مدت حبس 4 ساله آنگ سان سوچی از میانمار نصف شد

مدت حبس 4 ساله آنگ سان سوچی از میانمار نصف شد

آنگ سان سوچی از زمان بازداشت با یک سری اتهامات مورد ضرب و شتم قرار گرفت (پرونده)

یانگون، میانمار:

رئیس حکومت میانمار پس از آن که در ابتدا چهار سال را به دلیل تحریک علیه ارتش و نقض قوانین کووید محکوم کرد، روز دوشنبه حکم زندان آنگ سان سوچی، رهبر مخلوع این کشور را به دو سال کاهش داد.

سوچی، 76 ساله، از زمانی که ژنرال ها کودتا کردند و دولت او را در 1 فوریه سرنگون کردند، بازداشت شد و به دوره کوتاه دموکراسی این کشور آسیای جنوب شرقی پایان داد.

او از آن زمان با یک سری اتهامات، از جمله نقض قانون اسرار رسمی، واردات غیرقانونی دستگاه های واکی تاکی و تقلب در انتخابات مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

زاو مین تون، سخنگوی حکومت نظامی در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت، روز دوشنبه سوچی به دلیل تحریک علیه ارتش به دو سال و به دلیل نقض قانون بلایای طبیعی مربوط به کووید به دو سال دیگر محکوم شد.

رئیس جمهور سابق وین ماینت نیز در ابتدا به همین اتهامات به چهار سال زندان محکوم شد که ایالات متحده آن را “توهین” به عدالت خواند.

بر اساس بیانیه ای که در تلویزیون دولتی قرائت شد، مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامی، بعداً محکومیت هر دوی آنها را به «دو سال زندان» عفو کرد.

در بیانیه بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است که آنها محکومیت خود را در حبس خانگی که تحت آن در نایپیداو پایتخت بودند، سپری خواهند کرد.

محکومیت تحریک آمیز مربوط به بیانیه‌هایی بود که حزب لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری سوچی که مدت کوتاهی پس از کودتا منتشر شد و در آن تسلط ژنرال‌ها را محکوم کرد.

اتهام کووید به انتخابات سال گذشته مرتبط است، که NLD با قاطعیت پیروز شد، اما جزئیات با اعمال حکم تهوع در دادگاه توسط دولت مشخص نیست.

خبرنگاران از شرکت در جلسات دادگاه ویژه در نایپیداو منع شده اند و وکلای سوچی اخیرا از صحبت با رسانه ها منع شده اند.

در هفته های اخیر، دیگر اعضای ارشد NLD محکومیت های طولانی مدت دریافت کرده اند.

یک وزیر ارشد سابق به 75 سال حبس و یکی از دستیاران نزدیک سوچی به 20 سال زندان محکوم شد.

سوچی همچنین با چندین اتهام فساد روبرو است که هر کدام ممکن است ۱۵ سال زندان را در پی داشته باشد.

سو ماینت آنگ، تحلیلگر مستقل، به خبرگزاری فرانسه گفت، حکم روز دوشنبه درباره «اتهامات ملایمی بود که رژیم می توانست از او در امان باشد، اما از انجام آن جلوگیری کرد».

به نظر می رسد که ارتش رویکرد بسیار ظالمانه خود را نسبت به NLD و خود آنگ سان سوچی دوچندان کرده است.

“قصاص”

عفو بین الملل بلافاصله احکام اولیه علیه سوچی را محکوم کرد.

مینگ یو هاه، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در کمپین‌ها گفت: «احکام سختی که برای آنگ سان سوچی در مورد این اتهامات ساختگی صادر شد، آخرین نمونه از عزم ارتش برای از بین بردن همه مخالفان و خفه کردن آزادی‌ها در میانمار است».

میشل باشله، دبیرکل حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت که این محکومیت «به دنبال یک محاکمه ساختگی در روند محرمانه در دادگاهی که تحت کنترل ارتش است، چیزی جز انگیزه سیاسی نیست».

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا این حکم را به شدت محکوم کرد و افزود: «بازداشت خودسرانه سیاستمداران منتخب تنها خطر ناآرامی های بیشتری را به همراه دارد».

ارتش که دهه‌ها بر زندگی در میانمار مسلط بوده، از کودتای خود دفاع کرده و ادعای تقلب در انتخابات سراسری سال گذشته را دارد.

ریچارد هورسی، مشاور ارشد گروه بین المللی بحران میانمار، به خبرگزاری فرانسه گفت که احکام علیه سوچی “در مورد تلافی و نمایش قدرت توسط ارتش” بوده است.

“اما اگر او به زندان فرستاده شود، تعجب آور خواهد بود. به احتمال زیاد، او این دوره و دوره های بعدی را در خانه خود یا یک “مهمان خانه” رژیم سپری خواهد کرد.”

فشار بین‌المللی بر حکومت نظامی برای احیای سریع دموکراسی نشانی از براندازی ژنرال‌ها ندارد و درگیری‌های خونین با معترضان ضد کودتا در سراسر کشور ادامه دارد.

شاهدان عینی گفتند، روز یکشنبه، سربازان پس از کوبیدن یک خودرو به تظاهرکنندگان صلح‌جو در مرکز تجاری یانگون، حداقل سه نفر را زخمی کردند.

رسانه های دولتی گفتند که یک نفر زخمی شده و 11 نفر به دلیل تظاهرات “بدون درخواست مجوز” دستگیر شده اند.

(به جز عنوان، این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک فید سندیکایی منتشر شده است.)