبات سیاسی ناشی از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی، چگونگی ظاهر شدن آقای پوتین در صحنه جهانی و توانایی رئیس جمهور روسیه برای سفر به خارج از کشور است.

رئیس جمهور روسیه از قدرت بلامنازع در سرزمین مادری خود برخوردار است، بنابراین هیچ چشم اندازی برای تحویل کرملین به دیوان بین المللی کیفری وجود ندارد. پوتین تا زمانی که در روسیه است، با خطر دستگیری مواجه نیست. با این حال، اگر پوتین روسیه را ترک کند، ممکن است بازداشت شود، بنابراین ممکن است مجبور شود سفر خود را محدود کند. اما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه او بر سر جنگ اوکراین، بعید است که در کشوری حاضر شود که بخواهد او را محاکمه کند.

حکم دستگیری دیوان بین المللی کیفری که در 17 مارس صادر شد، هم آقای پوتین و هم ماریا الکسیونا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان در دفتر رئیس جمهور روسیه را هدف قرار داد.

از سوی دیگر، واکنش روسیه با حمله مقامات به دادگاه و انکار مشروعیت دیوان کیفری بین‌المللی، جنگنده بوده است.

اوکراین جنگ زده از اعلام دادگاه بین المللی کیفری استقبال کرد و رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی از این “تصمیم تاریخی” استقبال کرد.