مدیر عامل جی‌پی مورگان از اظهار نظر در مورد حزب کمونیست چین که از قدیم‌ترین بانک برخوردار است متأسف است

مدیر عامل جی‌پی مورگان از اظهار نظر در مورد حزب کمونیست چین که از قدیم‌ترین بانک برخوردار است متأسف است

جیمی دیمون، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان چیس، روز چهارشنبه گفت از اظهارات خود متأسف است که بانک وال استریت بیشتر از حزب کمونیست چین (CPC) دوام خواهد آورد و به سرعت حرکت می‌کند تا از هرگونه پیامد طولانی‌مدت جلوگیری کند.

اظهارات دایمون باعث به خطر افتادن جاه طلبی های جی پی مورگان در چین شده بود، جایی که در ماه آگوست مجوز قانونی را به دست آورد تا اولین مالک خارجی کامل یک کارگزاری اوراق بهادار در این کشور شود.

کارشناسان چینی در ایالات متحده گفتند که عذرخواهی سریع او باید مطمئن شود که آسیب جدی وارد نشده است.

دیمون در بیانیه ای که توسط بانک منتشر شد، گفت: “من متاسفم و نباید چنین اظهار نظری می کردم. سعی کردم بر قدرت و طول عمر شرکتمان تاکید کنم.”

به گفته یک منبع آگاه، دیمون بلافاصله پس از اظهار نظر متوجه شد که این یک اشتباه بوده است. به گفته این منبع، وی پس از دیدن این واکنش تصمیم گرفت که ابراز پشیمانی کند.

دیمون در بیانیه‌ای بعداً گفت: “شوخی یا تحقیر هیچ گروهی از مردم، خواه یک کشور، رهبری آن، یا هر بخشی از یک جامعه و فرهنگ هرگز درست نیست. صحبت به این شکل می‌تواند سازنده و متفکرانه را از بین ببرد. گفت‌وگو در جامعه که اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است.»

هو شیجین، سردبیر روزنامه ملی گرای گلوبال تایمز، با اشاره به این موضوع در اظهارنظری که روز پنجشنبه در توییتر منتشر کرد، گفت: «در واقع نباید پشیمان شوید.

CPC در حوزه خود بسیار بیشتر از JP Morgan موفق بوده است.

یک روز قبل، هو گفت: “درازمدت فکر کنید! و من شرط می بندم که CPC از ایالات متحده پیشی خواهد گرفت.”

دیمون روز سه‌شنبه در یکی از مصاحبه‌های مدیر عامل کالج بوستون گفت: “روز پیش شوخی کردم که حزب کمونیست صدمین سال تاسیس خود را جشن می‌گیرد – جی پی مورگان هم همین‌طور. شرط می‌بندم که بیشتر دوام بیاوریم.”

او افزود: “در چین نمی توانم این را بگویم. آنها احتمالاً به هر حال گوش می دهند.”

موافقت پکن با جی پی مورگان برای در اختیار گرفتن مالکیت کامل تجارت اوراق بهادار خود، نقطه عطفی در گشایش بازارهای سرمایه چین پس از سال ها تحرکات تدریجی و فشار از سوی واشنگتن بود.

دانشگاهیان می گویند که پکن مشارکت بانک های خارجی را برای توسعه مالی داخلی چین مهم می بیند. با این حال، آنها می افزایند، شرکت های غربی که در چین تجارت می کنند هنوز باید با دقت قدم بردارند.

اسوار پراساد، استاد دانشگاه کرنل، گفت: «عذرخواهی دیمون میزان احترامی را که کسب‌وکارهای خارجی باید به دولت چین نشان دهند تا در فضل خود و حفظ دسترسی به بازارهای کشور نشان دهند، نشان می‌دهد.

لیلاند میلر، مدیر اجرایی شرکت داده China Beige Book و کارشناس سیستم مالی چین گفت: “من فکر نمی کنم این عواقب طولانی مدتی داشته باشد.”

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سوال بلومبرگ در مورد اظهارات دیمون در کنفرانس خبری روز چهارشنبه، پاسخ داد: بر اساس متن انگلیسی این اظهارات، “چرا شیرین کاری تبلیغاتی با برخی اظهارات فاخر؟”

بک لش

مدیران جهانی معمولاً هنگام بحث در مورد چین کلمات خود را با دقت انتخاب می‌کنند، جایی که شرکت‌های خارجی گهگاه به دلیل تخلفات احتمالی در معرض واکنش‌های منفی قرار می‌گیرند.

بانک سوئیسی UBS در سال 2019 پس از آنکه اظهارات یکی از اقتصاددانان ارشد خود در مورد تورم غذا و تب خوکی به عنوان یک توهین نژادپرستانه تفسیر شد، با مشکل مواجه شد. او به مدت سه ماه تعلیق شد و UBS نقش خود را در یک معامله اوراق قرضه برای یک مشتری تحت حمایت دولت از دست داد.

در اوایل سال جاری، غول مد سوئدی H&M’s و شرکت نایک مستقر در ایالات متحده پس از ابراز نگرانی در مورد اتهامات استفاده از کار اجباری برای تولید پنبه در سین کیانگ، با واکنش شدید رسانه های دولتی چین و پلتفرم های تجارت الکترونیک مواجه شدند.

کرنلز پراساد گفت: «دولت چین به خوبی نشان داده است که تمایل خود را برای محدود کردن یا در برخی موارد تعطیل کردن فعالیت‌های تجاری خارجی در این کشور، در صورتی که آنها آشکارا دولت را به چالش بکشند یا حتی درگیر اقدامات کوچک یا غیرمستقیم شوند، نشان داده است.»

یک هفته پیش دولت هنگ کنگ به دیمون معافیت داد تا بدون نیاز به قرنطینه از مرکز مالی تحت کنترل چین بازدید کند.

بازدیدکنندگان شهر از اکثر کشورها باید دو تا سه هفته با هزینه شخصی خود در قرنطینه هتل بمانند.

دیمون پس از ورود با جت شخصی به مدت 32 ساعت در هنگ کنگ بود.

مایک مایو، تحلیلگر ولز فارگو می گوید: بهترین و بدترین ویژگی جیمی دیمون این است که حرف هایش را می زند.

“معمولاً برای او خوب کار می کند و باعث می شود که او معتبرتر باشد و مورد قدردانی سرمایه گذاران قرار گیرد. اما گاهی اوقات او را به دردسر می اندازد.”

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)