مطالعه: همه‌گیری گیاهان می‌تواند میلیاردها نفر را گرسنه کند

مطالعه: همه‌گیری گیاهان می‌تواند میلیاردها نفر را گرسنه کند

بلاست گندم یکی از مهیب ترین بیماری ها برای محصولات زراعی است.

موضوع جدیدی در صحنه جهانی در حال ظهور است که ممکن است باعث شود میلیاردها نفر در زمانی که الگوهای آب و هوای غیرقابل پیش بینی، بیماری های همه گیر جهانی و تغییر الگوهای آب و هوایی خطر قحطی جهانی را تهدید می کند، گرسنه بمانند.

بر اساس گزارش گروهی از دانشمندان، یکی از مهم ترین محصولات غذایی، گندم، در معرض خطر همه گیری بیماری انفجاری قرار دارد. بر اساس یافته های تحقیق آنها، دو واردات جداگانه قارچ انفجار گندم آمریکای جنوبی منجر به گسترش اخیر یک دودمان کلونال در سراسر آسیا و آفریقا شد.

بر اساس این مطالعه، در گندم، کاهش عملکرد ناشی از آفات و بیماری ها به طور متوسط ​​بیش از 20 درصد است. گندم در حال حاضر توسط همه‌گیری بلاست در حال گسترش ناشی از قارچ آسکومیست Magnaporthe oryzae، تهدیدی مهیب و پایدار برای غلات اصلی که می‌تواند به شکست کامل محصول کمک کند، تهدید می‌شود.

این بیماری برای اولین بار در سال 1985 در برزیل ظاهر شد، اما در چند سال گذشته در بنگلادش و زامبیا گزارش شده است و به عنوان مثال باعث کاهش متوسط ​​عملکرد 51 درصدی در شیوع بیماری بنگلادش در سال 2016 شده است.

نویسندگان این مطالعه همچنین نوشتند که وقوع انفجار گندم در سه قاره با شرایط آب و هوایی بسیار مساعد برای گسترش آن بی‌سابقه است و نشان‌دهنده یک تهدید بسیار مهم برای امنیت غذایی جهانی است که با چالش‌های دوگانه بی‌سابقه تغییرات اقلیمی و مسلحانه تشدید می‌شود. درگیری در مناطق عمده کشاورزی

The Indepent به نقل از یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور نیک تالبوت از آزمایشگاه Sainsbury، گفت: “تنها با درک واقعی دشمن و عوامل بیماری زا که باعث این بیماری ها می شوند، می توانیم واقعاً آنها را به طور پیشگیرانه کنترل کنیم. ما باید فرض کنیم. بیماری های گیاهی از طریق تأثیرات تغییرات آب و هوایی و جهانی شدن در سراسر جهان گسترش خواهند یافت و ما باید برای آنها آماده باشیم.»

ما باید فعال باشیم تا واکنش‌پذیر؛ باید پیش‌بینی کنیم که بیماری‌ها چگونه حرکت می‌کنند و در نتیجه بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.»