مسن ترین زندانی اردوگاه گوانتانامو آمریکا به زودی مسترد می شود: پاکستان

مسن ترین زندانی اردوگاه گوانتانامو به زودی مسترد می شود: پاکستان

سیف الله پاراچا در سال 2003 توسط پرسنل اطلاعاتی ایالات متحده از تایلند دستگیر شد. (نمایندگی)

اسلام آباد:

دولت پاکستان روز جمعه به سنا اطلاع داد که یک مرد 73 ساله پاکستانی که مسن ترین زندانی در بازداشتگاه گوانتانامو در پایگاه آمریکایی در کوبا است به زودی به کشور بازخواهد گشت.

علی محمد خان وزیر امور پارلمانی پاکستان گفت که سیف الله پاراچا که به ظن ارتباط با القاعده بازداشت شده اما هرگز متهم به جنایت نشده است، به زودی به پاکستان بازخواهد گشت.

مشتاق احمد، سناتور جماعت اسلامی (JI) در جریان ساعت پرسش پرسیده بود که چرا پاراچا، تبعه پاکستانی که یک تاجر ثروتمند است، علیرغم تبرئه شدن توسط هیئت بازبینی زندان ایالات متحده در اوایل سال جاری، به پاکستان بازنگشته است.

خان وزیر دولت در امور پارلمانی در پاسخ به پرسش وی گفت که دولت در حال هماهنگی با مقامات ایالات متحده برای بازگرداندن پاراچا و برخی دیگر از پاکستانی ها از خلیج گوانتانامو است.

به گزارش اکسپرس تریبون، وزارت خارجه آمریکا در پاسخی کتبی به سنا اعلام کرد که واشنگتن با اسلام آباد در تماس است و دو کشور در حال انجام تشریفات لازم برای استرداد پاراچا به پاکستان هستند.

در ماه مه، گزارش شد که خانواده پاراچا در کراچی پس از بیش از 17 سال زجر کشیدن در مرکز بدنام تروریست های مخوف، منتظر بازگشت او بودند.

پاراچا در سال 2003 توسط پرسنل اطلاعاتی ایالات متحده از تایلند به اتهام ارتباط با القاعده دستگیر شد. مقامات ادعا کرده بودند که او یک “تسهیل کننده” برای القاعده بود که به دو نفر از توطئه کنندگان در توطئه تروریستی 11 سپتامبر با یک معامله مالی کمک کرد.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)