مدیر عامل جی پی مورگان شوخی چینی کرد. سپس The Big Damage Control آمد

مدیر عامل جی پی مورگان شوخی چینی کرد.  سپس The Big Damage Control آمد

جیمی دیمون، رئیس JPMorgan Chase & Co می دانست که بانک باید یک عقب نشینی عجولانه را مهندسی کند. (فایل)

جیمی دیمون، رئیس JPMorgan Chase & Co به محض اینکه این کلمات از دهانش بیرون آمد، متوجه شد که شوخی در مورد چین می تواند او را در آب داغ قرار دهد.

او روز سه‌شنبه در یکی از رویدادهای بوستون گفت: “من همین الان در هنگ‌کنگ بودم، شوخی کردم که حزب کمونیست صدمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد. JPMorgan هم همین‌طور است. و شرط می‌بندم بیشتر دوام بیاوریم.” وی افزود: در چین نمی توانم این را بگویم.

دیمون که با وقاحت غریبه نیست، همچنین می‌دانست که بانک باید یک عقب‌نشینی عجولانه را مهندسی کند. به زودی، اعضای تیم روابط دولتی شرکت و دفاتر چین برای بحث در مورد این اظهارات و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آنها را تایید کنند یا اجازه دهند دروغ بگویند، به هم خوردند. حدود 18 ساعت بعد، وقتی مشخص شد که این اظهارات توجه جهانی را به خود جلب کرده است، دیمون بیانیه‌ای از ابراز تأسف صادر کرد.

ایزاک استون فیش، بنیانگذار Strategy Risks که متخصص در روابط شرکتی با چین است، گفت: صدها فرد، شرکت و سازمان به دلیل جریحه دار کردن احساسات حزب کمونیست چین عذرخواهی کرده اند. روشی که دیمون گفت از اظهار نظر خود پشیمان است “راه هوشمندتری برای انجام آن است.”

اظهارات دایمون که در جریان بازدید از باشگاه مدیران ارشد کالج بوستون بیان شد، در پی سفرهای داخلی و بین‌المللی متعددی است که مدیر اجرایی جی‌پی مورگان همچنان از رونق اقتصادی ایالات‌متحده می‌گوید و او را در صف اول بازگشت به دفتر وال استریت قرار داده است. فشار دادن. اما تلاش‌های اخیر او در سفر تا حدودی مشکل‌ساز بوده است – معافیت قرنطینه‌ای که او برای سفرش به هنگ کنگ به دست آورد، معافیتی که به بازیگر نیکول کیدمن نیز داده شد، انتقادات محلی زیادی را برانگیخت.

اکنون او باید نظرات خود در بوستون را کم اهمیت جلوه دهد – و این اولین بار نیست. دیمون سابقه اظهارات تحریک آمیزی دارد که مجبور شده به عقب برگردد. در سال 2018، او در یک مراسم بشردوستانه قول داد که می‌تواند دونالد ترامپ را در انتخابات شکست دهد، زیرا از رئیس‌جمهور باهوش‌تر است، اما ساعاتی بعد بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که نباید آن را می‌گفت.

لاف زدن و عذرخواهی دیمون یکی دیگر از مدیران اجرایی وال استریت را که شرکتش سهامدار بزرگ جی پی مورگان است، به شوخی سال ها پیش لوید بلنکفین یادآوری کرد که شرکت Goldman Sachs Group Inc “کار خدا” را انجام می دهد. مدیر اجرایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: تلاش‌هایی که روسای بانک‌ها برای شوخ‌آمیز بودن در زندگی خود انجام می‌دهند، گفت. به گفته مدیر اجرایی، دیمون همچنین به احتمال زیاد از هر گونه پیامد عبور خواهد کرد، درست مانند بلنکفین، اما حواس پرتی ناخواسته خواهد بود.

Mea culpa بر تمایل جی‌پی مورگان برای حفظ روابط صمیمانه در چین تأکید می‌کند، جایی که نزدیک به 20 میلیارد دلار در معرض فروش است و جاه‌طلبی برای گسترش بیشتر دارد. در اوایل سال جاری، این بانک تأییدیه تنظیم‌کننده‌های چینی را برای مالکیت کامل سرمایه‌گذاری اوراق بهادار چین کسب کرد و می‌خواهد جایگاه خوب خود را در این کشور برای درخواست‌های مجوز بیشتر حفظ کند، به‌ویژه پیش از تغییرات عمده رهبری در حزب که انتظار می‌رود سال آینده باشد.

تعادل دقیق

و در حالی که اظهارات دیمون حداقل تاکنون با سکوت مقامات دولتی چین مواجه شده است، این کشور سابقه اقدام علیه شرکت ها و افرادی را دارد که به نظر می رسد سیاست های آن را به چالش می کشند، به ویژه در مورد موضوعات حساسی مانند مشروعیت حزب کمونیست یا تایوان. شرکت UBS Group AG برای اخراج اقتصاددان ارشد خود در سال 2019، Paul Donovan، پس از اظهار نظر وی در مورد “خوک چینی” در یادداشتی در مورد افزایش قیمت مصرف کننده، تحت فشار قرار گرفت. او بعداً عذرخواهی کرد و گفت که این کار “بی گناه” بوده است.

عقب‌نشینی دیمون همچنین نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای جاده‌ای باید هنگام برخورد با دولتی حساس به تغییرات جزئی در کشوری که سود بالقوه آن بالا است، با دقت قدم بردارند. در سال 2019، پس از اینکه مدیر کل هیوستون راکتس پیامی در حمایت از معترضان هنگ کنگ توئیت کرد، آدام سیلور، کمیسر انجمن ملی بسکتبال به دلیل تلاش برای خشنود کردن هر دو طرف در پاسخ اولیه خود مورد انتقاد قرار گرفت.

سال گذشته، زمانی که با واکنش شدید به‌خاطر اشاره به هنگ‌کنگ و تایوان به‌عنوان کشورها مواجه شدند، برندهای مد کوچ و ورساچه به سرعت از مشتریان خود عذرخواهی کردند و وب‌سایت‌های خود را اصلاح کردند تا احترام خود را به «احساسات مردم چین» و «حاکمیت ملی» نشان دهند.

فرصت چین

با این حال، دیمون از حسن نیت زیادی در چین برخوردار بوده است، زیرا او مدتهاست به دنبال فرصت های بزرگ آن بوده است. او همچنین با خطرات سازگار است. دیمون در نامه سالانه 66 صفحه ای خود به سهامداران امسال بیش از یک صفحه را به این کشور اختصاص داد و نوشت که در 40 سال گذشته، چین “کار بسیار موثری” در زمینه توسعه اقتصادی انجام داده است. اما او هشدار داد که در 40 سال آینده، کشور باید با مسائل جدی از جمله کمبود منابع، فساد و نابرابری درآمد مواجه شود.

دیمون از نام بردن ح‌ک‌چ خودداری کرد، اما اشاره کرد که تنها 100 میلیون نفر در چین به طور مؤثر در نظام سیاسی تک حزبی این کشور شرکت می‌کنند که سطح مشارکت پایین‌تری نسبت به هر کشور توسعه‌یافته دیگری است.

دیمون در آوریل نوشت: «موفقیت اخیر چین قطعاً باعث می شود که رهبری آن احساس اعتماد کند. طبقات متوسط ​​رو به رشد تقریباً همیشه به قدرت سیاسی نیاز دارند، که به توضیح اینکه چرا رهبری استبدادی تقریباً همیشه در یک اقتصاد بزرگتر و پیچیده‌تر دچار تزلزل می‌شود، کمک می‌کند.»

اظهارات او همچنین در حالی بیان می شود که ایالات متحده و چین همچنان با بن بست های طولانی در مورد موضوعاتی مانند دسترسی به بازار، امنیت داده ها و فهرست های سهام بین المللی دست و پنجه نرم می کنند. وال استریت همچنین در تلاش برای بهبود روابط با این کشور در تلاش برای دسترسی به سیستم مالی 54 تریلیون دلاری خود بوده است.

استون فیش گفت، باید دید که آیا اظهارات دیمون جرقه انتقام‌جویی از سوی چین را در پی خواهد داشت، اگرچه او گمان می‌کند که این ممکن است جایی باشد که خرابی به پایان برسد.

او گفت: “شرکت ها و افراد با این ایده بیدار می شوند که آنچه در چین یا فضای چین اتفاق می افتد در چین نمی ماند.” این پیامدهای واقعی برای آنها و تجارت آنها در ایالات متحده دارد.”

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)