مریخ نورد ژورنگ چین آثاری از فعالیت اخیر آب در سیاره سرخ پیدا کرده است

مریخ نورد ژورنگ چین آثاری از فعالیت اخیر آب در سیاره سرخ پیدا کرده است

مریخ نورد ژورونگ چین در سال 2021 بر روی سیاره سرخ فرود آمد.

مریخ نورد کاملا رباتیک چین در مریخ برای اولین بار آثاری از فعالیت آبی اخیر در سیاره سرخ پیدا کرده است که نشان می دهد مریخ دارای مناطقی است که شرایط برای وجود حیات مناسب است. بر اساس مقاله منتشر شده در مجله پیشرفت علممریخ نورد Zhurong که در سال 2021 بر روی مریخ فرود آمد، شواهدی از وجود آب مایع روی تپه های شنی در عرض های جغرافیایی پایین، یعنی به سمت استوا و دور از قطب های آن، کشف کرد.

محققان چینی در مطالعه خود خاطرنشان کردند که دانشمندان برای مدت طولانی بر این باور بودند که مریخ زمانی دارای آب و هوای زمین مانند و اقیانوسی بود که در حدود سه میلیارد سال پیش در سطح آن جریان داشت. اما تغییرات چشمگیر آب و هوا بسیار منجمد شد و دانشمندان بر این باور بودند که بیشتر آن احتمالاً در لایه بیرونی یا پوسته سیاره به دام افتاده است. تا به امروز، هیچ مدرکی مبنی بر وجود آب مایع در عرض های جغرافیایی پایین سیاره سرخ ارائه نشده بود.

با این حال، اکنون اعتقاد بر این است که آخرین تحقیقات یک پیشرفت بزرگ در درک تاریخچه تکاملی مریخ است.

دانشمندانی که داده های مریخ نورد ژورونگ چین را مطالعه می کنند، خاطرنشان کردند که این مریخ نورد مستقیماً هیچ آبی را به شکل یخ یا یخ تشخیص نداد، بلکه تپه های شنی غنی از نمک را با شکاف ها و پوسته ها مشاهده کرد. این مطالعه می گوید که این مریخ نورد برای اولین بار لایه های ترک خورده ای را بر روی تپه های شنی کوچک مریخ پیدا کرد که نشان می دهد سیاره سرخ در 400000 سال پیش یک دنیای آبی غنی از نمک بوده است.

همچنین بخوانید | گزارش مرگ بازیگر کانادایی بر اثر جراحی برای اینکه شبیه جیمین از BTS یک فریب هوش مصنوعی به نظر برسد

محققان چینی توضیح دادند که از آنجایی که دمای مریخ به شدت نوسان می‌کند و صبح‌ها افزایش می‌یابد، آب شور تبخیر می‌شود و نمک و سایر مواد معدنی تازه تشکیل‌شده را که بعداً بین دانه‌های ماسه تپه نفوذ می‌کنند، بر جای می‌گذارد و پوسته را تشکیل می‌دهد.

پروفسور Qin Xiaoguang از آکادمی علوم چین (CAS) می گوید: «این برای درک تاریخچه تکاملی آب و هوای مریخ، جستجوی یک محیط قابل سکونت، و ارائه سرنخ های کلیدی برای جستجوی آینده برای حیات مهم است.

این تیم اظهار داشت که آنها از داده‌های به‌دست‌آمده توسط دوربین ناوبری و زمین، دوربین چندطیفی و آشکارساز ترکیب سطح مریخ رباتیک استفاده کردند. آنها دریافتند که لایه سطحی تپه سرشار از سولفات های هیدراته، سیلیس هیدراته، مواد معدنی اکسید آهن و احتمالاً کلرید است.

با توجه به داده‌های هواشناسی اندازه‌گیری شده توسط ژرونگ و دیگر مریخ‌نوردان، ما استنباط کردیم که این ویژگی‌های سطح تپه‌ها مربوط به دخالت آب شور مایع است که در اثر ذوب بعدی یخ/برف بر روی سطوح تپه‌های حاوی نمک در هنگام سرد شدن ایجاد می‌شود. آقای کین گفت.