مشاور پیشین غنی بزرگترین اشتباه دولت افغانستان را در آستانه خروج ایالات متحده فاش کرد – RT World News

به گفته یک مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهور غنی، بزرگترین اشتباه سیاستی دولت افغانستان که منجر به خروج ایالات متحده شد، ناتوانی آن در درک این بود که ایالات متحده در حال برنامه ریزی برای خروج بدون توجه به هر اتفاقی بود.

«فکر می‌کنم ندیدن آن نوشته روی دیوار احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌ها بود» حمدالله محب مشاور سابق امنیت ملی روز یکشنبه به شبکه سی بی اس Face the Nation گفت: اشتباهاتی که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می توانست با نزدیک شدن به پایان اشغالگری ایالات متحده مرتکب شود.

ما باید درک می‌کردیم که ایالات متحده تصمیم خود را گرفته است و تحت هر شرایطی عقب‌نشینی می‌کند. این احتمالاً یکی از دلایلی است که ما نتوانستیم نتیجه دیگری را بدست آوریم.”

محب در پاسخ به این سوال که آیا دولت سرنگون شده افغانستان واقعاً معتقد بود که اگر وضعیت در صحنه متفاوت بود، ایالات متحده برای مدت طولانی تری در این کشور می ماند؟ “نه.”

با این وجود، او ایالات متحده و سایر شرکای ائتلاف را به دلیل تلاش نکردن بیشتر و منابع برای حفظ یک “افغانستان دموکراتیک”

من احساس کردم که شرکای ما، از جمله ایالات متحده، به یک افغانستان دموکراتیک اعتقاد دارند، جایی که ما می خواهیم دستاوردهای 20 سال گذشته را حفظ کنیم.

“من فکر می کردم که این دستاوردها معنایی دارد.” او اضافه کرد.

پس از خروج عجولانه دولت بایدن، کابل تقریباً فوراً به دست طالبان افتاد، با برخی مقایسه صحنه‌های آشفته تخلیه که پس از خروج عجله ایالات متحده از سایگون پس از شکست در جنگ ویتنام انجام شد. مشابه تصاویر نمادین مردم چسبیده به هلیکوپتری که از پشت بام سفارت ایالات متحده بلند می شود، در روزهای پایانی اشغال افغانستان شاهد بودیم که افغان هایی که با ایالات متحده کار کرده بودند تلاش کردند به بال های یک هواپیما بچسبند در حالی که هواپیما از جنگ خارج شد. -کشور ویران شده


پایگاه رها شده بگرام توسط ایالات متحده برای اولین بار در دو ماه گذشته عملیاتی شد، زیرا شایعات در مورد حضور نظامی چین در حال چرخش است.

در حالی که تلاش دولت بایدن برای پایان دادن به “جنگ بی پایان” در افغانستان در ابتدا از حمایت دو حزبی برخوردار بود، نحوه اجرای هرج و مرج آن – با پشت سر گذاشتن صدها غیرنظامی افغان که با نیروهای ائتلاف همکاری کرده بودند – انتقاد از سراسر راهرو را برانگیخت. طالبان، که در زمان خروج ایالات متحده، مناطق بیشتری را نسبت به آغاز تهاجم ایالات متحده تحت کنترل داشتند، به سرعت ارتش افغانستان را شکست دادند. این عقب نشینی با ارتباط نادرست بین نیروهای افغان و آمریکایی همراه بود، به طوری که فرمانده جدید پایگاه هوایی بگرام مدعی شد که ارتش ایالات متحده حتی او را از خروج خود از این پایگاه که زمانی محور ماموریت ناتو به رهبری ایالات متحده بود، مطلع نکرده است. افغانستان.

رئیس جمهور جو بایدن در آن زمان با سرزنش ارتش افغانستان به دلیل امتناع از ایستادن و جنگیدن، از اتهامات بی کفایتی عقب نشینی کرد و خاطرنشان کرد که ارتش ایالات متحده “بیش از 300000 نیروی افغان را به تجهیزات مدرن آموزش داده و مجهز کرده است.” رئیس جمهور استدلال کرد که ایالات متحده هزاران سرباز خود را در باتلاق ملت سازی از دست داده است و از افغان ها خواست تا “برای خودشان بجنگند، برای ملتشان بجنگند.”